DSpace@İnönü

Tarihî romanların sosyal bilgiler ile Türkiye Cumhuriyeti inkılap tarihi ve Atatürkçülük dersi öğretiminde kullanılması üzerine bir inceleme

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Özpek, Mürsel
dc.date.accessioned 2021-02-27T17:23:23Z
dc.date.available 2021-02-27T17:23:23Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Özpek, M. (2020). Tarihî romanların sosyal bilgiler ile Türkiye Cumhuriyeti inkılap tarihi ve Atatürkçülük dersi öğretiminde kullanılması üzerine bir inceleme, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11616/19400
dc.description İnönü Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı / Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı en_US
dc.description.abstract Bu çalışmada Sosyal Bilgiler Öğretimi ve Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ders programlarında yer alan tarih konularının aktarımı, kültürel miras aktarımı ve değerler öğretimi noktasında tarihi romanların yerini ve öneminin ne olduğu incelenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın problem durumuna yönelik 6. Sınıf Sosyal Bilgiler dersinin "Tarihe Yolculuk" ünitesinin "Türklerin Anayurdu Orta Asya", "Türkler İslamiyet Tanışıyor" ve "Yeni Yurt Anadolu" konularında yer alan tarihi bilgiler ile paralellik gösteren konulara sahip Bozkurtların Ölümü, Bozkurtlar Diriliyor ve Ak Topraklar başlıklı romanlar ile 7. Sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabında yer alan "Türk Tarihinde Yolculuk" ünitesindeki " Bir Devlet Doğuyor" ve "Osmanlı Fetih Siyaseti" konularıyla paralellik gösteren bir konu içeren Deli Kurt romanı incelenmiştir. Araştırmanın Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ders programında yer alan "Milli Uyanış: Bağımsızlık Yolunda Atılan Adımlar" ve " Milli Bir Destan: Ya İstiklal Ya Ölüm!" ünitelerinde bulunan "Ermeni Sorunu", "I. Dünya Savaşı'nın Sonu", "İşgal Yıllarında Anadolu", "Cemiyetler ve Kuva-yı Miilliye", "İstiklal yolculuğu", "Batı Cephesi" ve "Direnişten Dirilişe: Sakarya'dan Büyük Taaruz'a" konularıyla paralellik gösteren konulara sahip Ateşten Gömlek ve Vurun Kahpeye romanları incelenmiştir. Araştırmada seçilen kitapların kararında ders konularıyla en yakın paralellik içindeki romanlar olma, türlerinde yazılmış ilk örnekler ve okuyucu ile buluşma oranını ifade edebilecek baskı sayıları gibi kriterler göz önünde bulundurulmuştur. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden tarama yöntemine göre düzenlenmiş ve veriler doküman analizi yoluyla toplanarak elde edilen veriler içerik analizi tekniğiyle değerlendirilmiştir. Çalışmada incelenen Bozkurtların Ölümü, Bozkurtlar Diriliyor, Ak Topraklar ve Deli Kurt romanları tarih konularının aktarımında, kültürel miras aktarımında ve değer öğretimindeki yeri ve önemine ilişkin bulgular şeklinde yorumlanırken Ateşten Gömlek ve Vurun Kahpeye romanları ise tarih konularının aktarımındaki yeri ve önemine ilişkin bulgular başlığıyla analiz edilmeye çalışılmıştır. Araştırmada ulaşılan ve analiz edelin bulgular neticesinde Bozkurtların Ölümü ve Bozkurtlar Diriliyor romanlarının "Türklerin Anayurdu Orta Asya" konusunda yer alan I. ve II. Kök Türk devletleri hakkında verilen tarih bilgileriyle yoğun bir paralellik gösteren aktarımlara sahip olduğu tespit edilmiştir. Bununla beraber "Türklerin Anayurdu Orta Asya" konusunda yer alan genel tarihi bilgilerini de aktaracak zengin bulgular tespit edilmiştir. Araştırmada yer alan Ak Topraklar romanının "Yeni Yurt Anadolu" ve "Türkler İslamiyet ile Tanışıyor" başlıklı konularında yer alan tarih bilgileri ile zengin bir uygunluk gösterdiğini tespit edilmiştir. 7. sınıf Sosyal Bilgiler dersinde yer alan " Bir Devlet Doğuyor" ve "Osmanlı Fetih Siyaseti" konularıyla öğrenciye verilmesi hedeflenen konularında Deli Kurt romanında işlenen olay örgüleriyle ciddi bir uyum içinde olduğu belirlenmiştir. Araştırmanın Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ders programında yer alan "Milli Uyanış: Bağımsızlık Yolunda Atılan Adımlar" ve " Milli Bir Destan: Ya İstiklal Ya Ölüm!" ünitelerinde yar alan konuların öğretilmesi noktasında yeri incelenen Ateşten Gömlek ve Vurun Kahpeye romanlarında zengin bir tasvir ve anlatımın olduğu tespit edilmiştir. Sosyal Bilgiler dersinde verilmek istenen ve yukarıda belirttiğimiz ünite ve konularda yer alan kültürel miras aktarımı ve değer öğretimi hedeflerinin de belirlenen eserlerde zengin örneklerle karşılık bulduğu tespit edilmiştir. Yapılan araştırma sonucunda Sosyal Bilgiler 6 ve 7. Sınıflar ile 8.Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük derslerinde yer alan tarih konularının işlenişinde, hedeflenen kültürel miras aktarımlarının ve değer öğretimlerinin aktarılmasında destek alınmasına uygun tarihi romanların belirlenmesine örnek teşkil edebilecek değerlendirmeye ulaşılmış olup tarihi romanların ele alınan derslerin kullanımında edebi materyal olarak önemli bir yere sahip olduğu sonucuna varılmıştır. Anahtar Kelimeler: Sosyal Bilgiler, tarih öğretimi, kültürel miras, değer öğretimi, inkılap tarihi, tarihi roman, roman, edebi materyal. en_US
