DSpace Repository

Öğretmen adaylarının dinamik geometri yazılımı kullanarak geometrik yer problemlerini çözüm süreçlerinin ve bu süreçlere ilişkin görüşlerinin incelenmesi

Show simple item record

dc.contributor.advisor Aslaner, Recep
dc.contributor.author Açıkgül, Kübra
dc.date.accessioned 2016-08-01T13:25:33Z
dc.date.available 2016-08-01T13:25:33Z
dc.date.issued 2012
dc.date.submitted 2012
dc.identifier.citation Açıkgül, K. (2012). Öğretmen adaylarının dinamik geometri yazılımı kullanarak geometrik yer problemlerini çözüm süreçlerinin ve bu süreçlere ilişkin görüşlerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. 1-284 ss. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11616/3990
dc.description İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Matematik Eğitimi Bilim Dalı. 1-284 ss. tr_TR
dc.description.abstract Bu araştırmanın temel amacı, ilköğretim matematik öğretmen adaylarının dinamik bir geometri yazılımı kullanarak geometrik yer problemlerini çözme süreçlerini incelemektir. Çalışma nitel araştırma yaklaşımlarından durum çalışması olarak desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye'deki orta büyüklükte bir Üniversite'nin, İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programı'nda öğrenim gören ve ?Alan Seçmeli (AS) - Geometri Öğretimi? dersini alan, 36 son sınıf öğretmen adayı oluşturmuştur. 10 haftalık çalışma sürecinde öğretmen adaylarına dinamik bir yazılım olan Cabri yazılımı öğretilerek geometrik yer problemlerinin çözümü gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın ilk beş haftasında Cabri yazılımı tanıtılmış ve yazılımın kullanımı ile ilgili çeşitli etkinlikler yapılmıştır. Ayrıca geometrik yer konusundan bahsedilmiş ve bazı geometrik yer problemleri yazılım kullanılarak çözülmüştür. Araştırmanın 6.-9. haftaları arasında ise, öğretmen adayları kâğıt-kalem ve yazılımı kullanarak toplamda 6 geometrik yer problemini çözmüşlerdir. Araştırmacı bu süreçte rehber konumunda olup problemlerin çözümü esnasında adayları gözlemlemiştir. Ayrıca, 2 ve 10. haftalarda 6 öğretmen adayıyla görüşmeler yapılmıştır. Araştırmanın verileri, ?Araştırmacı Günlüğü Notları?, ?Cevap Kâğıtları?, ?Katılımcı Raporları?, ?Ekran Görüntüleri? ve ?Yarı yapılandırılmış Görüşmeler? olmak üzere farklı veri toplama araçlarıyla elde edilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi ve betimsel analiz teknikleri birlikte kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, öğretmen adaylarının problemleri kâğıt üzerinde çözerken çeşitli hatalar yaptıkları belirlenmiştir. Yazılımla çözüm aşamasına gelindiğinde öğretmen adaylarının yazılımın gerektirdiği matematiksel bilgiyi kullanmakta sıkıntılar yaşadıkları ancak uygulamanın sonlarına doğru bu sıkıntıları aşmaya başladıkları görülmüştür. Bu iki süreç kıyaslandığında ise, adaylar yazılımla çözüm esnasında kâğıt kalemden farklı olarak hipotez kurma, kurdukları hipotezleri test etme, genelleme yapma fırsatı bulmuşlardır. Bunun yanı sıra, yapılan uygulamayla öğretmen adaylarının bu tür problemleri kâğıt-kalem kullanarak çözüm süreçlerinde matematiksel bilgiyi kullanma, bağımlı-bağımsız noktayı belirleme, zihinde canlandırma ve doğru tahminlerde bulunma gibi noktalarda katkı sağladığı tespit edilmiştir. Öğretmen adayları avantajlarını ve dezavantajlarını göz önünde tutarak Cabri gibi DGY'lerin geometrik yer konusu ve ilköğretim geometri öğretiminde kullanımı konusunda olumlu görüş belirtmişlerdir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara dayalı olarak çeşitli önerilerde bulunulmuştur. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER ONUR SÖZÜ.............................................................................................................................i TEŞEKKÜR..............................................................................................................................ii ÖZET........................................................................................................................................iii ABSTRACT..............................................................................................................................v İÇİNDEKİLER......................................................................................................................vii Tablolar Dizini..........................................................................................................................x Şekiller Dizini..........................................................................................................................xi Kısaltmalar............................................................................................................................xiii 1. GİRİŞ....................................................................................................................................1 1.1. Problem Durumu.............................................................................................................1 1.2. Araştırmanın Amacı........................................................................................................7 1.3. Problem Cümlesi.............................................................................................................7 1.4. Araştırmanın Önemi........................................................................................................8 1.5. Araştırmanın Varsayımları............................................................................................10 