Bu çalışma; 8 hafta süreyle haftada dört gün uygulanan halk oyunları çalışmalarının, 9-11 yaş grubu kız
çocuklarda reaksiyon zamanı üzerine etkisinin değerlendirilmesi amacıyla planlanmıştır. Araştırmada ölçümlere;
yaş, boy, vücut ağırlığı ve vücut kitle indeksi (VKİ) ortalamaları sırasıyla, 10 ± 0.76 yıl, 1.37±0.07 m,
32.17±7.74 kg, 16.83±3.29kg/m2 olan 18 kız öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Çalışmalar öğrencilere, okul
çıkış saatlerinden sonra, haftada 4 gün 2 saat olarak yaptırılmıştır. Reaksiyon zamanını ölçmek için; görsel,
işitsel ve görsel - işitsel olmak üzere 3 ayrı test bilgisayar destekli olarak Microgate-Optojump ölçüm cihazı
yardımı ile yapılmıştır. Ölçümler 8 haftalık halk oyunu çalışmasının öncesinde (ön test) ve sonrasında (son test)
olmak üzere 2 kez alınmış ve sonuçları karşılaştırılmıştır. Tüm değişkenlerin tanımlayıcı istatistikleri (Ortalama -
Standart sapma) yapıldıktan sonra, öğrenciler arasındaki karşılaştırma ön test – son test için Wilcoxon testi
uygulanmıştır. Veriler SPSS 22.0 istatistik programında yapılmış, p<0.05 anlamlılık düzeyi kullanılmıştır.
Çalışma sonucunda, işitsel reaksiyon testinde uçuş zamanı (T-flight-sn) ve yükseklik (height-cm) değerlerinde,
görsel - işitsel reaksiyon testinde ise reaksiyon zamanı (T-reac-sn), uçuş zamanı (T-flight-sn) ve yükseklik
(height-cm) değerlerinde istatistiksel olarak anlamlı farklar tespit edilmiştir (p<0.05). Görsel reaksiyon testinde
ise istatistiksel olarak anlamlı fark bulunamamıştır (p<0.05). Sonuç olarak; yapılan halk oyunları çalışmalarının
reaksiyon zamanlarını olumlu yönde etkilediği gözlemlenmiştir. Halk oyunları oyun yapısı gereği sesli uyaranla
oynanan bir branştır. Bu sebepten dolayı yapılan reaksiyon test ölçümlerinde işitsel olan testlerde anlamlı fark
oluştuğu düşünülmektedir.
This study is planned with the aim of evaluation for effect of 8 weeks 4 days a week folk dance studies
on reaction time of female children of 9-11 age group. In the research, 18 female students participated to as a
volunteer the measurements with age, height, body weight and body mass index (BMI) average 10 ± 0.76 year,
1.37±0.07m, 32.17±7.74 kg, 16.83±3.29 kg/m2 respectively. The studies were applied to the students 4 days a
week for 2 hours after school times. In order to measure the reaction time, 3 separate computer-aided tests
including visual, auditory and visual - audio were applied with the aid of Microgate-Optojump measuring
instrument. Measurements were taken 2 times as before (pre-test) and after (post-test) 8 weeks folk dance studies
and the results were compared. After descriptive statistics of all variables (Average Standard deviation) were
determined, Wilcoxon test was applied for pretest-posttest of a comparison between students. Data was studied
on SPSS 22.0 statistical software, p<0.05 significance level was used. In the results of study, statistically
significant differences (p<0.05) were determined in flight time (T-flight-sn) and height values (height-cm) in
visual reaction test, in reaction time (T-reac-sn), flight time (T-flight-sn) and height values (height-cm) in visual
– audio reaction test. There was no statistically significant difference in visual reaction test (p<0.05). As a result;
it was observed that folk dances studies performed affect reaction time positively. Folk dances, as of its
structure, is a type of branch with acoustic stimulus. Because of this reason, significant difference is thought to
occur in the auditory tests in reaction test measurements made.