Özet:
Öz
Bu araştırmanın amacı; eylem araştırması yaklaşımını kullanarak ortaokul 5. sınıf
öğrencilerinin zirai ve organik gübre kullanımı konusundaki farkındalıklarının
incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 eğitim öğretim yılında
Uşak ilinde bir özel okulda 5. sınıfta öğrenim görmekte olan 13 öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırmada, 5. sınıf “toprak kirliliği” konusunda yer alan kazanıma
uygun olacak şekilde zirai ve organik gübre kullanımına yönelik bir ders planı
geliştirilmiş ve uzman görüşü doğrultusunda gerekli görülen düzeltmeler yapılmıştır.
Geliştirilen bu ders planı üç ders saati boyunca uygulanmıştır. Ders planının
uygulanması sırasında öğrencilere konu ile ilgili çeşitli videolar, animasyonlar
izletilmiş ve öğrencilerin konuyu farklı yönlerden ele alabilecekleri çeşitli etkinlikler
yapılmıştır. Bu araştırmada, öğrencilerin farkındalıklarını incelemek amacıyla
araştırmacılar tarafından geliştirilen ve dört sorudan oluşan görüşme soruları,
uygulama öncesi ve sonrası uygulanmıştır ve öğrencilerin görüşlerindeki değişimler
incelenmiştir. Bunun yanı sıra, öğrencilerin görüşlerini derinlemesine incelemek
amacıyla yarı-yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgular;
uygulama öncesinde, zirai gübre ve organik gübre kullanımını destekleyen öğrenciler
olduğunu göstermektedir. Bu öğrencilerin organik gübreleri tercih etmesinde
doğallık, fayda, çevreye ve canlılara zararsız olma gibi faktörler etkili iken zirai gübre
kullanımını ise ekonomik olmasından ve ürünlerin güzel görünmesinden dolayı tercih
ettikleri görülmüştür. Uygulama sonrası, öğrencilerin tamamının görüşlerini organik
gübre kullanıma yönelik değiştirdiği ve görüşlerini daha detaylandırdığı bulgusuna
ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Organik gübre, Ortaokul öğrencileri, Sosyobilimsel konular, Zirai
gübre
Açıklama:
İnönü Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Dergisi
Cilt 19, Sayı 1, 2018
ss. 297-314
DOI: 10.17679/inuefd.330752