DSpace Repository

İlkokul çocuk oyun alanlarına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi

Show simple item record

dc.contributor.author Kurtbağ, Büşra
dc.date.accessioned 2024-03-08T11:13:44Z
dc.date.available 2024-03-08T11:13:44Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Kurtbağ, B. (2023). İlkokul çocuk oyun alanlarına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi, Malatya. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11616/88175
dc.description İnönü Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Temel Eğitim Ana Bilim Dalı / Sınıf Eğitimi Bilim Dalı en_US
dc.description.abstract Bu araştırmada, ilkokul oyun alanlarına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerini incelemek amaçlanmıştır. Araştırmanın katılımcılarını Malatya ilinde görev yapmakta olan sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi benimsenmiştir. Araştırmada çocuk oyun alanları ile ilgili sınıf öğretmenlerinin görüşleri ve mevcut durum ayrıntılı bir şekilde ele alındığından durum çalışması yaklaşımı benimsenmiştir. Durum çalışmasında bulunan basamaklar dikkate alınarak planlanmış ve uygulanmıştır. Çalışma grubunda yer alan sınıf öğretmenleri belirlenirken amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt temelli örnekleme yöntemi kullanılmış olup, 20 sınıf öğretmeni ile yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenler hakkında demografik bilgiler şu şekildedir: Araştırmaya katılan sınıf öğretmenlerinin yaş ortalaması 42-43; araştırmaya katılan 20 sınıf öğretmeninden 19'u lisans, 1 sınıf öğretmeni ise eğitim enstitü mezunu; araştırmaya katılan sınıf öğretmenleri ortalama 19-20 yıldır görev yapmakta olduğunu ve hemen hemen hepsi 3'ten fazla okul değişikliği yaptığını görüşmeler sırasında söylemiştir. Veri toplama aracı olarak yapılandırılmamış görüşme formu kullanılmıştır. Toplanan veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın bulguları: Çocukların kendi başlarına oynadıkları oyunlara 12 öğretmen futbol, 10 öğretmen kovalamaca, 8 öğretmen ip atlama, 7 öğretmen yerden yüksek ve yakan top, 6 öğretmen saklambaç, 4 öğretmen mendil kapmaca, 3 öğretmen köşe kapmaca, 2 öğretmen kurt baba, basket atma ve çizgi oyunları, 1 öğretmen ise top atma demiştir. Okullarda oyun alanı olarak okul bahçesi ve bina içi olduğu, okul mevcuduna göre okul bahçesinin genişliği 14 öğretmen tarafından yeterli, 6 öğretmen tarafından yetersiz bulunmuştur. Mevcut okul bahçesinin duvar ve zemininin 20 öğretmen tarafından kilit taş, parke olduğu söylenmiş ve 2 öğretmen uygun, 18 öğretmen ise bu materyalleri çocuklar için uygun bulmamıştır. 13 öğretmen okullardaki yeşillik alanın yetersiz, 7 öğretmen ise yeterli olduğunu söylemiştir. 13 öğretmen önceki çalıştıkları okullar ile kıyaslama yaptıklarında fırsat eşitliğinin olmadığını, 7 öğretmen ise olumsuz açıdan fırsat eşitliğinin olduğunu söylemiştir. Oyun aracı açısından 8 öğretmen herhangi bir şeyin bulunmadığını, 12 öğretmen ise olan araçların yetersiz olduğunu söylemiştir. Araştırmaya katılan sadece 3 öğretmenin akıl ve zeka kursu aldığı ama 20 öğretmeninde derslerinde buna yer verdiği görülmüştür. 18 öğretmen dijital oyun oynattığını ve faydalı gördüğünü, 2 öğretmen ise oynatmadığını söylemiştir. Öğretmenler kendilerinin tasarlayacağı oyun alanlarında 14'ü yumuşak zemin, 6'sı sert zeminden, 16'sı oyun aracı açısından zengin, 2'si klasik oyun araçlarının olduğu, 2'si boş alandan oluşan, 15'i hem açık hem de kapalı oyun alanı, 3'ü kapalı oyun alanı, 2'si ise açık oyun alanı tasarlamak istediğini söylemiştir. Sonuç olarak araştırma birçok araştırma ile benzerlik göstermiş olup okul bahçelerinin oyun alanları açısından genel olarak yetersiz olduğu belirlenmiştir. Anahtar Sözcükler: İlkokul, Çocuk, Oyun alanı, Oyun en_US
dc.description.abstract This research aimed to examine the opinions of classroom teachers regarding primary school playgrounds. The participants of the research are classroom teachers working in Malatya. Qualitative research method was adopted in the research. In the research, a case study approach was adopted as the opinions of classroom teachers regarding children's playgrounds and the current situation were discussed in detail. It was planned and implemented by taking into account the steps found in the case study. While determining the classroom teachers in the study group, the criterion-based sampling method, one of the purposeful sampling methods, was used and face-to-face interviews were held with 20 classroom teachers. Demographic information about the teachers participating in the research is as follows: The average age of the classroom teachers participating in the research is 42-43; Of the 20 classroom teachers who participated in the research, 19 were undergraduates and 1 classroom teacher was an education institute graduate; The classroom teachers who participated in the research stated during the interviews that they had been working for an average of 19-20 years and that almost all of them had changed schools more than 3 times. An unstructured interview form was used as a data collection tool. The collected data were analyzed using the content analysis method. Findings of the research: 12 teachers played football, 10 teachers chased, 8 teachers jumped rope, 7 teachers played high ball and dodge ball, 6 teachers played hide-and-seek, 4 teachers played tissue snatch, 3 teachers played corner snatch, 2 teachers wolf daddy, basket throwing. and line games, and 1 teacher said throwing a ball. The school garden and the building are used as playgrounds in schools, and the width of the school garden according to the school population was found sufficient by 14 teachers and insufficient by 6 teachers. 20 teachers said that the walls and floor of the existing school garden were made of keystone and parquet, and 2 teachers found these materials suitable, while 18 teachers found these materials unsuitable for children. 13 teachers said that the green areas in schools were insufficient, and 7 teachers said that they were sufficient. When they compared the schools they worked in before, 13 teachers said that there was no equality of opportunity, and 7 teachers said that there was equality of opportunity in a negative way. In terms of game tools, 8 teachers said that there was nothing, and 12 teachers said that the tools available were insufficient. It was observed that only 3 teachers participating in the research took a mind and intelligence course, but 20 teachers included it in their lessons. 18 teachers said that they played digital games and found them useful, while 2 teachers said that they did not play digital games. In the playgrounds that the teachers will design themselves, 14 will be soft ground, 6 will be hard ground, 16 will be rich in play equipment, 2 will have classic play tools, 2 will consist of empty space, and 15 will be both open and closed playgrounds. 3 of them said they wanted to design indoor playgrounds and 2 of them said they wanted to design open playgrounds. As a result, the research was similar to many other studies and it was determined that school gardens were generally inadequate in terms of playgrounds. Keywords: Primary School, Child, Playground, Play en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject İlkokul en_US
dc.subject Oyun alanı en_US
dc.title İlkokul çocuk oyun alanlarına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi en_US
dc.title.alternative Examination of class teachers' opinions on primary school children's playgrounds en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department İnönü Üniversitesi en_US
dc.identifier.endpage 80 en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record