Türkiye’deki Rasyonelleştirilmiş Parlamenter sistemde
yürütme yetkisi esas olarak Bakanlar Kurulu’ndadır. Bakanlar
Kurulu KHK, Tüzük, Yönetmelik, Karar ve Kararname isimleri
altında düzenleyici idari işlemler yapmaktadır. Bu işlemler sayısal
olarak oldukça çok, işlevsel olarak son derece etkilidir. Ancak,
2003 yılına gelinceye kadar merkezi idarenin genel karar olağanı
olan Bakanlar Kurulu’nun karar alma usulünü düzenleyen herhangi
bir düzenleyici işlem bulunmamaktaydı. 2003 yılında yapılan
düzenleme ise gündemi oldukça yoğun olan Bakanlar Kurulu’nun
etkin ve kaliteli karar vermesine imkan tanıyacak şekilde
düzenlenmemiştir. Bakanlar Kurulu Sekreterliği örgütsel ve işlevsel
anlamda yeniden düzenlenmelidir.
The Council of The Ministers has the executive power at
rationalized parliamentary system which is valid (current) in
Turkey. The Council of The Ministers makes regulatory
administrative acts under the names of decree-law, statute, regulation, judgement and decree. These proceedings are quite a lot
numerical and extremely effective functionaly. However, there is
no any regulatıve proceeding that regulates decision-making
method of the Council of The Ministers which is decision-making
body (agency) of the Central Government until the year 2003 The
regulation, which was made in 2003, did not regulate as enable to
the council of the ministers, which is have quite intensive agenda,
to take effective and high quality decisions. The secratary of the
council of ministers must was not organized to eneable re-organized
from an organizational and functional point of view.