1.6. Araştırmanın Sınırlılıkları.............................................................................................10 1.7. Tanımlar........................................................................................................................10 2. KURAMSAL BİLGİLER ve İLGİLİ ARAŞTIRMALAR.............................................12 2.1. Kuramsal Bilgiler..........................................................................................................12 2.1.1 Matematik Öğretmenlerinin Yetiştirilmesi ve Sahip Olması Gereken Yeterlilikler 13 2.1.2. Matematik Eğitiminde Teknoloji Kullanımı..........................................................18 2.1.3. Geometri Öğretimi ve Geometri Öğretiminde DGY’nin Rolü..............................22 2.1.3.1. Dinamik Geometri Yazılımları............................................................................26 2.1.3.1.1. Cabri Yazılımı..................................................................................................30 2.1.4. Problem ve Problem Çözme Basamakları..............................................................32 2.1.5. Geometrik Yer Problemlerinin Çözümünde Dinamik Geometri Yazılımlarının Kullanılması.....................................................................................................................35 2.2. İlgili Araştırmalar..........................................................................................................42 2.2.1. Öğretmen Adaylarının Eğitiminde Dinamik Geometri Yazılımları.......................42 2.2.2. Geometrik Yer ve Dinamik Geometri Yazılımları.................................................51 3. YÖNTEM............................................................................................................................57 3.1. Araştırmanın Modeli.....................................................................................................57 3.2. Çalışma Grubu...............................................................................................................57 3.3. Verilerin Toplanması.....................................................................................................61 3.3.1. Araştırmacı Günlüğü Notları..................................................................................61 3.3.2. Yarı Yapılandırılmış Görüşme...............................................................................62 3.3.3. Cevap Kâğıtları......................................................................................................62 3.3.4. Katılımcı Raporları.................................................................................................63 3.3.5. Ekran Görüntül eri...................................................................................................64 3.4. Araştırma Süresi ve Araştırmacının Rolü.....................................................................64 3.5. İşlem..............................................................................................................................65 3.6. Verilerin Analizi............................................................................................................69 3.6.1. Görüşmelerden Elde Edilen Verilerin Analizi.......................................................70 3.6.2. Katılımcı Raporlarından Elde Edilen Verilerin Analizi.........................................70 3.6.3. Araştırmacı Günlüğü Notlarından Elde Edilen Verilerin Analizi..........................70 3.6.4. Cevap Kâğıtlarından Elde Edilen Verilerin Analizi...............................................71 3.6.5. Ekran Görüntülerinden Elde Edilen Verilerin Analizi...........................................71 3.7. Araştırmacı....................................................................................................................71 3.8. Geçerlik ve Güvenirlik..................................................................................................72 4. BULGULAR ve YORUMLAR.........................................................................................74 4.1. Uygulama Öncesi Duruma İlişkin Bulgular ve Yorumlar............................................74 4.1.1. Öğretmen Adaylarının Uygulama Öncesi Geometri Öğretimi ve Geometri Öğretiminde DGY Kullanımı Hakkındaki Görüşleri.......................................................75 4.1.1.1. Etkili Bir Geometri Öğretiminin Nasıl Olması Gerektiğine İlişkin Bulgular ve Yorumlar..........................................................................................................................75 4.1.1.2. Bilgisayarın Geometri Öğretiminde Kullanımına İlişkin Bulgular ve Yorumlar 82 4.1.1.3. Geometri Öğretiminde DGY’lerin Kullanımına İlişkin Bulgular ve Yorumları. 