Bu araştırmanın amacı, Bektaşi fıkralarını değerler eğitimi ve söz varlığı açısından
inceleyerek fıkraların Türkçe öğretiminde söz varlığını aktarmada ve değerlerin aktarımında
kullanılabilir olup olmadığını ortaya koymaktır. Fıkra türünün Türkçe öğretiminde ve değerler
eğitimini aktarmada kullanılabileceği daha önce Nasreddin Hoca fıkraları ve İncili Çavuş
fıkraları gibi fıkra türünün diğer örnekleri incelenerek ortaya konulmuştur. Ancak Bektaşi
fıkraları ile ilgili bu konuda tez çalışması yapılmamıştır. Kültürümüzde yer alan Bektaşi
fıkralarının da sahip olduğumuz değerleri aktarmada kullanılabilir olduğu ve söz varlığı
bakımından zengin olduğu varsayılmıştır. Bektaşi fıkraları ile ilgili en kapsamlı çalışmalardan
biri olan Dursun Yıldırım’ın “Türk Edebiyatında Bektaşi Fıkraları” eseri üzerinden araştırma
yürütülmüştür. Bu nedenle araştırmada betimsel tarama modeli ve doküman incelemesi tekniği
kullanılmıştır. Bektaşi fıkraları içerisinden 2018 Türkçe Öğretim Programında yer alan “kök
değerler” ile benzer değerlere yer veren fıkralara yer verilmiştir. Veri analizi sürecinde
araştırmanın kaynağını oluşturan Bektaşi fıkraları baştan sona taranmıştır. Mizah, fıkra, Hacı
Bektaş Veli ve Bektaşilik, değerler eğitimi, söz varlığı ile ilgili kavramların tanımlarına yer
verilmiştir. Elde edilen bulgular düzenlenerek yorumlara yer verilmiştir. Sonuç olarak Bektaşi
fıkralarının Doğan Aksan’ın sıraladığı söz varlığı ögeleri açısından yeterli seviyede olduğu ve
2018 Türkçe Öğretim programında yer alan “kök değerler” ile uyumlu olduğu ortaya
konulmuştur.
The aim of this study is to examine the Bektashi jokes in terms of values education and
vocabulary, and to determine whether the jokes can be used in transferring vocabulary and
transferring values in Turkish teaching. It has been shown that the jokes of Nasreddin Hodja
and the İncili Çavuş jokes have been examined by examining other examples of the joke type
which can be used in teaching Turkish and transferring values education. However, there is no
thesis work on this subject related to the Bektashi jokes. It is assumed that the Bektashi clauses
in our culture can be used to convey the values we have and are rich in vocabulary. One of the
most comprehensive studies on Bektashi jokes, Dursun Yıldırım’’sBektashi Jokes in Turkish
Literature ”work was carried out. For this reason, descriptive scanning model and document
analysis technique were used. Among the Bektashi jokes, veren root values alan included in the
2018 Turkish Curriculum are included. In the data analysis process, Bektashi jokes, which
constitute the source of the research, were searched thoroughly. The definitions of humor,
clause, Hacı Bektaş Veli and Bektashism, values education, vocabulary are included. The
findings were arranged and comments were made. As a result, it has been demonstrated that the
Bektashi jokes are sufficient in terms of the vocabulary items listed by Doğan Aksan and are
consistent with the “root values yer included in the 2018 Turkish Curriculum.