Abstract:
Özet
Kitle iletişim araçlarının formunun değişmesiyle birlikte ortaya çıkan yeni medya araçları,
kullanıcıların haber alma yöntemlerini de değiştirmiştir. İnternet ve sosyal medyaya hızla entegre
olan geleneksel medya araçları gerek sosyal medya platformlarını gerekse mobil cihazlara yönelik
uygulamalarını haber iletme amacıyla yoğun şekilde kullanmaktadır. Özellikle anlık gelişmelerin
alınması amacıyla akıllı telefon kullanıcıları tarafından ilgi gösterilen mobil uygulamaların son
dakika bildirimleri önemli bir haber alma aracı haline gelmiştir.
Bu çalışmada Türkiye’de uygulama mağazalarından sıklıkla indirilen mobil uygulamaların
son dakika haber bildirimlerinde haberlerin nasıl seçildiği, tık avcılığının ne ölçüde kullanıldığı,
geleneksel ve dijital doğumlu haber kuruluşlarının bu anlamda farklılıkları olup olmadığı
araştırılmıştır.
Yapılan analizlerin sonucunda kullanıcılara büyük ölçüde çok önemli gelişmeleri aktarma
amacıyla kullanılan mobil bildirimlerin seçim haberlerine ve siyasilerin kampanya demeçlerine
önemli ölçüde yer verdiği, bildirimlerin içeriklerinde iktidar ve muhalefet siyasetçilerinin etkinlik ve
demeçlerinin dengesiz bir dağılımı olduğu görülmüştür. Ayrıca geleneksel medya ve internet
doğumlu haber kuruluşlarının, mobil bildirimlerde dahi önemli ölçüde tık tuzağına başvurdukları
tespit edilmiştir.
Anahtar kelimeler: Haber, İnternet Haberciliği, Son Dakika Bildirimleri, Tık Tuzağı.