Özet:
ÖZET
Bu araştırmanın amacı, beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının bilinçli farkındalık düzeyleri ile
kendilerine ilişkin yeterlik algıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma ilişkisel tarama modeline göre
desenlenmiştir. Amaçlı örnekleme yöntemlerinden ulaşılabilirlik ilkesi ve gönüllü katılım ile seçilen çalışma
grubu, Ankara ilinde bulunan 2 farklı üniversitenin beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümünde öğrenim gören
147’si (%62,8) erkek, 87’si (%37,2) kadın öğrenci olmak üzere toplam 234 beden eğitimi ve spor öğretmeni
adayından oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Türkçe uyarlaması Özyeşil, Arslan, Kesici ve
Deniz (2011) tarafından gerçekleştirilen Bilinçli Farkındalık Ölçeği ile Çakır ve diğ. (2000) tarafından aday
öğretmenlerin kendilerine ilişkin mesleki yeterlik inançlarını ölçmek amacıyla geliştirilen Aday Öğretmenin
Kendine İlişkin Yeterlik Algısı Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde öğretmen adaylarının bilinçli farkındalık
düzeyleri ile öğretmen kendilerine ilişkin yeterlik algıları arasındaki ilişki Pearson Momentler Çarpımı
Korelasyonu ile incelenmiş olup, öğretmen adaylarının bilinçli farkındalık düzeyinin kendilerine ilişkin yeterlik
algıları üzerindeki yordayıcı rolü yol (path) analizi kullanılarak incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda, BİFÖ ile
AÖKİYAÖ arasında orta düzeyde pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Katılımcıların Bilinçli
Farkındalık düzeyinin Kendilerine İlişkin Yeterlik Algısı düzeyini doğrudan ve pozitif yönde etkilediği
belirlenmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının Kendilerine İlişkin Yeterlik Algısındaki değişimin %30’unun Bilinçli
Farkındalık Düzeyi tarafından açıklandığı görülmüştür.