Bu çalışmanın amacı, öğretmen algılarına göre müdür yönetimtarzı ve içsel motivasyonun örgütsel bağlılık ile ilişkisinibetimlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 öğretimyılı Edirne ili Uzunköprü ilçesinde yer alan 26 resmi okulda görevli480 öğretmen oluşturmuştur. Veri toplama aracında “AlgılananMüdür Yönetim Tarzı Ölçeği”, “İçsel Motivasyon Ölçeği” ve“Öğretmenler için Örgütsel Bağlılık Ölçeği” yer almıştır.Araştırmada öğretmenlerin işbirlikli müdür yönetim tarzı algıdüzeyinin oldukça yüksek, otoriter müdür yönetim tarzı düşük,ilgisiz ve karşı koyucu müdür yönetim tarzı algı düzeyinin iseoldukça düşük, içsel motivasyon algı düzeyinin oldukça yüksek veörgütsel bağlılık algı düzeyinin yüksek olduğu görülmüştür.Araştırmada cinsiyet ve branş değişkenine göre anlamlı farklılıkolduğu, kıdem değişkenine göre anlamlı farklılık olmadığı,algılanan işbirlikli, otoriter, ilgisiz, karşı koyucu müdür yönetimtarzı ve içsel motivasyonun örgütsel bağlılığının anlamlı biryordayıcısı olduğu belirlenmiştir.
In this research, it is aimed to describe the relationship between perceived principal management style, intrinsic motivation and organizational commitment according to perceptions of teachers. The study group of the research; In 2018-2019 education year, all of 480 teachers working in 26 schools in Uzunköprü district of Edirne province was formed. In the data collection tool which consist of “Perceived School Principal Management Style Scale”,“Intrinsic Motivation Scale” and “Teacher Organizational Commitment Scale”. Results showed that teachers’ perceptions of the perceived cooparetive management style was high level, authoritarian was low level, indifferent and resistant style were fairly low level, intrinsic motivation and organizational commitment was high level. Teachers’ perception of perceived principal management styles, intrinsic motivation and organizational commitment union identification scores not different significantly in terms of professional seniority, but genderand and branch. Correlational analysis results showed that teachers' perceived cooperative, authoritarian, indifferent, resistant manager management styles and intrinsic motivation were found to be a significant predictor of their organizational commitment.