Dünyada madencilik sektörü ekonomik açıdan önemli ölçüde devlet
bütçesine katkı sağlamakta fakat plansızca ve kontrolsüzce yapılan
madencilik faaliyetleri doğanın ekolojik ve görsel değerlerinin tahribinin
artmasına neden olmaktadır. Özellikle açık işletme madencilik faaliyetleri
doğal dengeyi ve arazi yapısını bozucu, çevreyi değiştirici ve canlı yaşamını
olumsuz etkileyici bir özelliğe sahiptir. Yapılan bu faaliyetler sonrası bozulan
alanların iyileştirilmesinde ana hedef, geri kazanımda ekolojik değeri ve
peyzaj onarımını en üst seviyede tutmaya çalışmaktır. Bu alanların geri
kazanımları, onarımları ya da farklı amaçlar için kullanımları, doğal ve
sürdürülebilir bir çevrenin yeniden oluşmasına olanak sağlayacaktır.
Bu amaç doğrultusunda, Türkiye'de ve Dünya'da çevre onarımı
uygulanmış olan açık işletme maden ocaklarından görsel örnekler alınarak
görsel değerlendirme yapılmıştır. Değerlendirme peyzaj öğrencilerine 4 farklı
sınıf seviyesinde uygulanmış ve aldıkları mesleki eğitim deneyimine bağlı
olarak görsel değerlendirme açısından maden ocaklarındaki farklılıkları
algılayıp algılamadıkları araştırılmıştır. Analizler sonucu sınıflara göre peyzaj
öğrencileri arasında’ maden ocaklarının rehabilitesinde peyzaj onarımın
açısından farklılıklar gözlenmiştir. Analizler sonucunda, mesleki anlamda
alınan derslerin ve yıllara bağlı olarak, kararlar konusunda konuya daha
hakim olunduğu sonucu çıkmıştır.
The mining industry has the sufficient contribution for the government budget in the
world. On the other hand, the unplanned and uncontrolled mining activities have caused to
increase the destruction of the ecological and visual landscape values. Especially, the open
pit mine producing activities have caused of destroyed the natural balance and the
landscape topography. In addition, these kind of producing activities have negative effects
on the environmental changes and on the ecosystem relationships. After these activities
finished, the main planning aims should be to provide recovery, restoration of these areas or
used them for different purposes and contribute to reinstate the natural and sustainable
environment of the open pit mines.
To reach to the aims, firstly, the valuable sample of the open pit mines in Turkey and
in the world, in which the landscape restoration applied, were evaluated in the visual
examples of the visual assessment. Then this assessment study was applied to the four
different level classes among the undergraduate students in the landscape architecture
department and could not detect any differences detected in mines for the visual evaluation.
The results of the analysis indicated that the differences among the students about the
rehabilitation of the mining areas in the terms of the landscape restoration. These results
demonstrate that the different professional classes of the undergraduate landscape
architecture affect the student judgements positively, and provide to dominate to the specific
landscape topic depending on the different years of education.