Özet:
Bu araştırma Balıkesir/Susurluk ilçe merkezinde bulunan ilkokul 4. sınıf
öğrencilerinin el hijyenine yönelik davranışlarını belirlemek amacıyla yapıldı.
Kesitsel bir araştırma olarak planlanan çalışmanın verileri, 29 Mayıs 2013- 31 Mayıs
2013 tarihleri arasında toplandı ve Balıkesir ili Susurluk ilçesine bağlı 7 ilköğretim
okulu 4. sınıfta öğrenim gören 312 öğrencinin katılımı ile (%86.4) gerçekleştirildi.
Veriler, araştırmacı gözetiminde, 70 sorudan oluşan soru formunun,
öğrencilere uygulanmasıyla toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde sayı, yüzde,
ortalama, standart sapma, Students t test, ANOVA ve Mann Whitney U testleri
kullanıldı.
Öğrencilerin %85.6'sı 10 yaşında, %44.6'sı kız, %55.4'ü erkektir.
Öğrencilerin cinsiyetleri, anne ve baba eğitim düzeyi, aile tipi, okul öncesi eğitim
durumları arasında el hijyeni puan ortalaması yönünden önemli fark saptandı
(p<0.05). El hijyeni puan ortalaması ile kardeş sayısı ve aile geliri arasında önemli
fark saptanmadı (p>0.05). Öğrencilerin evlerinde tuvaletin içinde lavabo olması ve
tuvalet lavabosunda sabun varlığına göre el hijyeni puanları yönünden gruplar arası
önemli fark saptandı (p<0.05).
Sonuç olarak, öğrenciler aktivitelerinin fazla olduğu ilkokul çağında, temas
ettikleri yüzeylerin kirlilik derecesine dikkat etmezler. Bu nedenle öğrencilere el
yıkamanın önemi, doğru el yıkama yöntemi, ellerin yıkanma zamanı ile ilgili el
hijyeni eğitimleri verilmelidir.