dc.description.abstract In this study, Social Studies, and the Republic of Turkey Revolution History and Kemalism courses in Located transmission of history topics, heritage transmission and values have been studied by replacing the novel history of teaching points and what it's significance is. Bozkurtların Ölümü, Bozkurtlar Diriliyor, and Ak Topraklar which has subjects that are parallel to the historical information in the "Türklerin Anayurdu Orta Asya", "Türkler İslamiyetle Tanışıyor" and "Yeni Yurt Anadolu" of the "Tarihe Yolculuk" unit of the 6th Grade Social Studies course regarding the problem situation of the research. The novels titled Deli Kurt which contains a subject that parallels "Bir Devlet Doğuyor" and "Osmanlı Fetih Siyaseti" in the "Türk Tarihinde Yolculuk" unit in the 7th Grade Social Studies textbook, were examined. Ateşten Gömlek and Vurun Kahpeye novels were studied which are parallelled with "Ermeni Sorunu", "I.Dünya Savaşının Sonu", "İşgal Yıllarında Anadolu", "Cemiyetler ve Kuva-i Milliye", "İstiklal Yolculuğu", "Batı Cephesi" and "Direnişten Dirilişe Sakaryadan Büyük Taarruza" subjects Located in the Research History of the Republic of Turkey and Atatürk course "Milli Uyanış:Bağımsızlık Yolunda Atılan Adımlar" and "Milli Bir Destan:Ya İstiklal Ya Ölüm!". In the decision of the selected books in the study, criteria such as the novels that are in the closest parallel with the course subjects, the first examples written in their genres and the number of prints that can express the rate of meeting with the reader were taken into consideration. The study was organized according to the scanning method, one of the qualitative research methods, and the data obtained by collecting the data through document analysis were evaluated with the content analysis technique. While the novels of Bozkurtların Ölümü, Bozkurtlar Diriliyor, Ak Topraklar and Deli Kurt were interpreted as findings related to the place and importance of historical subjects in the transfer of cultural heritage and value teaching, the novels Ateşten Gömlek and Vurun Kahpeye were analyzed with the title of findings related to the place and importance of historical subjects. As a result of the findings reached and analyzed in the study, it has been determined that it has transmissions showing an intense parallel with the historical information given about the I. and II. Root Turkish states In the "Türklerin Ana Yurdu Orta Asya" of the novels Bozkurtların Ölümü and The Bozkurtlar Diriliyor. Along with this, rich findings were found to convey the general historical information on the "Türklerin Anayurdu Orta Asya". It has been determined that the novel Ak Topraklar in the research shows a rich compatibility with the historical information in the subjects titled "Yeni Yurt Anadolu" and "Türkler İslamiyetle Tanışıyor". It has been determined that the subjects of "Bir Devlet doğuyor" and "Osmanlı Fetih Siyaseti" in the 7th grade Social Studies course are in a serious harmony with the plots of the novel Deli Kurt. Located in the Research History of the Republic of Turkey and Atatürk course "National Awakening: Steps Taken Towards Independence" and "A National Epic: Freedom or Death!" It has been determined that there is a rich depiction and expression in the novels Ateşten Gömlek and Vurun Kahpeye, whose place was examined at the point of teaching the subjects included in the units. It has been determined that the cultural heritage transfer and value teaching objectives, which are intended to be given in the Social Studies course and which are included in the units and subjects mentioned above, are also met with rich examples in the determined works. As a result of research carried out, in the Social Studies 6., 7. and 8. Classes, presentation of history course in the History of Turkish Revolution and Kemalism course, expression of targeted cultural heritage, transfer and value for support in the transfer of education to serve as an example to the identification of appropriate historical novel. It has been reached an assessment and also it was concluded that it has an important place in the use of the lessons as literary material. Key Words: Social Studies, history teaching, cultural heritage, values teaching, revolution history, historical novel, novel, literary material. en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.title Tarihî romanların sosyal bilgiler ile Türkiye Cumhuriyeti inkılap tarihi ve Atatürkçülük dersi öğretiminde kullanılması üzerine bir inceleme en_US
dc.title.alternative An analysis on using historical novels to teach of the social studies, and the Republic of Turkey revolution history and Kemalism en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department İnönü Üniversitesi en_US


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster