DSpace@İnönü

Okul öncesi öğretmenlerinin matematik kaygılarının matematik öz yeterliklerine olan etkisinin incelenmesi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Aytaç, Yunus
dc.date.accessioned 2021-11-04T06:04:00Z
dc.date.available 2021-11-04T06:04:00Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Aytaç, Y. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin matematik kaygılarının matematik öz yeterliklerine olan etkisinin incelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11616/42778
dc.description İnönü Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Temel Eğitim Ana Bilim Dalı / Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı en_US
dc.description.abstract Bu araştırma, okul öncesi öğretmenlerinin matematik kaygıları ile matematik öz yeterlik düzeylerinin belirlenmesi, matematik kaygıları ile matematik öz yeterliklerinin bağımsız değişkenler açısından anlamlı olarak farklılaşıp farklılaşmadığı ve aralarındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma modeline dayanan betimsel tarama yöntemi ile birlikte ilişkisel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2019-2020 eğitim öğretim yılında Bingöl ilinde bulunan MEB'e bağlı resmi bağımsız anaokullarında ve anasınıflarında görev yapan okul öncesi öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise basit uygun ve amaçsal örnekleme yöntemi kullanılarak seçilen 89 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak araştırmacı tarafından hazırlanan "Kişisel Bilgi Formu", matematik kaygısı için; "Matematik Kaygısı Ölçeği" ve matematik öz yeterliği için; "Okul Öncesi Öğretmenlerinin Matematik Eğitimine Yönelik Öz Yeterlik Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırmada veriler, ele alınan problem durumuna göre, betimsel istatistikler, bağımsız gruplarda t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), çoklu karşılaştırma Tukey testi ve Pearson korelasyon katsayısı hesaplanarak değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucunda, okul öncesi öğretmenlerinin matematik öz yeterliklerinin yüksek olduğu belirlenirken matematik kaygı düzeylerinin düşük olduğu bulunmuştur. Araştırmada, öğretmenlerin matematiğe ilişkin kaygı ve öz yeterlilik düzeylerinin; öğretmenlerin yaş, cinsiyet, görev yaptıkları okul, mezun oldukları alan, okuttukları yaş gurubu durumlarına göre anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir. Bununla birlikte öğretmenlerin okuttukları yaş gurubu, yaş, mesleki kıdem ve öğrencilik hayatlarındaki matematik derslerindeki başarı durumlarına göre matematik kaygı düzeylerinin farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Ayrıca okul öncesi öğretmenlerinin matematik kaygı düzeyleri ile matematik öz yeterlilik düzeyleri arasında anlamlı ve negatif yönde bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir. Anahtar Sözcükler: Okul Öncesi, Matematik Kaygısı, Matematik Öz yeterlik en_US
dc.description.abstract In this study, it was aimed to determine the math anxiety and math self-efficacy levels of preschool teachers, whether math anxiety and math self-efficacy differ meaningfully in terms of independent variables and to determine the relationship between them. In the study, the relational scanning model and descriptive scanning model were used from quantitative research methods. The population of the study is preschool teachers working in official independent kindergartens and primary schools affiliated to MEB (Ministry of Education) in Bingöl province in the 2019-2020 academic years. The sample of the study consists of 89 pre-school teachers who were selected by using simple random sampling method. In the research, "Personal Information Form" prepared by the researcher as a data collection tool, "Mathematics Anxiety Scale" to measure mathematics anxiety and "Self-Efficacy Scale for Mathematics Education for Preschool Teachers" to measure mathematics self-efficacy were used. In the study, the data were evaluated by calculating descriptive statistics, t-Test in Independent Groups, One-Way Variance Analysis (ANOVA), Multiple Comparison Tukey Test and Pearson Correlation Coefficient. As a result of the research, it was found that pre-school teachers had high mathematics self-efficacy while their math anxiety levels were low. In the research, teachers' anxiety and self-efficacy levels related to mathematics were; It was determined that the teachers did not show a significant difference according to their age, gender, the school they work in, the area they graduated, the age group they teach. In addition, it was determined that math anxiety levels changed according to the age, professional seniority of teachers, grade level and their success in mathematics lessons during their education years. In addition, it was determined that there is a significant and negative relationship between mathematics anxiety levels and mathematics self-efficacy levels of preschool teachers. Key Words: Preschool Education, Math Anxiety, Math Self-efficacy. en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Eğitim ve Öğretim en_US
dc.subject Education and Training en_US
dc.title Okul öncesi öğretmenlerinin matematik kaygılarının matematik öz yeterliklerine olan etkisinin incelenmesi en_US
dc.title.alternative Investigation of preschool teachers math anxiety effect on mathematics self efficiency en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department İnönü Üniversitesi en_US
dc.identifier.endpage 100 en_US


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster