Bu araştırmanın temel amacı, öncelikli olarak öğretmenlerin akıllı tahtalara
ilişkin kaygı düzeyleri ile bilgisayar öz yeterlik algı düzeylerini belirlemek, sonrasında
öğretmen algılarının bazı bağımsız değişkenler açısından anlamlı farklılık gösterip
göstermediğini tespit etmek ve bu iki değişken arasında ilişki olup olmadığını ortaya
koymaktır. Araştırmada nicel araştırma modellerinden hem betimsel araştırma yöntemi
hem de ilişkisel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma evreni; 2017-2018 eğitim
öğretim yılı ikinci dönem sonunda Malatya ili, Yeşilyurt ilçesindeki 33 lisede çalışan
1200 öğretmenden oluşmaktadır. Örneklem ise bu okullardan tabakalı örnekleme
yöntemi kullanırak belirlenen 712 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama
aracı olarak “Akıllı tahta kaygı ölçeği” ve “Bilgisayar öz yeterlik algı ölçeği”
kullanılmıştır. Bilgisayar öz yeterlik ölçeğine, örneklem farkından dolayı, Açımlayıcı
Faktör Analizi ve Doğrulayıcı Faktör Analizleri yapılmıştır.
Elde edilen verilerin öncelikle bilgisayar ortamına aktarılmış ve normallik ve
homojenlik testleri yapılmıştır. Normallik testlerinden elde edilen bulgulara dayanarak
çalışmada non-parametrik analizlerin kullanılmasına karar verilmiştir. Verilerin
analizinde öncelikli olarak betimleyici istatistik hesaplamaları yapılmıştır. Nonparametrik
testlerden Kruskal Wallis, Mann Whitney-U testi ve Spearman Korelasyon
testi kullanılmıştır.
Yapılan analizler sonucunda öğretmenlerin akıllı tahta kullanımı konusundaki
başarısızlık ve stres düzeylerinin düşük olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğretmenler akıllı
tahta konusunda olumlu düşüncelere sahiptirler ve akıllı tahtaların öğretimde faydalı
olduğunu düşünmektedirler. Öğretmenlerin bilgisayar öz yeterlik algı düzeyi ortalama
v
seviyededir. Akıllı tahta kaygı boyutları düzeyleri ve bilgisayar öz yeterlik algı
düzeyleri ile bazı bağımsız değişkenler arasında ise anlamlı farklılık olduğu
belirlenmiştir. “Kişisel başarısızlık” akıllı tahta kaygı boyutu ile öğretmenlerin cinsiyet,
bilgisayar kullanma sıklığı, akıllı tahtayı derslerde kullanım sıklığı arasıda anlamlı bir
fark bulunmuştur. “Uygunluk” akıllı tahta kaygı boyutu ile öğretmenlerin branşı, yaşı,
bilgisayar kullanım sıklığı ve akıllı tahtayı derslerde kullanım sıklığı arasında anlamlı
farklılık vardır. Ayrıca “Akıllı tahta-öğretmen karmaşası” kaygı boyutu ile
öğretmenlerin bilgisayar kullanma sıklığı ve derslerde akıllı tahta kullanma sıklığı
arasında anlamlı farklılık olduğu görülmüştür.
Bilgisayar öz yeterlik algı düzeyi ile öğretmenlerin cinsiyet, branş, yaş,
bilgisayar kullanma sıklığı ve akıllı tahtayı derslerde kullanım sıklığı gibi bağımsız
değişkenler arasında da anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir.
.Öğretmenlerin bilgisayar öz yeterlik algı düzeyi ile akıllı tahta kaygı düzeyleri
arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Bilgisayar öz yeterlik algı düzeyi; “akıllı tahtaöğretmen
karmaşası” kaygı boyutu arasında negatif ve zayıf korelasyon vardır. Ayrıca
Bilgisayar öz yeterlik algı düzeyi ile; “kişisel başarısızlık” kaygı boyutu ve “uygunluk”
kaygı boyutu arasında orta şiddette negatif korelasyon vardır.
The main purpose of this research is to primarily identify the anxiety level of
teachers regarding smart boards and computer self- sufficiency perception level of them
and then to detect whether perceptions of teachers make a significant difference in terms
of some independent variants or not; and to find out whether there is a relationship
between these two variants or not. Both descriptive and relational research methods of
quantitive research models were used during the research. The research phase consists
of 1200 teachers working at 33 high schools in the province of Malatya, in the district of
Yeşilyurt at the end of the second term of the educational year 2017-2018. By the way,
sample consists of 712 teachers determined by using stratified sampling method. Smart
board anxiety scale and computer self-sufficiency perception scale were used during the
research as a means of data collection. Exploratory Factor Analysis and Confirmatory
Factor Analysis were performed on the computer self-efficacy scale because of the
sample difference.
Primarily, datas were transferred to computer and tested in terms of
homogeneity and normality. It was decided to use non-parametric analyzes based on
findings in normality tests. Descriptive statistic calculations were primarily done in the
analysis of datas. Kruskal Wallis, Mann Whitney-u Test and Spearman Correlation Test
which are in non-parametric tests were used.
At the end of the analysis, it was found out that failure and stress levels of
teachers regarding the use of smart boards were low. Besides, teachers have positive
thoughts about smart boards and they think that smart boards are useful in teaching.
Computer self sufficiency perception level of teachers is at a moderate level. It was
detected that there was a meaningful difference between anxiety dimensions of smart
vii
board and computer self sufficiency perception levels with some independent variants.
It was found out that there was a significant difference between gender of teachers,
frequency of using computer, and frequency of using smart boards at the lessons with
“personal failure” which is an anxiety dimension of smart board. There is a significant
difference among the branches and ages the teachers, frequency of using computers and
using smart boards at lessons with “suitability” which is an anxiety dimension of smart
board. Besides, there is a significant difference between teachers’ frequency of using
computer and frequency of using smart boards at lessons with “smart board- teacher
complexity” which is a dimension of anxiety.
There was a significant difference between the independent variables such as
computer self-efficacy perception and gender of teachers, branch of teachers, age of
teachers, frequency of using computers and frequency of teachers using smart board in
lessons.
Relations between computer self-sufficiency perception and smart board anxiety
levels of teachers were studied. There is a negative and low correlation between
perception level of computer self sufficiency and “smart board-teacher complexity”
which is a dimension of anxiety. There is a moderately negative correlation between
computer self-sufficiency perception and “personal failure” dimension, “suitability”
dimension.