Tekstil, tarih öncesi dönemlerde bitki saplarının ve yapraklarının
kullanımıyla başlamış, Neolitik dönemde de koyun ve keçinin evcilleştirilmesi
sonucunda yün elyafı ile tanışmıştır. Keçe, yeryüzünde bilinen en eski tekstil
yüzeyidir. İlk defa nasıl yapıldığı ve kullanıldığı hakkında kesin veriler
olmamasına rağmen; kullanımına ait en eski yazılı belge Homeros’un ‘İlyada’
adlı eserindedir. Geçmişten günümüze kullanım alanları nedeniyle de keçe,
her zaman günlük yaşamın bir parçası olarak varlığını sürdürmüştür. Bir
dönem için kullanım alanları azalan keçenin; birçok çeşidi günümüzde
turistik, hediyelik eşya üretiminin dışında tekstil ve moda tasarımı alanında
da başrolü oynamaktadır.
Tekstil/Lif sanatında yeni bir gelişme olarak beliren ve giderek
benimsenen “Giyilebilir Sanat” (Wearable Art) hareketi tanımlanmakta ve bu
alanda giyinmenin örtünme ihtiyacının ötesine geçişi olarak
yorumlanmaktadır. Giyilebilir Sanat hareketinde birey-giysi ilişkisinde fikir,
duygu, heyecan ve form bileşiminin giysilere aktarıldığı üzerinde durularak
tekstillerin elle tutulur, dokunulabilir ürünlere dönüştüğü sonucuna
varılmaktadır.
Bu çalışmada, geçmişten günümüze keçe sanatının, Türk kültürü içindeki
yerinin ve öneminin belirtilmesi, Keçenin insan sağlığı açısından önemi de
düşünülerek keçe üzerine farklı yüzey düzenleme teknikleri uygulayarak,
giyilebilir sanat ürünlerinin tasarlanması amaçlanmaktadır. Günümüzde artık
tepme keçe geleneksel değerini koruması yanında keçe yüzey teknikleri ile
bütünleştirildiği çeşitli örnek tasarımların uyarlandığı “Giyilebilir Sanat
Ürünlerine “de yer verilmektedir. “Keçe Üzerine Farklı Yüzey Düzenleme
Teknikleri İle Giyilebilir sanat ürünleri’’ adlı bu tez çalışmasında farklı yünler
ile denemeler yapılarak yerli yünlerin giyilebilir bir ürüne uygun olmadığı
kalın ve kaba düştüğü, Avusturalya Merinos Yünlerinin ipeksi yumuşak
dokusu ile daha uygun bir çalışma elde edildiği sonucuna varılmıştır.
Textiles began with the usage of plant stems and leaves in prehistoric times
continued with the fiber as a result of the domestication of the sheep and goats in the
Neolithic Period. There is no definite evidence abaut felt making and its usage , the oldest
written document on its usage is in the literary work of Homeros named İlyada. Alsa with the
wide usage of fields from past to present, felt has always been a port of our daily lives. Felt,
the usage of which desereased at one period, is now playing a key role in textile and fashion
desing besides its usage in touristic things and souvenirs.
Wearable Art or “art to wear” which appears as a new development in contemporary textile/
fiber art, increasingly adopted an art to wear with interest in this field of art, artworks and
their artists. Wearable Art stream is interpreted as a transition to ‘wearing’ beyond the need
for covering one’s self. The modern idea of wearable art seems to have surfaced more than
once in various forms. Concluded that artist narrates his ideas, emotions and excitements
transferred as a clothing form which is tangible artworks.
In this study, it is amied to desing werarable art products by applying different surface
editing technigu on felt also by heeding the importance of felt on human health and to
emphasize the importance of felt desing in Turkish culture from past to present.Nowadays,
traditional values, the protection of the felt pad surface design techniques that integrate with
the adaptation of various examples as well as " Wearable Art Products " are also included. "
Felt of Different Surface Editing Techniques with wearable art '' It's thicker is not suitable to
be worn a product of domestic wool done experimenting with different wool in this thesis and
rough falls, Australian merino with a silky soft texture of wool has reached the end it obtained
a more convenient operation.