Need for cognition and metacognition are significant concepts for individual’s own control, self-learning and
self-regulation in thinking process. The main purpose of this study is to determine how well gender, age and
need for cognition predict the metacognitive awareness. According to the findings, the proposed model
significantly predicts metacognitive awareness [F(3,244)=16.20]. Findings suggest that need for cognition
significantly predicts metacognitive awareness of university students, however the relationship between
metacognitive awareness and need for cognition is moderate and negative. It means that the individuals’
whose metacognitive awareness high has low need for cognition level.
Düşünme ihtiyacı ve bilişötesi farkındalık özellikle düşünme süreçlerinde bireyin kontrolü, kendi öğrenmesini
sürdürmesi ve öğrenmesini düzenlemesi noktalarında oldukça belirleyici kavramlardır. Bu çalışmanın temel
amacı bu kavramların cinsiyet, yaş ve düşünme ihtiyacı düzeylerinin bilişötesi farkındalık düzeylerini ne
ölçüde yordadığının belirlenmesidir. Bulgulara bakıldığında, önerilen model bilişötesi farkındalığı anlamlı
olarak yordamaktadır (F (3,244)=16.20). Araştırma bulguları, üniversite öğrencileri için düşünme ihtiyacının
bilişötesi farkındalığın önemli bir yordayıcısı olduğunu göstermektedir. Bununla birlikte, bilişötesi farkındalık
ile düşünme ihtiyacı arasında orta düzeyde negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. Diğer bir
değişle, bilişötesi farkındalıkları yüksek olan bireylerin düşünme ihtiyaçları düşüktür.