At this study we will discuss whether reasons of reversal of
decision at the stage of appeal are limited or not in terms of
administrative justice law. According to Procedure of Adminisrative
Justice Act (No. 2577) “As a result of appellate review, the Council of
State shall set aside the decision examined because of the following
reasons: a) the court lacked jurisdiction, b) the decision is against the
law, c) procedural provisions were not complied with.” (Art.49) From
the point of view of doctrine and judicial practice we will focus on
whether it is possible to reversal of decision based on the amendment of
related provisions to be applied. Moreover it is is necessary to mention to
principle of legal certainty and other principle derived from it for reaching
a legally sound result.
Bilindiği üzere, 1990 yılında Sermaye Piyasası Kurulunca, İmar
Bankası T.A.Ş'nin aracılık faaliyetleri durdurulmuş ve borsa üyelik
belgesi iptal edilmiş, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu'nun
4.7.2003 tarih ve 25158 mükerrer sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan
3.7.2003 tarih ve 1085 sayılı kararı ile de yükümlülüklerini vadesinde
yerine getirmeyen, alınması istenen tedbirleri almayan, faaliyetine devamı mevduat sahiplerinin hakları ve mali sistemin güven ve istikrarı
bakımından tehlike arz eden Türkiye İmar Bankası T.A.Ş'nin mülga 4389
sayılı Bankalar Kanunu'nun 14. maddesinin (3) numaralı fıkrası hükmü
uyarınca bankacılık işlemleri yapma ve mevduat kabul etme izni
kaldırılmış ve Bankalar Kanunu'nun 16/1.maddesi uyarınca Bankanın
yönetim ve denetimi Fona intikal etmiştir.