Gençlerin mekan kullanımı toplumun genelinden farklıdır çünkü
gençlerin çevresel tercihleri ihtiyaçlarına bağlı olarak farklılaşmaktadır. Bu
tercihler ve farklılıklar tasarımlara yansımalıdır. Farklı mekanlar yaratırken
gençlere olan faydalarına dikkat edilmelidir. Çevreyle ilişkinin arttırılması;
çevrenin gençlerin ihtiyaçlarını karşılamasına bağlıdır.
Çevre tasarımı açısından değerlendirildiğinde, meslekleriyle ilgili
donanımlarını kazanmaları yanında gençlerin arkadaşlık ilişkilerinin
yoğunlaştığı ve sosyal roller geliştirmeye başladığı önemli mekanlardan biri
üniversite kampüsleridir. Bu nedenle çalışmada kampüs açık mekanı ele
alınmıştır.
Bu çalışmanın amacı kampus açık mekanlarının gençlerin
ihtiyaçlarını karşılayan kişiliklerini güçlendiren mekanlar olması için hangi
algısal özellikleri hangi tasarım elemanlarıyla karşılaması gerektiğinin
belirlenmesidir. Bu bağlamda “gençlerin ihtiyaçlarına yönelik algısal
özelliklere bağlı tasarım kararları geliştirmek” bu çalışmanın öncelikli hedefi
olmuştur. Çalışmada Karadeniz Teknik Üniversitesi kanuni kampüsünde
kullanım düzeyi düşük bir mekan seçilerek gençlerin ihtiyaçları
doğrultusunda belirlenen tasarım kriterlerine bağlı olarak mekana ilişkin
tasarım senaryoları üretilmiştir.
Spatial uses of youth are different from the rest of the society because their
environmental preferences are varied depending on their needs. These preferences and
differences must be reflected on the open space design. While designing open spaces with
different functions their utility for youth must be considered. The degree of interaction with
environment is depend on the environment’s success of meeting youths’ need.
When evaluated from the environmental design point of view university campuses are
important spaces where friendship interactions condensed and social roles are developed as
well as gaining Professional knowledge to youth. Thus this study considers a campus open
space.
This study aims to determine which perceptual attributes of youth spaces must be introduced
with which design element in order to meet youth’s’ needs and strengthen their personalities.
In this context “developing design principles depending on perceptual attributes for youths’
needs” is underlying object of this article. In this study an open space with a low usage level
was choosed and design scenarios for his space were produced with design principles which
were determined depending on youths’ needs.