This study aims to provide an approach to practices of reading the urban space from a different perspective,
as those abilities are of great importance in terms of understanding and developing the ability of making
accurate future projections. In this article, we discuss the first contact of freshman students of Dokuz Eylul
University, Faculty of Architecture, Department of City and Regional Planning with the city as an empirical
study and aim to examine the assumptions and the findings that were developed through conceptual or
physical interpretations so far using case studies. We open the project studies together with the content,
process and end product qualifications to discussion as a model, which indicate the nature of “language” that
would be used in spatializing the existing physical formation and the meaning behind it through abstraction
and obtaining solid implications as well as the existing possibilities in this field.
Bu çalışma, kentsel mekânı anlama ve onun üzerinden geleceğe yönelik sağlıklı kestirimler yapabilme
becerisini geliştirmesi açısından büyük öneme sahip, kentsel mekanı okuma pratiklerine farklı bir
perspektiften yaklaşım sağlamayı amaçlamaktadır. Dokuz Eylül Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi, Şehir ve
Bölge Planlama bölümü birinci sınıf öğrencilerinin, kentle ilk temaslarının deneysel bir çalışma olarak ele
alındığı yazıda, bugüne dek mekâna ilişkin kavramsal ya da fiziksel değerlendirmeler yoluyla geliştirilmiş
yaklaşım biçimlerinden ilham alınarak hazırlanmış çalışma kurgusu ve bulgular, örnek çalışmalar aracılığıyla
ele alınmaktadır. Var olan fiziksel biçimlenişi ve gerisindeki anlamlar dünyasını soyutlamalar yoluyla
mekânsallaştırma ve bu yolla somut çıkarımlar elde etme sürecinde kullanılabilecek “dil”in niteliğine vurgu
yapan proje kurgusu, süreç ve sonuç ürünleriyle bir model olarak tartışmaya açılmaktadır.