Bu araştırmada, A. Adnan Saygun‟un Toplu Solfej II kitabının solfej eğitiminde kullanılması bakımından incelenmesi
amaçlanmıştır. Literatür tarama ve betimsel analiz yönteminin kullanıldığı araştırmada, Toplu Solfej II kitabı genel
özellikleriyle tanıtılmış, solfej parçalarının çokseslilik durumu, parçaların dizi yapısı ve kullanılan ölçü sistemi
tablolarla açıklanmıştır. Bu açıdan kitapta büyük oranda iki, üç ve dört partili eşliksiz solfej parçalarına yer verildiği,
majör/minör dizilerin yanı sıra modal dizilerin de çoksesli kullanıldığı görülmektedir. Kitaptan seçilen örnekler
üzerinde modal diziye sahip çok partili solfej parçaları, polifonik stilde yazılmış parçalarda görülen ayna ve yengeç
kanon örnekleri, aynı yönde ve ters yönde yapılmış imitasyonlar (taklitler) incelenmiştir. Sonuç olarak; A. Adnan
Saygun‟un Toplu Solfej II kitabı çok partili piyano eşlikli/eşliksiz solfej parçaları içeren, çokseslilik çalışmalarının
başlangıcında polifonik stilde yazılmış kanon (ayna kanon, yengeç kanon), imitasyon (üst beşliden, alt dörtlüden vb.,
aynı yönde yapılmış, ters yönde yapılmış) ve koral örneklerine yer verilen değerli bir kaynaktır. Bu kaynağın günümüz
müzik eğitimcileri tarafından tanınması, tanıtılması ve Çağdaş Türk Müziği bestecimizin eserlerinin solfej derslerinde
kullanımının yaygınlık kazandırılması amacıyla girişimlerde bulunulmalıdır.
In this study, it was aimed to analyse the solfege compositions take part in the book “Comprehensive Solfeggio II” by
A. Adnan Saygun, in terms of their use in sight reading education. In the study, in which literature survey and
descriptive anaylsis methods were used, the book “ Comprehensive Solfeggio II” was introduced with its‟ common
features and related to the pieces, the level of polyphony, scale structure of the and the measure systems used were
explained in tables. In that respect, it is seen that pieces in two, three and four parts were given place in the book and
alongside the major and minor scales, modal scales were used polyphonically. Throughout the selected examples from
the book, sight reading pieces in multi parts using modal scales, crab and mirror canon examples which were seen in the
pieces written in polyphonic style and imitations in the same and opposite directions were studied. As a result, The book
“ Comprehensive Solfeggio II” by A. Adnan Saygun is a valuable source within which sight reading pieces in multi
parts with/without piano accompaniment are included and at the beginning of studies, canons (mirror and crab canons),
imitations (from the fifth above, fourth below, etc. to the same directions, to the opposite directions) and choral
examples are given place and steps should be taken by music institutions in the direction of introducing this valuable
source to today‟s music educators, using it and generalizing/spreading the use of this contemporary Turkish composer‟s
works in sight reading education.