dc.contributor.advisor |
Aslaner, Recep |
|
dc.contributor.author |
Macit, Esra |
|
dc.date.accessioned |
2016-08-03T06:49:21Z |
|
dc.date.available |
2016-08-03T06:49:21Z |
|
dc.date.issued |
2013 |
|
dc.date.submitted |
2013 |
|
dc.identifier.citation |
Macit, E. (2013). İlköğretim ikinci kademe matematik derslerinde işbirlikli öğrenme yönteminin kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. 1-108 ss. |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11616/4029 |
|
dc.description |
06.09.2016 tarihine kadar kullanımı yazar tarafından kısıtlanmıştır. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
İlköğretim ikinci kademe matematik derslerinde işbirlikli öğrenmenin kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşlerinin belirlenmesinin amaçlandığı bu çalışma nitel bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubu, Malatya ili merkez ilköğretim okullarında, 2011-2012 eğitim öğretim yılında görev yapan 20 matematik öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırma verileri açık uçlu sorulardan oluşan bir anket aracılığıyla elde edilmiş ve içerik analizi ile çözümlenmiştir.Araştırma sonucunda katılımcıların çoğunlukla işbirlikli öğrenmeyi derslerinde kullandıkları, işbirlikli öğrenmenin temel bir tanımını yapabildikleri, işbirlikli öğrenmenin ilköğretim ikinci kademe matematik derslerinde kullanılmasının öğrencilere, matematiğe karşı olumlu tutum geliştirme, başarının, paylaşımın, etkileşimin, özgüven duygusunun, motivasyonun artması, sorumluluk bilincinin gelişmesi gibi akademik, sosyal ve psikolojik açıdan birçok fayda sağlayacağına inandıkları, ancak işbirlikli öğrenmenin sistemli yapısı hakkındaki bilgilerinin eksik olduğu görülmüştür. Katılımcıların işbirlikli öğrenmenin kullanılmasına ilişkin olarak; zamanın yeterli olmaması, öğrencilerin öğrenme isteğinin az olması, öğrenci seviyeleri arasında çok fazla farkın bulunması, her konuya uygun olmaması, grup oluşturma sırasında olumsuzlukların oluşabilmesi, işbirlikli öğrenmenin yanlış öğrenmelere sebep olabilmesi, öğrencilerin bireysel başarı durumlarının iyi anlaşılamayabilmesi vb. olumsuz görüşleri olduğu gibi bu olumsuzlukların giderilmesine yönelik önerileri de vardır. Katılımcılar, işbirlikli öğrenmenin ilköğretim ikinci kademe matematik dersinde kullanılması noktasında, matematiğin öğrenme alanlarına göre değerlendirmelerinde ise sahip oldukları görüşlerin her bir öğrenme alanı için değişkenlik gösterdiği belirlenmiştir. Öğrenme alanları, en çok olumlu görüş bildirilenden en aza doğru sıralandığında, sıralamanın geometri, sayılar, ölçme, olasılık ve istatistik, cebir şeklinde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
Sayfa
ONUR SÖZÜ...............................................................................................................i
TEŞEKKÜR...............................................................................................................ii
ÖZET.........................................................................................................................iii
ABSTRACT.................................................................................................................v
İÇİNDEKİLER........................................................................................................vii
Tablolar Dizini.............................................................................................................x
Kısaltmalar...............................................................................................................xii
1. GİRİŞ.......................................................................................................................1
1.1.Problem Durumu...........................................................................................................1
1.2. Araştırmanın Amacı.....................................................................................................4
1.3. Problem Cümlesi..........................................................................................................4
1.4. Araştırmanın Önemi....................................................................................................5
1.5. Araştırmanın Varsayımları..........................................................................................6
1.6. Araştırmanın Sınırlılıkları...........................................................................................7
1.7. Tanımlar.......................................................................................................................7
2. KURAMSAL BİLGİLER VE İLGİLİ ARAŞTIRMALAR...................................8
2.1.Kuramsal Bilgiler..........................................................................................................8
2.1.1.Matematik ve Eğitimi.............................................................................................8
2.1.2. İşbirlikli Öğrenme...............................................................................................12
2.1.2.1.İşbirlikli Öğrenme İçin Gerekli Koşullar..........................................................13
2.1.2.2. İşbirlikli Öğrenmede Öğretmenin Görevleri....................................................14
2.1.2.3. İşbirlikli Öğrenmede Öğrencinin Rolü.............................................................15
