Öz:Çalışmanın amacı 7. sınıf ortaokul öğrencilerinin PISA soruları karşısında muhakeme becerilerini ortaya çıkarmaktır. Çalışma, 2016-2017 eğitim öğretim dönemi bahar yarıyılında gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunu Türkiye’nin Karadeniz bölgesinde bulunan bir ilden rastgele örnekleme yöntemi ile seçilen toplam 51 öğrenci oluşturmaktadır. Bu çalışmada durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Öğrencilerin problemleri çözerken ortaya koymuş oldukları muhakeme becerileri içerik analizi ile çözümlenmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak PISA (Program for International Student Assessments) Örnek Problem Çözme Sorularından (2015) normal üniteler adlı bölüm 1’den Enerji Gereksinimleri adlı problem kullanılmıştır. Bu problem iki bölümden oluşmaktadır. Uygulanan problemlerden elde veriler NAEP’in (2002) matematiksel muhakeme ve problem çözme becerisi kriterlerine göre değerlendirerek analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular incelendiğinde öğrencilerin problem çözme stratejilerini, probleme ait verileri ve istenilen ile ilişkili matematik bilgilerini kullanıp kullanılmadığını belirlenmesi aşamasında öğrencilerin probleme ait verileri yazdıkları ve istenilenleri net bir şekilde belirledikleri görülmektedir. Ayrıca öğrencilerin istenilenler ve verilenler arasında matematiksel bir ilişki kurarak bilgilerini kullandıkları belirlenmiştir. Öğrencilerin muhakeme becerilerini kullanıp kullanmadıklarının incelendiği ikinci adımda öğrencilerin problemi çözerken tümdengelime dayalı, tümevarıma dayalı, istatiksel ve orantısal muhakeme becerilerini kullandıkları görülmektedir. Son aşama değerlendirildiğinde ise öğrencilerin problemin çözümünden sonra çözümün uygunluğu ve doğruluğu ile ilgili karar verebilme esnasında öğrencilerin çoğunluğunun çözümlerinin doğruluğunu kontrol ettiklerini ve doğru olup olmadığını belirlemek için sağlama yaptıkları belirlenmiştir.
Abstract:The objective of the study is to reveal the mathematical reasoning skills of 7th grade secondary school students towards PISA questions. This research has been conducted during the academic year of 2016-2017. The study was carried out with 51 students in total, from a province in the Black Sea region of Turkey by using random sampling method. Case study method was employed in this study. The reasoning statements expressed by students during problem-solving were analyzed via content analysis method. The problem called Energy Needs from the Chapter 1 of normal units, which is named Problem Solving Questions from PISA (Program for International Student Assessments) (2015), as the data collection tool for the study. This is a two phased problem, which includes two separate problems. The problems were evaluated and analyzed according to mathematical reasoning problem solving skills of NAEP (2002). In the first phase, which determines whether students use problem-solving strategies, the data related to the problem, and the related mathematical information, the findings suggest that the students wrote down the data related to the problem and clearly determined what was expected from them. It was observed that the students used their knowledge by mathematically associating what was expected from them with the information provided in the problem. In the second phase, which determines whether students use reasoning skills, the findings suggest that students used their inductive, deductive, statistical, and proportional reasoning skills while solving the problems. In the third and last phase, which determines whether students have delivered the correct decision on their solution's convenience and accuracy after solving the problem, it is observed that majority of the students checked the accuracy of their solution and crosschecked to determine whether they correctly solved the problem.