88 4.1.2. Öğretmen Adaylarının Uygulama Öncesi Geometrik Yer Konusu ve Konu İle İlgili Problemlerin Çözümünde DGY Kullanımı İle İlgili Görüşleri........................................91 4.2. Uygulama Sürecine İlişkin Bulgular ve Yorumlar........................................................95 4.2.1. Araştırmanın İlk Beş Haftalık Sürecine İlişkin Bulgular ve Yorumlar..................95 4.2.2. Araştırmanın 6-9. Haftalarına İlişkin Bulgular ve Yorumlar...............................105 4.2.2.1. I. Etkinliğe İlişkin Bulgular ve Yorumlar.........................................................106 4.2.2.2. II. ve III. Etkinliğe İlişkin Bulgular ve Yorumlar.............................................118 4.2.2.3. IV. Etkinliğe İlişkin Bulgular ve Yorumlar......................................................138 4.2.2.4. V. Etkinliğe İlişkin Bulgular ve Yorumlar........................................................152 4.2.2.5. VI. Etkinliğe İlişkin Bulgular ve Yorumlar......................................................164 4.3. Uygulama Sonrası Duruma İlişkin Bulgular ve Yorumlar..........................................177 4.3.1. Öğretmen Adaylarının Uygulama Sonrası Dinamik Geometri Yazılımı Cabri Programı ve Geometri Öğretiminde DGY Kullanımı Hakkındaki Görüşleri................177 4.3.1.1. Cabri Programına İlişkin Bulgular ve Yorumlar...............................................177 4.3.1.1.1. Cabri Programının Özelliklerine İlişkin Bulgular ve Yorumlar.....................177 4.3.1.1.2. Cabri Programını Kullanırken Yaşanılan Sıkıntılara İlişkin Bulgular ve Yorumlar........................................................................................................................181 4.3.1.1.3. Öğretmen Adaylarının Derslerinde Cabri Programını Kullanıp Kullanmayacaklarına İlişkin Bulgular ve Yorumlar......................................................183 4.3.1.2. Geometri Öğretiminde DGY Kullanımına İlişkin Bulgular ve Yorumlar........184 4.3.1.2.1. Öğretmen Adaylarının DGY’leri Kullanım Amaçlarına ve Kullanılacağı Ders Aşamalarına İlişkin Bulgular ve Yorumlar....................................................................184 4.3.1.2.2. DGY’lerle Yapılan Geometri Öğretiminin Geleneksel Geometri Öğretimine Göre Avantajlarına ve Dezavantajlarına İlişkin Bulgular ve Yorumlar.........................186 4.3.1.2.3. İlköğretim Öğrencilerin DGY’leri Kullanması İle İlgili Adayların Görüşlerine İlişkin Bulgular ve Yorumlar.........................................................................................190 4.3.1.3. Uygulama Sürecine İlişkin Bulgular ve Yorumlar............................................193 4.3.2. Öğretmen Adaylarının Uygulama Sonrası Geometrik Yer Konusu ve Konu İle İlgili Problemlerin Çözümünde DGY Kullanımı İle İlgili Görüşlerine İlişkin Bulgular ve Yorumlar........................................................................................................................194 4.3.2.1. Geometrik Yer Konusunun Geleneksel Ortamda Öğretilmesiyle DGY’lerde Öğretilmesi Arasındaki Farklara İlişkin Bulgular ve Yorumlar.....................................196 4.3.2.2. Öğretmen Adaylarının Etkinlikleri Yaparken Yaşadıkları Sıkıntılara İlişkin Bulgular ve Yorumlar.....................................................................................................197 4.3.2.3. Öğretmen Adaylarının Geometrik Yer Problemlerini Kâğıt Üzerinde ve Programla Çözüm Sürecine İlişkin Bulgular ve Yorumlar............................................200 4.3.2.4. Öğretmen Adaylarının Geometrik Yer Problemlerini Çözme Konusunda Gelişimlerine İlişkin Bulgular ve Yorumlar...................................................................201 4.4. Öğretmen Adaylarının Uygulama Öncesi ve Sonrası Değişen Görüşlerine İlişkin Bulgular ve Yorumlar.........................................................................................................203 4.5. Dinamik Bir Geometri Yazilimi Kullanilarak Gerçekleştirilen Bir Öğretim Sürecinin Öğretmen Adaylarinin Kâğit-Kalem Kullanarak Geometrik Yer Problemlerini Çözme Süreçlerine Etkisine İlişkin Bulgular ve Yorumlar............................................................205 5. SONUÇLAR ve ÖNERİLER..........................................................................................228 5.1. Sonuçlar.......................................................................................................................228 5.2. Öneriler........................................................................................................................238 KAYNAKÇA........................................................................................................................241 EKLER..................................................................................................................................256 UZMAN GÖRÜŞ FORMU ..............................................................................................256 YART YAPTLANDTRTLMIŞ GÖRÜŞME FORMU..........................................................258 GEOMETRİK YER PROBLEMLERİ...............................................................................260 KATTLTMCT RAPORU......................................................................................................261 GÖNÜLLÜ KATILIM FORMU.......................................................................................262 CABRİ II PLUS ARAÇ ÇUBUKLARI KULLANIM KILAVUZU.................................263 ÇALIŞMA YAPRAĞI.......................................................................................................268 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.title Öğretmen adaylarının dinamik geometri yazılımı kullanarak geometrik yer problemlerini çözüm süreçlerinin ve bu süreçlere ilişkin görüşlerinin incelenmesi tr_TR
dc.title.alternative The investigation of prospective teachers? problem solving processes on locus problems by dynamic geometry software and their opinions on the processes tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü tr_TR
dc.contributor.authorID TR111403 tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record