Her birey yaşamını idame ettirebilmek için finansal kararlar vermek zorundadır. Basit
bir mutfak alışverişinden gayrimenkul alımına, emeklilik planlamasından yatırım
kararlarına kadar hayatımızın her döneminde finansal tercihler yapmamız
gerekmektedir. Finansal okuryazar olan bir birey bu konularda daha isabetli kararlar
verecek ve bütçesini daha doğru yöneterek ülke ekonomisine de katkıda bulunacaktır.
21. yüzyılda hızla değişen piyasa koşulları, bireylerin finansal karar vermelerini
gerektiren durumların artışı ve toplumun demografik yapısındaki değişimler, finansal
okuryazarlık konusunun önemini su yüzüne çıkarmaktadır. Gündelik yaşamda
yatırımdan tasarrufa, bilinçli tüketimden kredi kartı kullanımına kadar pek çok farklı
alanda finansal araç ve uygulamaların artması sonucunda bireylerin sağlıklı finansal
kararlar verebilmesi için finansal okuryazar olmaları zorunlu bir hale gelmiştir.
Tarama modelinde gerçekleştirilen çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin finansal
okuryazarlık seviyelerini ölçmek ve bu özelliklerin demografik değişkenlerle ilişkisini
incelemektir. Araştırmanın evrenini üniversitelerin iktisadi ve idari bilimler
fakültelerinde okuyan öğrenciler; örneklemini ise Hacettepe Üniversitesi ve Bilecik
Şeyh Edebali Üniversitesi’nde okumakta olan 300 öğrenci oluşturmaktadır.
Anket sonuçlarında; öğrencilerin %45’inin finansal okuryazarlık hakkında ortalama
bilgiye sahip olduğu, %38.6’sının ise finansal konularda başarılı olduğu sonucuna
ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Finansal Okuryazarlık, Finansal Eğitim, Yatırım Araçları.
Individuals must make financial decisions in order to continue their lives. It is necessary to
make financial choices at every stage of life from buying a real estate to buying staple food;
from planning a pension to making investment decisions. Individuals who are financially
literate will make better decisions on these issues and will manage their budgets more
accurately. They will also contribute to the economy of the country.
The rapidly changing market conditions, situations that require individuals to make financial
decisions, and the changes in the demographic structure of the society in the 21st century,
highlight the importance of financial literacy. The concept of financial literacy has become
necessary to make sound financial decisions for individuals as a result of increasing financial
tools and applications in many different fields not only investment, savings, and conscious
consumption but also using credit card in daily life.
The purpose of the study conducted in the screening model is to measure the financial
literacy levels of university students and to examine their relation to demographic variables.
The population of the research consists of the students in the faculty of economics and
administrative sciences in Hacettepe University and Bilecik Şeyh Edebali University.
Randomly chosen sample includes 300 students.
The research results show that 45% of the students had average knowledge about financial
literacy, and 38.6% of the students were successful in financial matters.
Key Words: Financial Literacy, Financial Education, Investment Tools.