DSpace@İnönü

Lise son sınıf öğrencilerinin akılcı olmayan inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Kılıç, Mustafa
dc.contributor.author Kartol, Aslı
dc.date.accessioned 2016-08-03T07:37:18Z
dc.date.available 2016-08-03T07:37:18Z
dc.date.issued 2013
dc.date.submitted 2013
dc.identifier.citation Kartol, A. (2013). Lise son sınıf öğrencilerinin akılcı olmayan inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. 1-133 ss. tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11616/4033
dc.description İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı. 1-133 ss. tr_TR
dc.description.abstract Bu araştırma lise son sınıf öğrencilerinin akılcı olmayan inançlarının duygusal zekâ ve çeşitli değişkenler açısından farklılık gösterip göstermediğini incelemek amacıyla yapılmıştır. Söz konusu fark araştırılırken akılcı olmayan inançların duygusal zekânın alt boyutları olan kişisel beceriler, kişiler arası beceriler, stres yönetimi, şartlara ve çevreye uyum ve genel ruh hali boyutları ile demografik özellikler açısından cinsiyet, kardeş sayısı, anne-baba eğitim düzeyleri, baba meslek türü, annenin çalışma durumu ve ailenin aylık gelir düzeylerine göre farkılışıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2011-2012 Eğitim-Öğretim yılında İstanbul ili merkezi sınırları içerisinde Fatih ve Şişli ilçelerinde bulunan Çapa Anadolu Öğretmen Lisesi, Şehremini Anadolu Lisesi, Sultanahmet Anadolu Meslek ve Endüstri Meslek Lisesi ve Şişli Anadolu Meslek ve Endüstri Meslek Liseleri?nde lise son sınıfta okuyan 122?si (% 44,85) kız, 150?si (%55,15) erkek olan 272 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama aşamasında Jones (1969) tarafından geliştirilen ve Yurtal (1999) tarafından Türkçeye uyarlanan ?Akılcı Olmayan İnançlar Ölçeği?, duygusal zekâ düzeyini belirlemek amacıyla Bar-On (1997) tarafından geliştirilen ve Acar (2001) tarafından Türkçeye uyarlanan ?Bar-On Duygusal Zekâ Ölçeği? ve demografik özellikler hakkında bilgi toplamak amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan ?Kişisel Bilgi Formu? kullanılmıştır. Araştırmanın analizi için SPSS 11.5 programı kullanılmış; akılcı olmayan inançların duygusal zekâ alt boyutları ve demografik özellikler açısından farklılaşma düzeylerini belirlemek amacıyla t testi yapılmış; gruplararası farkı ortaya koymak için Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), verilerin homojen dağılıp dağılmadıklarını belirlemek için Levene istatistiği; verilerin homojen olduğu durumlarda Scheffe, homojen olmadığı durumlarda ise Tamhane?s T2 testi gibi anlamlılık testlerinden yararlanılmıştır. Ayrıca akılcı olmayan inançlar ile duygusal zekâ alt boyutları arasındaki ilişkileri incelemek amacıyla Pearson Korelasyon Katsayısı kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular özetle şöyledir: Lise son sınıf öğrencilerinin akılcı olmayan inançları duygusal zekâ alt boyutlarından; kişisel beceriler, şartlara ve çevreye uyum, stres yönetimi ve genel ruh hali alt boyutlarına göre anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır. Ayrıca akılcı olmayan inanç düzeyleriyle duygusal zekânın tüm alt boyutları arasında ters yönde korelasyon bulunmuştur. Demografik özellikler açısından ise akılcı olmayan inançların öğrencilerin; cinsiyet, kardeş sayısı, annenin çalışma durumu, baba meslek türü, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi ve aylık gelir düzeyleri değişkenlerine göre farklılaşmadığı ortaya çıkmıştır. tr_TR
dc.description.tableofcontents KABUL VE ONAY..........................................................................................................................İ ONUR SÖZÜ...................................................................................................................................İİ ÖN SÖZ...........................................................................................................................................İİİ ÖZET..................................................................................................................İV ABSTRACT....................................................................................................................................Vİ İÇİNDEKİLER.............................................................................................................................Vİİİ TABLOLAR LİSTESİ.....................................................................................................................X KISALTMALAR..............................................................................................xii BÖLÜM I.........................................................................................................................................1 GİRİŞ................................................................................................................................................1 1.1. Problem Durumu...................................................................................................................................1 1.2. Araştırmanın Amacı..............................................................................................................................5 1.3. Araştırmanın Önemi..............................................................................................................................6 1.4. Problem Cümlesi...................................................................................................................................8 1.4.1. Alt Problemler.......................................................................................................................................8 1.5. Araştırmanın Sınırlılıkları.....................................................................................................................9 1.6. Varsayımlar.........................................................................................................................................10 1.7. Tanımlar..............................................................................................................................................10 BÖLÜM II...................................................................................................................................... 11 KURAMSAL BİLGİLER VE İLGİLİ ARAŞTIRMALAR...........................................................11 2.1. Akılcı Olmayan İnançlar ile İlgili Kuramsal Çerçeve.........................................................................11 2.1.1. Akılcı Duygusal Davranışsal T erapi Kuramı......................................................................................11 2.1.1.1. ADDT’nin