Müzik eğitiminin en önemli öğelerinden birisi olan çalgı eğitiminin
amacı çalgı çalmaya yönelik teknik ve müzikal davranışların kazanılmasıyla
çalgı çalma becerisini geliştirmektir. Bu becerinin gelişmesinde doğru
çalışma yöntemleri ve alışkanlıkları kazanılması önemlidir. Çalgı çalışmaya
yönelik bireysel çalgı çalışma yöntemleri yeterlik düzeyinin belirlenmesi,
öğrencilerin çalışma yöntemlerindeki eksikliklerin belirlenmesi, öğrenciye
farkındalık kazandırması ve çalgı çalışma yöntemleriyle ilgili yapılacak yeni
araştırmalarla bu alandaki boşluğu doldurması bakımından önemli
görülmektedir. Bu araştırma çalgı çalışmaya yönelik geçerli ve güvenilir çalgı
çalışma yöntemleri ölçeği geliştirmek amacıyla yapılmıştır. Ölçek 16
maddeden oluşmuştur. Ölçeğin geçerlik-güvenirlik çalışmaları, 2014-2015
eğitim-öğretim yılı güz döneminde müzik eğitimi anabilim dalında öğrenim
gören 330 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin yapı geçerliğinin
belirlenmesi için döndürülmüş bileşenler analizi yapılmış, KMO değeri 0.843
ve Bartless testi anlamlı bulunmuştur. Güvenilirliği sağlamlaştırmak amacıyla
testin toplam puanlarına göre oluşturulan alt %27’lik ve üst %27’lik grupların
madde puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık gözlemlenmiştir
(-29.818; p<0.01). Tek boyutta toplanan ve 16 maddeden oluşan ölçeğin
Cronbach Alpha güvenirlik kat sayısı 0.811 olarak bulunmuştur. Ölçekten
alınabilecek en düşük puan 16, en yüksek puan ise 80'dir. Geliştirilen bu
ölçek ile çalgı eğitimi alan öğrencilerin bireysel çalgı çalışma yöntemlerini ne
düzeyde uyguladıkları belirlenebilir. Yapılan analizler neticesinde tek
boyuttan toplanan "Çalgı Çalışma Yöntemleri Ölçeği"nin öğrencilerin çalışma
yöntemleri düzeylerinin belirlenmesinde güvenle kullanılabileceği tespit
edilmiştir.
One of the most important elements of music education is to develop the instrument
playing skills to the acquisition of technical and musical instruments playing behavior for the
purpose of the instrument training. Gaining correct working methods and habits is important
for the development of these skills. Determination of individual instruments working methods
proficiency levels for the instruments work, identifying gaps in students' working methods,
new research will be related to the increase awareness of students and musical work is
considered to be important to fill the gap in this area. This research was carried out to
develop a scale of instrument study methods that is valid and reliable. The scale consists of
16 items. The validity and reliability works of the scale was conducted on 330 students who
are reading the fall semester of 2014-2015 academic year in the Department of Music
Education. To determine the construct validity of the scale, rotated component analysis was
performed, and founded KMO value was 0.843 and Bartless test was meaningful. 27% of the
lower and upper 27% groups that formed according to total scores of test in order to
strengthen the reliability, were observed a significant difference between the mean score (-
29.818, P <0.01). The Cronbach Alpha reliability coefficient of the scale which was collected
in a single dimension and consisted of 16 items, was found 0.811. 16 is the lowest score and
80 is the highest score that can be taken from the scale. With developed scale, it can be
determined that at what level the students who taking instrument training lessons can apply
individual study methods. As a result of the analyzes it was determined that the " Instrument
Study Methods Scale" that was collected in a single dimension can be used safely in the
determination of the level of students’ study methods.