Özet:
Özet
Reklam sektör farkı olmaksızın, tüm kurum veya kuruluşlar tarafından kullanılan
bir pazarlama iletişimi bileşenidir. Tüketicilerde belirli bir markaya ilişkin farkındalık
sağlanması, ürün veya hizmete ilişkin bilgilerin verilmesi ve tüketicilerin satın alma
kararında markaya ilişkin talebin oluşturulmasının sağlanmasında reklamların etkili olduğu
düşünülmektedir. Reklamlar birden fazla mecrada yayınlansa da, kitle iletişim araçları en
çok kullanılan mecraların başında gelir. Özellikle geleneksel medya kapsamında yer alan
televizyon, gazete ve dergiler reklam verenler tarafından sıklıkla tercih edilen medya
araçlarıdır. Reklamlar ile ilgili olarak tüketicilerin korunması ve haksız rekabetin
engellenmesi amacıyla bir takım düzenlemeler yapılmıştır. Özellikle Reklam Kurulu bu
konuda etkili olan kurumların başında gelmektedir. Bu nedenle, bu çalışmada 2018 yılının
ilk 6 ayındaki Reklam Kurulu kararları incelenmiş, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Ticari
Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği uyarınca yaptırım uygulanan
televizyon reklamları, yaptırım gerekçeleri ve verilen yaptırımlar açısından irdelenmiştir.
Çalışmada ayrıca adı geçen yönetmeliğe göre Kurul’un yaptırım uygulama gerekçeleri ile
reklam etiği arasında nasıl bir bağ olduğu ortaya konulmaya çalışılmıştır. Yapılan
incelemeler sonucunda toplam 61 televizyon reklamının “doğruluk ve dürüstlük”, “temel
ilkeler” ve “ispat külfeti” maddelerine bağlı olarak idari para cezası ve/ veya reklamları
durdurma kararı aldığı saptanmıştır.
Anahtar kelimeler: Reklam Kurulu, reklam, etik, reklam denetimi, reklamda etiği