2.1.2.4. İşbirlikli Öğrenme Teknikleri...........................................................................16
2.1.2.4.1. Birlikte Öğrenme....................................................................................16
2.1.2.4.2. Öğrenci Takımları Başarı Bölümleri (ÖTBB).......................................17
2.1.2.4.3. Takım Oyun Turnuva (TOT).................................................................18
2.1.2.4.4. Takım Destekli Bireyselleştirme............................................................19
2.1.2.4.5. Grup Araştırması...................................................................................22
2.1.2.4.6. Birlikte Soralım Birlikte Öğrenelim......................................................23
2.1.2.4.7. Birleştirme..............................................................................................25
2.1.2.4.8. Birleştirme II..........................................................................................25
2.1.2.4.9. İşbirliği İşbirliği......................................................................................26
2.1.2.4.10. Bilgi Değişme Tekniği:..........................................................................28
2.1.3. Matematik Öğretiminde İşbirlikli Öğrenme........................................................29
2.2. İlgili Araştırmalar......................................................................................................30
2.2.1.Matematik Derslerinde İşbirlikli Öğrenmenin Uygulanmasına İlişkin Deneysel Çalışmalar.....................................................................................................................30
2.2.2.İşbirlikli Öğrenmeye İlişkin Görüşlerin Alındığı Çalışmalar..............................40
3. YÖNTEM...............................................................................................................45
3.1. Araştırmanın Deseni..................................................................................................45
3.2. Araştırmanın Çalışma Grubu....................................................................................45
3.3. Veri Toplama Aracı....................................................................................................47
3.4. Verilerin Analizi.........................................................................................................47
3.5. Geçerlik ve Güvenirlik...............................................................................................47
4. BULGULAR VE YORUM....................................................................................49
4.1. İlköğretim İkinci Kademe Matematik Öğretmenlerinin İşbirlikli Öğrenmeyi Kullanma Durumları ve Nedenleri...................................................................................49
4.2. İlköğretim İkinci Kademe Matematik Öğretmenlerinin İşbirlikli Öğrenme Hakkında Sahip Oldukları Bilgiler..................................................................................52
4.3. İlköğretim İkinci Kademe Matematik Öğretmenlerinin Dersin Planlanması, Uygulama Ve Etkinlikler, Fiziksel Öğrenme Çevresi, Ölçme Ve Değerlendirme, Dönüt ve Düzelteme Açılarından İşbirlikli Öğrenme Hakkındaki Görüşleri............................57
4.4. İlköğretim İkinci Kademe Matematik Öğretmenlerinin, Matematik Öğrenme Alanlarının Öğretilmesi Açısından İşbirlikli Öğrenme Hakkındaki Görüşleri..............64
4.5. İlköğretim İkinci Kademe Matematik Öğretmenlerinin İşbirlikli Öğrenmenin Sahip Olduğu Avantaj ve Dezavantajlara İlişkin Görüşleri......................................................74
4.6. İlköğretim İkinci Kademe Matematik Öğretmenlerinin İşbirlikli Öğrenmenin Kullanılmasına İlişkin Önerileri.......................................................................................77
5. SONUÇLAR VE ÖNERİLER..............................................................................80
5.1. Sonuçlar......................................................................................................................80
5.2. Öneriler.......................................................................................................................84
KAYNAKÇA...........................................................................................................845
EKLER......................................................................................................................92
ANKET FORMU..............................................................................................................92
İZİN BELGESİ.................................................................................................................96 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/embargoedAccess |
tr_TR |
dc.subject |
işbirlikli öğrenme |
tr_TR |
dc.subject |
öğretmen görüşleri |
tr_TR |
dc.subject |
ilköğretim ikinci kademe matematik dersi |
tr_TR |
dc.title |
İlköğretim ikinci kademe matematik derslerinde işbirlikli öğrenme yönteminin kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşleri |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Views of teachers on using cooperative learning in math lessons at 6th, 7th and 8th grades of primary school |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü |
tr_TR |
dc.contributor.authorID |
TR120284 |
tr_TR |