Aydın ili ilköğretim okulu öğrencilerinin oturma yüksekliklerini belirlemek, yaş, cinsiyet ile yerleşim
bölgesi farklılıklarını değerlendirmek; oturma yüksekliği ile boy, ağırlık ve Beden Kitle İndeksi(BKİ)
arasındaki ilişkiyi incelenmek amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışma grubunu oluşturan 6-16 yaş grubundaki toplam 626 öğrenci, çok aşamalı
örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Bu öğrencilerde boy(cm), ağırlık(kg), oturma yüksekliği(cm) ölçülmüş;
Beden Kitle İndeksi (kg/m2) hesaplanmıştır. Tanımlayıcı veriler, aritmetik ortalama ve standart sapma(SS)
olarak verilmiştir. Önemlilik testi olarak, Student t Testi, ANOVA ile post hoc test olarak da Bonferroni
Testi ve Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Bu öğrencilerin 308’i (% 49.2) erkek ve 318’i (% 50.8) kız; 365’i (%58.3) kentsel ve 261’i (%41.7)
kırsal okullardandır. Ortalama ağırlık kızlarda 33.95±11.26 kg, erkeklerde 34.05±11.50 kg (p=0.915);
ortalama boy uzunlukları kızlarda 138.84±13.92 cm, erkeklerde 140.19±15.01 cm (p=0.247); ortalama
BKİ kızlarda.17.12±3.16 kg/m2 ve erkeklerde 16.86±2.96 kg/m2 (p=0.278) olarak bulunmuştur. Oturma
yüksekliği ortalamaları erkeklerde 72.82± 7.24 cm ve kızlarda 72.39±7.15 cm olarak saptanmıştır
(p=0.458). Her iki cinsiyette de yaşla beraber oturma yüksekliğinin arttığı görülmüştür(p=0.000). Bu artış,
erkeklerde on ve kızlarda dokuz yaşında anlamlı olarak izlenmiştir (sırasıyla, p=0.001 ve p=0.002). Her iki
cinsiyette de, oturma yüksekliği ile boy ve ağırlık arasında “güçlü, pozitif ve anlamlı” bir korelasyon
saptanırken, oturma yüksekliği ile BKİ arasında orta, pozitif ve anlamlı bir korelasyon saptanmıştır
Sonuç: Aydın ili genelinde cinsiyet ve yerleşim yeri (kent/kırsal bölge) ile oturma yüksekliği açısından
anlamlı farklılık yoktur. Ancak, oturma yüksekliği yaşla beraber artmaktadır. Aynı yaş grubunda cinsiyetler
arasında fark yoktur. Oturma yüksekliği en yüksek, pozitif ve anlamlı korelasyonu boy ile göstermektedir.
Bu bilgiler ışığında, okul sıralarının düzenlenmesinde yaşın dikkate alınması gerektiğine sonucuna
varılmıştır.
The objectives of the current study were to determine the sitting height of the primary school
children in Aydin, age, gender and living area, variables were considered. Relations between sitting height
and individual’s height, weight and Body Mass Index (BMI) were evaluated.
Material and Method: A study group of 626 studens aging between 6-16 years were selected by multistage
sampling. Height (cm), weight (kg) and sitting height (cm) of the students were measured and BMI
(kg/m2) was calculated. Descriptive data was given as mean and standard deviation. Student T test,
ANOVA and Bonferroni test for post hoc and Perason correlation were used for relationship assessment.
Results: Of the students, 308 (49.2%) were boys and 318 ( 50.8 %) were girls; 365 (58.3%) were from
urban and 261(41.7%) were from rural schools. Mean weight for girls was 33.95±11.26 kg., and
34.05±11.50 kg for boys (p=0.915); mean height for girls was 138.84±13.92 cm., and 140.19±15.01 cm
for boys (p=0.247); mean BMI for girls was17.12±3.16 kg/m2 and 16.86±2.96 kg/m2 for boys (p=0.278).
Mean sitting height for boys was 72.82± 7.24 cm and it was 72.39±7.15 cm (p=0.458) for girls the age of.
In both gender sitting height was found to be increasing by age (p=0.000). The increase was significant at
10 for boys and at 9 for girls (respectively, p=0.001 and p=0.002). There was a positive, strong and
significant correlation between sitting height and height, sitting height and weight, where there was a
positive, medium and. significant correlation between sitting height and BMI.
Conclusion: There was no significant difference between gender and living area for sitting height in
Aydin. However, sitting height had been increasing with age. No gender difference was found among the
same age group. Sitting height was observed to have the highest, positive and significant correlation with
height. As a conclusion, it was thought that age should be taken account in deciding design of the the school’s desks.