The last decade has witnessed a groundswell of enthusiasm for
children’s gardens and the educational programs that are closely integrated
with them. Children can learn new skills, have fun, play and develop selfconfidence
by spending time in the garden tending plants. Most children
enjoy being outdoors and love digging in the soil, getting dirty, creating
things and watching plants grow. Nevertheless today's children lack
experience with gardening complexity. The purpose of this article is to
review benefits of the gardening for children not only in the school but also in
the urban parks and landscape settings. In addition providing design
principles of this place in order to gardening for landscape architecture is
another purpose of this research. Children’s gardens and gardening
programmes have long been seen as beneficial for children physically,
psychologically, educationally and socially. The garden and contents should
be specifically designed and scaled for children.
Son on yıldır çocuk bahçeleri ve onlarla yakından bütünleşen eğitim programları için
ilgi çeken konu olmuştur. Çocuklar bahçede bitki bakımı ile vakit geçirerek yeni beceriler
öğrenir, eğlenir, oynar ve özgüvenlerini geliştirebilirler. Çocukların çoğu açık havada
olmaktan hoşlanır ve toprak kazmayı, kirlenmeyi, bir şeyler oluşturmayı ve bitkiler büyürken
izlemeyi sever. Buna rağmen bugünün çocukları bahçelerden ve bahçecilik işleri
deneyiminden yoksundurlar. Bu araştırmanın amacı, çocuklar için sadece okulda değil aynı
zamanda kentsel park ve peyzaj alanlarında bahçe ve bahçe işlerinin faydalarını
araştırmaktır. Ayrıca araştırmanın başka bir amacı ise peyzaj mimarlığında bahçe işleri için
yer seçimi ve tasarımı ilkelerini belirlemektir. Çocuk bahçeleri ve bahçe programlarının
çocuklar için fiziksel, psikolojik, eğitimsel ve sosyal olarak uzun süreli fayda sağladığı
görülmüştür. Bahçe ve içeriklerinin özellikle çocuklar için tasarlanmış ve ölçeklendirilmiş
olması gereklidir.