Öz:XVI. yüzyıl şairlerinden olan Taşlıcalı Yahya Bey, Şâh u Gedâ adlı mesnevisine mekân olarak İstanbul u ekleyerek, Fars edebiyatında Hilalî tarafından işlenen Şâh u Gedâ mesnevisinin mekânını yeniden kurgulamayı başarmış ve bu mesneviye özgünlük katmıştır. Yahya Bey in kaleme aldığı Şâh u Gedâ mesnevisinde ilk defa İstanbul şehri, bir mesnevinin ana mekânı olmuştur. Mesneviye konu olan hikâyenin İstanbul da geçmesi dolayısıyla, mesnevide ilk önce İstanbul a çevresel bir boyutta yer veren Yahya Bey, daha sonra ana hikâyenin mekânını çevresel boyutundan çıkararak olgusal boyuta taşımıştır. Taşlıcalı Yahya Bey in Şâh u Gedâ adlı mesnevisinde mekân tasvirlerine baktığımızda mesnevinin başkahramanı olan Gedâ nın algısının göz önünde bulundurularak mesnevide mekân tasvirlerinin yapıldığını ve özellikle kahramanın durumunun kimi zaman mekân üzerinden okuyucuya anlatıldığını görmekteyiz. Mesnevideki kahramanların psikolojileriyle birlikte mekân tasvirleri incelendiğinde, bir mekânın zaman zaman Gedâ için nasıl olgusal anlamda açık, kapalı ve labirent mekanlara dönüş- tüğü görülmektedir.
Abstract:XVI. century poet Taşlıcalı Yahya Bey, Şâh u Gedâ adding Istanbul as venue to give masnavi, committed by Hilalî Persian literature Şâh u Gedâ has managed to reconstruct can not the place of the masnavi and has added authenticity to the masnavi. Yahya Bey Şâh u Gedâ penned the first time in the city of Istanbul masnavi, has been the main venue of a masnavi. Pass in Istanbul's story is the subject of the masnavi, therefore, masnavis in first place in Istanbul that an environmental dimension Yahya Bey, then the space of the main story has been committed to bringing the environmental dimension factual size. Taşlıcalı Yahya Bey's Şâh u Gedâ when we look at depicting space in the named mesnevis the protagonist of masnavi taking into account the Gedâ's the perception that made the place depicted in the masnavi and in particular we see that the status of the hero is sometimes described to the reader through space. When space depictions of heroes in masnavi studied psychology with a space for occasional Gedâ clear how factual sense, seems to return to the closed and labyrinthine spaces.