Özet:
Bu araştırma ilköğretim birinci kademe beşinci sınıftaki öğrenciler tarafından
kişisel hijyen alışkanlıklarının nasıl uygulandığını ve kişisel hijyen alışkanlıklarını
saptamak amacıyla yapıldı.
Malatya ili Merkez Özalper semtinde bulunan Abdulkadir Eriş İlköğretim
Okulunda 5. Sınıfta okuyan 250 öğrenci çalışma kapsamına alındı. Araştırma
öncesinde kurumlardan izin öğrencilerden sözel onam alınmıştır. 22 sorudan oluşan
anket formunda öğrencilere ailelerinin sosyodemografik özellikleri ve kişisel hijyen
alışkanlıklarının içeren sorular soruldu.
Araştırma sonucu elde edilen veriler SPSS 17.0 programında değerlendirilmiş
ve verilerin analizinde tanımlayıcı istatistik olarak ki kare, frekans ve yüzde
kullanılmıştır.
Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 11.93±1.37’ dir. Öğrencilerin
tuvalet temizliğinde kullandığı maddeler, tuvalet sonrası yaptıkları, dişlerini
fırçalama durumları, diş macunu tüketimleri, uyguladıkları diş fırçalama yöntemleri,
banyo yapma sıklıkları, çoraplarını değiştirme sıklıkları, yemek yemeden önce
ellerini yıkama durumları, tırnaklarını kesme durumları istatistiksel olarak anlamlı
bulunmuştur (p<0.05) .
Yapılan araştırmada kişinin sağlığının korunmasında önemli yeri olan kişisel
hijyen davranışlarını geliştirmek için, kişilerin erken yaşta bilinçlendirilmesi,
okulların erken dönemlerinden itibaren hijyen eğitim programları düzenlenmesi
gerektiği düşünülmüştür.