İnsan ve medeniyetin gelişimi için dört temel ilkeye sıkı sıkıya bağlı kalınması oldukça
önemlidir. Bunlar, ehliyet, liyâkat, adalet ve hakkaniyettir. Bu nitelikleri kendisinde
barındıran toplumlar bireysel ve kurumsal alanda son derece ileri düzeydedir. Ehliyet ve
liyâkatin göz ardı edilerek adam kayırma üslûbunu benimseyen toplumlarda ahlakî
bozulmaların olduğu, buna bağlı olarak da ilmî ve fikrî gelişimin sekteye uğradığı malumdur.
Bu sebepten Kur’an, insanın insanla ve yaratıcısıyla doğru ve güvenilir bir ilişki kurması için
tevhîd ve adalet ilkesini insanın vicdanına ve medeniyetin merkezine yerleştirir. Bu hedef,
Müslüman bireye, ötekileştirmeye müsaade etmeyen bir zihniyet ile birlikte gelişimi ve
ilerlemeyi esas alan bir perspektif sağlar. Çünkü ötekileştirme, hem diğerine yaşam hakkı
tanımamaya hem de temel ahlakî ve insanî değerlerin dejenere olmasına neden olan bir
sorundur. Değerlerin amacı dışında işlev gördüğü toplumların bağımsız olması neredeyse
imkânsızdır. Şu halde adalet, birey ve toplumun gelişimine hız katıp koruyan bir güçtür. Bu
bakımdan adalet, hak etmeyeni hak edenle eşitlemek değildir. Herkese layık olduğu karşılığı
vermektir.
Anahtar Kelimeler: Adalet, Ehliyet, Liyâkat, Hakkaniyet, Değer, Ötekileştirme.
It is very important to held rigidly to four main principles for the development of people
and civilisation. These are competency, qualification, justice and equity. The communities
which include these principles are at the utmost advanced level in the individual and
institutional fields. It is known that there are the moral corruptions in the communities which
adapt the style of nepotism without considering competency and qualification, and so the
scientific and intellectual developments are interrupted. Thus, The Koran puts the principles
of amalgamation and justice in the center of man's conscience and civilisation so that the
man can have a correct and reliable relationship with the others and his/her creator. This
goal provides a perspective which bases on the development and advancement together
with the mentality which doesn't allow the marginalisation to the muslims. Because the
marginalisation is a problem which causes not to give the right to live for the others and
also, to degenerate the main moral and humane values. It is likely impossible that the
communities that the values function except from the goals are to be independent