DSpace@İnönü

Ebu’l‐Muîn en‐Nesefî’de Hikmet Kavramı ve Kötülük Problemi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Yalçın, Ebubekir
dc.contributor.author Arslan, Hulusi
dc.date.accessioned 2020-07-19T12:23:12Z
dc.date.available 2020-07-19T12:23:12Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Arslan, Hulusi. “Ebu’l-Muîn en-Nesefî’de Hikmet Kavramı ve Kötülük Problemi/The Concept of Wisdom in Abu'l-Muîn en-Nesefî and Evil Problem”. Mesned İlahiyat Araştırmaları Dergisi / Journal of Mesned Divinity Researches, (Bahar 2019-1): 35-55. en_US
dc.identifier.issn 2667-7075
dc.identifier.uri http://abakus.inonu.edu.tr/xmlui/handle/123456789/17071
dc.description.abstract Öz: İçinde yaşadığımız dünyada iyilik ve güzellikler kadar kötülük ve çirkinliklerin de mevcut olduğu genel olarak kabul edilen bir husustur. Her şeyi bilen, her şeye güç yetiren ve aynı zamanda merhamet sahibi bir yaratıcı ile evrendeki kötülüklerin nasıl bağdaşabileceği meselesi özellikle dini düşüncenin bir sorunu olarak karşımıza çıkmaktadır. İslam Kelâmcıları bu sorunu değişik boyutlarda incelemiş ve bazı çözüm önerileri getirmişlerdir. Kelâm ekollerinden bazıları tanrıdan kaynaklanan bir kötülüğün bulunmadığını savunurken, diğer bazıları, problemi evrene hâkim olan mutlak irade ve kudretle çözmeye çalışmışlardır. Buna göre kötülük, emir ve yasakların ihlal edilmesiyle ortaya çıkar. Tanrının mutlak otoritesi, ona yönelecek herhangi bir emir ve yasağı ihtimal dışı bırakır. O sebeple tanrı için iyi ve kötü diye bir şey söz konusu olamaz. Mâturîdîlik ekolü ise bu sorunu büyük oranda hikmet kavramıyla çözümlemeye çalışmıştır. Mâturîdî ekolünün güçlü temsilcilerinden birisi olan Ebu’l-Muîn en-Nesefî, âlemde iyiliğin yanı sıra kötülüğün de var olduğunu ve her ikisinin de Allah tarafından yaratıldığını savunmuştur. Ona göre her şey Allah tarafından yaratıldığına göre her şeyde bir hikmet vardır. Evrende kötülüğün varlığı iyiliğin bilinmesi ve gerçekleşmesi amacına matuftur. Bu hikmetlerin bir kısmını anlayabiliriz, ancak aklımızın gücü sınırlı olduğu için bazı hikmetleri anlayamayabiliriz. Fakat hiçbir durum için Allah’ın hikmetsiz davrandığı iddia edilemez. Bu düşünce, akıl ve vahiy açısından yanlıştır. Anahtar Kelimeler: Kelâm, Hikmet, Kötülük, Teklif, Yaratma, Mâturîdî, Nesefî en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi en_US
dc.subject Kelâm en_US
dc.subject Hikmet en_US
dc.subject Kötülük en_US
dc.subject Teklif en_US
dc.subject Yaratma en_US
dc.subject Mâturîdî en_US
dc.subject Nesefî en_US
dc.title Ebu’l‐Muîn en‐Nesefî’de Hikmet Kavramı ve Kötülük Problemi en_US
dc.title.alternative The Concept of Wisdom in Abu'l‐Muîn en‐Nesefî and Evil Problem en_US
dc.type Article en_US


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster