Özet:
Öz
Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcı
düşünme eğilimleri ile problem çözme becerilerine yönelik algıları arasındaki
ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir ve Van ilinde
Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı bir ortaokulda öğrenim görmekte olan 350
öğrenciyle yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Ortaokul
Öğrencileri İçin Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algı Ölçeği” ve “Problem
Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Becerisi Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin
analizinde betimsel istatistikler, t testi, ANOVA, Pearson Çarpım Momentler
Korelasyon Katsayısı ve basamaklı regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmanın
sonucunda, ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerilerine yönelik
algılarının orta düzeyde, problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme
eğilimlerinin ise yüksek düzeyde olduğu ortaya çıkmıştır. Ortaokul öğrencilerinin
problem çözme becerilerine yönelik algılarında cinsiyete göre anlamlı fark
bulunmazken; kız öğrencilerin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme
eğilimlerinin erkek öğrencilere göre daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerilerine yönelik algılarının ve
problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme eğilimlerinin sınıf düzeyine göre
anlamlı farklılık göstermediği belirlenmiştir. Ayrıca, ortaokul öğrencilerinin
problem çözme becerilerine yönelik algıları ile problem çözmeye yönelik yansıtıcı
düşünme eğilimleri arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişkinin olduğu,
ortaokul öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme eğilimlerinin
öğrencilerin problem çözme becerilerine yönelik algılarındaki varyansın
%28.9’unu açıkladığı sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Yansıtıcı düşünme, Problem çözme, ortaokul öğrencileri