Bu çalışmada, Türkiye’de dörtlü armoni sistemi ya da ilerici armonisi olarak bilinen sistemin öğretilmesine yönelik
hazırlanan yazılı kaynakların incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaçla dört yazara ait (ilerici, 1974; Levent, 1996; Sun,
1998; Tutu, 1999) yazılı kaynakta donanım gösterimleri, makamlar, akorlar ve akor çevrimleri, bas şifreleme, akor
kuruluşları ve bağlanışları, süsleme notalarının ne şekilde uygulandığını ortaya koyarak bu uygulamalar arasındaki
farklılıklara ve üçlü armoni sistemi ile benzerliklerine ve farklılıklarına dikkat çekilmeye çalışılmıştır. Veriler bu
kaynakların incelenmesi yolu ile elde edilmiş ve tablolar halinde sunulmuştur. Araştırma sonucunda, dörtlü armoni
sistemi uygulamalarını içeren armoni kitapları arasında bazı farklılıklar olduğu görülmüştür.
In this study, it is aimed to analyze the written sources which are prepared to teach the system known in Turkey as
quadral harmony system or Ilerici harmony. For this aspect, revealing how well applied written source key signature
demonstrations, maqams and chords and chord cycles, figured bass, constructing and hanging chords, ornaments
belonged to four author (Ilerici, 1974; Levent, 1996; Sun, 1998; Tutu, 1999), it is pointed out the differences of
applications and their similarities and differences with classical harmony system in this study. Data is collected from
these sources and it has been presented in the form of tables. In the findings of the study, it has been observed that there
is some differences between harmony books which containing the applications of quadral harmony system.