Özet:
Bu araştırma, 7. sınıf öğrencilerinde internet bağımlılığı taraması ve belirlenen
sorunlara yönelik etkinlik önerileri (Gemlik İlçesi Örneği) amacıyla yapılmıştır. Bu
araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak anket ve
ölçek kullanılmıştır. Araştırmanın ise örneklemini Bursa ili Gemlik İlçesi sınırları
içerisinde yer alan 8 ortaokulda öğrenim toplam 604 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmaya katılan ortaokul 7.sınıf öğrencilerine araştırmacı tarafından geliştirilen
öğrencilerin demografik bilgileri ve internet kullanım özelliklerini saptamak amacıyla
15 soru, öğrencilerin aileleri, sosyal aktiviteleri, arkadaşlık ilişkileri ve okul başarılarına
yönelik geliştirilen 38 maddelik bir ölçekle toplanmıştır. Veriler değerlendirilirken,
frekans, yüzde ve (SKPA) gibi tanımlayıcı Ki-Kare Bağımsızlık testi, t-testi ve tek
yönlü varyans analizi teknikleri kullanılarak test edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre,
cinsiyet, ekonomik gelir, annenin eğitim düzeyi ve anne ve babanın evlilik düzeyi ile
interneti günlük olarak kullanımı arasında anlamlı ilişki bulunulmuştur. Babanın eğitim
düzeyi ile interneti günlük olarak kullanımı arasında anlamlı ilişki bulunamamıştır.
Aynı zamanda ölçeğin boyutları olan aile, arkadaşlık ilişkileri, sosyal aktiviteler ve okul
başarısı arasında anlamlı farklılaşma tespit edilememiştir.Boyut ortalamaları göz önüne
alındığında ise ‘‘Tamamen katılıyorum” değerine çok yakın olmakla birlikte tüm
boyutlarda “katılıyorum” görüşü ağır basmaktadır. Madde bazında ise 10 maddede
“Tamamen katılıyorum”, 27 maddede ise “katılıyorum” ve 1 maddede ise kararsızım
görüşü öne çıkmaktadır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara dayalı olarak çeşitli
önerilerde bulunulmuştur.