DSpace Repository

Arap Dili ve Belâgatı’nda Cinâs Sanatı

Show simple item record

dc.contributor.author Meydanoğlu, Ayşe
dc.date.accessioned 2020-07-19T12:37:57Z
dc.date.available 2020-07-19T12:37:57Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Meydanoğlu,Ayşe. “Arap Dili ve Belâgatı’nda Cinâs Sanatı/The Art of Paronomasia in Arabic Language and Rhetoric”. Mesned İlahiyat Araştırmaları Dergisi / Journal of Mesned Divinity Re‐ searches, (Bahar 2019-1): 155-167. en_US
dc.identifier.issn 2667-7075
dc.identifier.uri http://abakus.inonu.edu.tr/xmlui/handle/123456789/17074
dc.description.abstract Öz: Bir edebiyat terimi olan cinâs, anlamları farklı olmak şartıyla yazılışları aynı yahut benzer olan kelime ya da kelimeleri nazım ya da nesirde kullanma sanatını ifade eder. Arap dili ve belâgatında lafza dayalı süsleme sanatlarından biri olan cinâsın, etkili söz söyleme sanatında önemli bir yere sahip olduğu söylenebilir. Dinleyeni cezbeden, lafızlar arası uyum sebebiyle kulağa oldukça hoş gelen cinâs, edebi anlatımlarda tercih edilen edebi sanatlardan biridir. Belâgat kitaplarında farklı açılardan tasnife tabi tutulan cinâs, genellikle cinâs-ı tam ve cinâs-ı gayr-ı tam olmak üzere ikiye ayrılarak değerlendirilmiştir. Cinâs-ı tam, cinâsı meydana getiren kelimelerde vucûhu erba‘a denen hareke, sayı, çeşit ve tertip yönünden uyumun olduğu cinâs çeşididir. Bununla birlikte kelimeler arasında vucûh-u erba‘adan (hareke, sayı, çeşit ve tertip) biri bozulduğunda, tam olmayan cinâs meydana gelir. Dolayısıyla cinâsın meydana geldiği harflerin harekelerinde, noktalarında, sayılarında, çeşidinde ve tertibinde bir farklılık varsa bu durumda tam olmayan cinâs söz konusu olur. Kullanımıyla söze estetik değer katan cinas sanatı hakkında belâgat âlimleri çeşitli uyarılar yapmışlardır. Bunlardan en önemlisi yazılışı aynı olan bu kelimelerin, anlam karmaşasına yol açabileceği endişesidir. Ayrıca cinasın doğal olarak, yani zorlama olmadan yapılması ve sadece sanat olsun diye yapılmaması, bu sanatın kullanımıyla ilgili yapılan uyarılar arasındadır. Bu çalışmada, edebi söylemlerde kullanılan ve estetik değeri yüksek olan cinâs sanatı çeşitleriyle birlikte izah edilmeye çalışılmıştır. Araştırmada konuya örnek olacak nazım ve nesir örnekleri, ilgili cinâs çeşidini temsil etmesi açısından dikkatle seçilmiştir. Böylece belâgatın bir kolu olan bed‘i ilminin “lafza dayalı süsleme sanatlarından” kabul edilen cinâs sanatı detaylı olarak tanıtılabilecektir. Anahtar Kelimeler: Arap Dili ve Belâgatı, Sanat, Bed'i İlmi, Cinâs-ı Tam, Cinâs-ı Gayr-ı Tam. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi en_US
dc.subject Sanat en_US
dc.subject Bed'i ilmi en_US
dc.subject Arap dili ve belâgatı en_US
dc.title Arap Dili ve Belâgatı’nda Cinâs Sanatı en_US
dc.title.alternative The Art of Paronomasia in Arabic Language and Rhetoric en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record