DSpace@İnönü

Eğitim çalışanlarının örgütsel sosyalleşmelerinde ilköğretim okulu yöneticilerinin katkıları ve iki örnek olay

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Kartal, Sadık
dc.date.accessioned 2016-08-31T13:16:24Z
dc.date.available 2016-08-31T13:16:24Z
dc.date.issued 2008
dc.identifier.citation Kartal, S. (2008). Eğitim çalışanlarının örgütsel sosyalleşmelerinde ilköğretim okulu yöneticilerinin katkıları ve iki örnek olay. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: 9 Sayı:15. 75–88 ss. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11616/4291
dc.description İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: 9 Sayı:15 Bahar 2008. 75–88 ss. tr_TR
dc.description.abstract Bu çalışmanın amacı okullarda öğretmen ve diğer çalışanların örgütsel sosyalleşmelerinde yöneticilerin sorumluluklarını yerine getirme durumunu belirlemektir. Araştırma, Ankara ’daki bir ilköğretim okulunda, okula yeni atanan bir öğretmen ve bir memur üzerinde yürütülmüştür. Çalışmada örnek olay yöntemi kullanılmıştır. Örnek olay yönteminde, verilerin toplanmasında görüşme tekniğinden yararlanılmıştır. Görüşme tekniğinin de bireysel görüşme çeşidi kullanılmıştır. Görüşme ile elde edilen verilere dayalı olarak örnek olayın çözümlenmesi örgütsel sosyalleşme yaklaşımlarından Buchanan (1974) ın üç aşamalı ilk meslek modelinde belirtilen kriterlere uygun olarak yapılmıştır. Bu modelde bireyin örgütsel sosyalleşmesinde ilk yıl (temel yetiştirme ve alıştırma) aşamasındaki; (1) yeni iş görenin rol açıklığının oluşturulması, (2) iş görenin meslek grubuyla bağlılık kurması, (3) iş görenin örgütün diğer parçaları/birimleri ile uyum sağlaması ve olası çatışmaları çözmeye yönelik tutum sergilemesi, (4) beklentilerin gerçekleşme düzeyi (beklentilerin gerçekleşmemesi halinde gerçeklik şokunun olması), (5) yeni işin çalışanlara sağladığı imkânlar, örnek olayların analiz ve yorumlanmasında esas alınmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre öğretmen ve memurun uyumu için yönetici tarafından yeterli desteğin sağlanmadığı, ilk yılın sonunda belirtilen iş görenlerin kendi çabaları ile örgütsel sosyalleşmelerinin gerçekleştiği anlaşılmıştır. The aim of this study is to determine to which degree school administrators discharge their duties concerning the organizational socialization of teachers and the other staff at schools. The research has been made at a primary school in Ankara. A teacher who has been recently appointed to that school and an official have participated in the research. The method of “example case” has been used in the study. In this method , the technique of oral interview – especially individual interview - has been utilized to gather data. Analyzing the example case based on the data gathered through interview has been made according to the criteria defined in Buchanan’s (1974) three stage “ first occupation model” which is a model in organizational socialization approaches . The stage of “the first year in the organizational socialization of the employee (basic training and adjustment) in this model has been examined and the following in this stage (1) forming the role part hiatus of the new employee, (2) establishing commitment between the new employee and his colleagues, (3) achieving harmony between the employee and the other parts/units of the organization; and conducting behaviors in order to settle the possible conflicts (4) the realization level of the expectations (experiencing a reality shock if expectations do not come true) (5) the opportunities that the new job provides for the employees, have been taken as basic points in analyzing and interpreting the example case. According to the obtained findings from the research, it has been understood that the administrator doesn’t provide sufficient support for the harmony between the teacher and the official ; and at the end of the first year the organizational socialization of these two mentioned people has been supplied thanks to their own individual efforts. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject örgütsel sosyalleşme tr_TR
dc.subject okul yöneticisi tr_TR
dc.subject öğretmen tr_TR
dc.subject memur tr_TR
dc.subject organizational socialization tr_TR
dc.subject school administrator tr_TR
dc.subject teacher tr_TR
dc.subject official tr_TR
dc.title Eğitim çalışanlarının örgütsel sosyalleşmelerinde ilköğretim okulu yöneticilerinin katkıları ve iki örnek olay tr_TR
dc.title.alternative The prımary school admınıstrators' contrıbutıons to the organızatıonal socıalızatıon of the educatıonal staff and two example cases tr_TR
dc.type article tr_TR
dc.relation.journal İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi tr_TR
dc.contributor.department Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi tr_TR
dc.contributor.authorID TR9682 tr_TR
dc.identifier.volume 9 tr_TR
dc.identifier.issue 15 tr_TR
dc.identifier.startpage 75 tr_TR
dc.identifier.endpage 88 tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster