Abstract:
Annelere Yönelik Hazırlanan Duyusal Gelişim Destek Programının Otizmli
Çocuklarının Duyusal ve Sosyal Gelişimlerine Olan Etkisinin İncelenmesi
Amaç: Bu araştırma annelere yönelik hazırlanan duyusal gelişim destek
programının otizmli çocuklarının duyusal ve sosyal gelişimleri üzerindeki etkisini
incelemek amacıyla yapıldı.
Materyal ve Metot: Araştırma öntest, sontest ve kalıcılık testi kontrol gruplu
deneysel desen olarak Şubat 2020-Haziran 2021 tarihleri arasında Batman il merkezinde
yer alan otizm tanısı almış çocukların eğitim aldığı otizm sınıfı olan ilkokullarda ve Özel
Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezlerinde yürütüldü. Araştırma 7-11 yaş arası otizmli
çocuğa sahip olan 26 anne (11 deney, 15 kontrol) ile tamamlandı. Veriler Kişisel Bilgi
Formu, Otizmli Çocuklar İçin Duyusal Değerlendirme Formu ve Otizm Sosyal Beceri
Profili-Türkçe Formu kullanılarak toplandı. Deney grubunda yer alan annelere 12
oturumluk Duyusal Gelişim Destek Programı uygulandı, kontrol grubundaki annelerle
herhangi bir uygulama yapılmadı. Verilerin analizinde betimsel istatistikler (sayı,
ortalama, standart sapma, yüzde) ile normallik varsayımı için çarpıklık ve basıklık değeri
ve homojenlik varsayımı için Levene testi sonrasında verilerin analizi için de ki kare, t
testi, ANOVA kullanıldı.