İnsan Doğasına Bakışı......................................................................................................14 2.1.1.2. Temel Kavramlar................................................................................................................................16 2.1.1.2.2. Akılcı (Rasyonel) İnançlar..................................................................................................................16 2.1.1.2.2. Akılcı Olmayan İnançlar.....................................................................................................................17 2.1.1.2.3. Uygun ve Uygun Olmayan Duygular..................................................................................................21 2.1.1.2.4. A-B-C Kişilik Kuramı.........................................................................................................................24 2.1.2. Akılcı Olmayan İnançlar İle İlgili Yurtiçi ve Yurtdışında Yapılan Araştırmalar................................26 2.1.2.1. Yurtiçinde Yapılan Araştırmalar.........................................................................................................26 2.1.2.2. Yurtdışında Yapılan Araştırmalar.......................................................................................................32 2.2. Duygusal Zekâ ile İlgili Kuramsal Çerçeve........................................................................................34 2.2.1. Duygu ve Duygu Tanımları.................................................................................................................34 2.2.2. Zekâ ve Zekâ Tanımları......................................................................................................................38 2.2.3. Duygu ve Zekâ İlişkisi........................................................................................................................41 2.2.4. Duygusal Zekâ....................................................................................................................................42 2.2.4.1. Duygusal Zekâ Modelleri....................................................................................................................45 2.2.4.1.1. Mayer ve Salovey Modeli...................................................................................................................45 2.2.4.1.2. Bar-on Modeli:....................................................................................................................................46 2.2.4.1.3. Goleman Modeli:................................................................................................................................48 2.2.4.1.4. Cooper ve Sawaf Modeli:....................................................................................................................49 2.2.5. Duygusal Zekâ ve Bilişsel Zekâ Arasındaki İlişki.............................................................................49 2.2.6. Duygusal Zekâ ve Eğitim....................................................................................................................51 2.2.7. Duygusal Zekâ İle İlgili Yurtiçinde ve Yurtdışında Yapılan Araştırmalar.........................................52 2.2.7.1. Yurtiçinde Yapılan Araştırmalar:........................................................................................................52 2.2.7.2. Yurtdışında Yapılan Araştırmalar:......................................................................................................57 BÖLÜM III.....................................................................................................................................61 YÖNTEM.......................................................................................................................................61 3.1. Araştırmanın Modeli...........................................................................................................................61 3.2. Araştırmanın Çalışma Grubu...............................................................................................................61 3.3. Veri T oplama Araçları........................................................................................................................62 3.3.1. Akılcı Olmayan İnançlar Ölçeği..........................................................................................................62 3.3.2. Bar-On Duygusal Zekâ Ölçeği............................................................................................................64 3.3.3. Kişisel Bilgi Formu.............................................................................................................................67 3.4. Verilerin Analizi..................................................................................................................................67 BÖLÜM IV....................................................................................................................................68 BULGULAR..................................................................................................................................68 TARTIŞMA VE YORUM.............................................................................................................83 BÖLÜM V......................................................................................................................................94 SONUÇ VE ÖNERİLER...............................................................................................................94 KAYNAKÇA.................................................................................................................................97 EKLER.........................................................................................................................................112 EK 1: AKILCI OLMAYAN İNANÇLAR ÖLÇEĞİ..................................................................113 EK 2: BAR-ON DUYGUSAL ZEKÂ ÖLÇEĞİ.........................................................................115 EK 3: KİŞİSEL BİLGİ FORMU..................................................................................................119 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject akılcı olmayan inançlar tr_TR
dc.subject duygusal zekâ tr_TR
dc.subject lise son sınıf öğrencileri tr_TR
dc.title Lise son sınıf öğrencilerinin akılcı olmayan inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi tr_TR
dc.title.alternative An analysis of irrational beliefs of 12th grade students according to several variables tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster