DSpace Repository

Üniversite öğrencilerinin namus algısı ile sosyal ağ kullanımı arasındaki ilişki

Show simple item record

dc.contributor.author Ertekin Taştan, Leyla
dc.date.accessioned 2021-06-01T06:50:53Z
dc.date.available 2021-06-01T06:50:53Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Ertekin Taştan, L. (2021). Üniversite öğrencilerinin namus algısı ile sosyal ağ kullanımı arasındaki ilişki, Yayınlanmış Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11616/42050
dc.description.abstract Amaç: Araştırma üniversite öğrencilerinin namus algısı ile sosyal ağ kullanımı arasındaki ilişkiyi saptamak amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırma tanımlayıcı ilişkisel türde yapılmıştır. Araştırmanın evreni Muş Alparslan Üniversitesine bağlı fakülte ve yüksekokullarda öğrenim gören 5021 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise, güç analizi ile belirlenen 1628 öğrenci olarak belirlenmiştir. Araştırmada veriler Katılımcı Tanıtım Formu, Kadına İlişkin "Namus" Anlayışı Tutum Ölçeği (KİNATÖ) ve Sosyal Ağları Kullanım Amaçları Ölçeği (SAKAÖ) kullanılarak araştırmacı tarafından toplanmıştır. Verilerin istatistiksel değerlendirmesinde yüzdelik dağılım, aritmetik ortalama, bağımsız gruplarda t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), tukey HSD testi, pearson kolerasyon analizi ve Cronbach Alfa güvenirlik analizi kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin sosyal ağları yoğun olarak "iletişim kurmak" amaçlı kullandıkları ve bekâr öğrencilerin evli öğrencilere göre SAKAÖ puan ortalamalarının daha yüksek olduğu saptanmıştır (p<0.05). Araştırmada yaşları 23 ve üstü olan öğrencilerin 19 ve altı olan öğrencilere göre, kadın öğrencilerin erkek öğrencilere göre, bekârların evlilere göre, gelir düzeyini orta olarak ifade edenlerin yüksek olarak ifade edenlere göre, anne-baba eğitim düzeyi yüksek olanların düşük olanlara göre ve partneri olanların olmayanlara göre KİNATÖ toplam puan ortalamalarının daha yüksek olduğu saptanmıştır (p<0.05). Araştırmada KİNATÖ alt boyutları olan geleneksel namus anlayışı ve eşitlikçi yaklaşım ile SAKAÖ alt boyutları olan araştırma, işbirliği, iletişim kurma, iletişimi sürdürme, içerik paylaşma ve eğlence arasında pozitif yönde ve zayıf düzeyde anlamlı ilişki saptanmıştır (p<0.05). Sonuç: Sosyal ağların araştırma, işbirliği, iletişim kurma, iletişimi sürdürme, içerik paylaşma ve eğlence amaçlı kullanımlarının artması ile bireylerin daha eşitlikçi bir yaklaşıma ve geleneksel namus anlayışından daha uzak bir tutuma sahip oldukları saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: Üniversite öğrencileri, Namus algısı, Sosyal Ağları Kullanım Amaçları Ölçeği, Kadına İlişkin "Namus" Anlayışı Tutum Ölçeği. en_US
dc.description.abstract Aim: The study aims to find out the relation between undergraduate students' perceptions of honor and their usage of social networks. Methods and Materials: The study has been conducted with descriptive-relational method. The (statistical) universe of the study comprises 5021 students who are studying at various faculty and collages of Mus Alparslan University. The sample of the study consists of 1628 students who have been identified with power analysis method. The researcher has collected data of the study by using Participant Information Form, The Attitude Scale for Women Related Conception of 'Honor' (ASWRCH) and The Purpose of the Usage of Social Networks Scale (PUSNS). The statistical evaluation of the data has been carried out via percentage distribution, arithmetic average, independent samples t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), Tukey's HSD test, Pearson correlation analysis and Cronbach Alpha reliability analysis. Results: It is found out that undergraduate students use the social networks intensively "to communicate" and single students have higher scores of PUSNS than the married ones (p<0.05). The study reveals that the total mean score of ASWRCH is higher for the students who are and above 23 years old compared to 19 years old and younger ones, for female students compared to males, for singles compared to married ones, for ones declaring middle income compared to the others with high income, for students having parents with a high level of education compared to the ones with law education level and finally for the students have a partner compared to the ones without a partner (p<0.05). The study provides the data that shows affirmative and poor degree of meaningful relationship between the ASWRCH subscales which are traditional perception of honor and equalitarian approach, and the PUSNS subscales that are searching, cooperating, communicating, keeping up the communication, sharing contents and entertainment (p<0.05). Conclusion: The study reveals that by the increasing usage of social networks for the purpose of searching, cooperating, communicating, keeping up the communication, sharing contents and entertainment individuals get more equalitarian attitudes and keep their distance with traditional perception of honor.Keywords: Undergraduate students, Perception Honor, The Purpose of the Usage of Social Networks Scale, The Attitude Scale for Women Related Conception of 'Honor'. en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.title Üniversite öğrencilerinin namus algısı ile sosyal ağ kullanımı arasındaki ilişki en_US
dc.title.alternative The relation between perception of honor and usage of social networks among undergraduate students en_US
dc.type doctoralThesis en_US
dc.contributor.department İnönü Üniversitesi en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record