Öz:Bu çalışmanın amacı, Mevlânâ'nın "Mecâlis-i Seb'a"sında "tahkiye"nin bir "değer eğitimi yöntemi" olarak nasıl kullanıldığının tespit edilmesidir. Bu amacı gerçekleştirmek için öncelikle eserde yer alan tahkiyeye dayalı metin ve metin parçacıkları tespit edilmiş; daha sonra bu metin/ metin parçacıkları, anlatma esasına dayalı edebî metinlerde en küçük eylem-birimi kabul edilen "epizot"lara ayrılmıştır. Çalışmanın esasını teşkil eden asıl bölümde ise tespit edilen metin ve metin parçacıkları, tahkiyenin bir "değer eğitim yöntemi" olarak kullanımı açısından incelenmiştir. Bu bölümde tespit edilen değerler, "Bilinmesi ve Sakınılması İstenilen Tutum ve Davranışlar" ile "Bilinmesi ve Benimsenmesi İstenilen Davranış ve Değerler" olmak üzere iki grupta değerlendirilmiştir. Bilinmesi ve Benimsenmesi İstenilen Davranış ve Değerler: Her işe Allah adıyla başlamak, Hz. Muhammed'in mucizeleri, Allah'tan umut kesmemek, Kur'an okunurken konuşmamak, Allah'ın rahmetinin bütün suçları bağışlayacak kadar büyük olması, Hz. Muhammed'in şefaati, kendisine güvenenlere Allah'ın ihsanının büyük olması, insanî isteklerin Allah'ın sıfatlarını yansıtması, Allah'ın bilinmez bir hazine oluşu, âhiretin varlığının duvar temsiliyle ispatı, yapılan ibadetlere değil ezelî Tanrı'nın lütfuna güvenmek, gözünü Allah'ın cemâlinden ayırmamak, mala mülke rağbet etmemek, adalet, hoşgörülü olmak, aklın önemi, pişman olup af dilemek, şerefli ve namuslu olmak, utanma duygusu taşımak. Bilinmesi ve Sakınılması İstenilen Tutum ve Davranışlar: Haddi aşmak, kıskançlık, kin ve düşmanlık, dedikodu ve iftira, inatçılık ve inatta ısrar, mala-mülke rağbet etmek, kötü dostlar edinmek, zina etmek, yalan söylemek, insanları kandırabilmek için önce onların güvenini kazanmak, kendine zulmetmek, nasihat dinlememek ve ibret almamak, hırs
Abstract:The aim of this study, is to fix how “narration” is used as a “teaching values method” in “Mecalis-i Seb’a" of Mevlânâ. Before all else, to achieve this aim, text parts and texts on narration in the work have been indexed to identify, then, they're divided into “episodes” accepted as the minimal action-units in literal texts which are based on the expressing principles. Finally, forming the basic of work, fixing text parts and texts on narration are examined in terms of usage of “narration” as a “teaching values method”. The values identified in this part are analyzed and evaluated in two groups as “Attitudes and Behaviors Which are Expected to be Known and Avoided” and “The Values Which are Expected to be Known and Appropriated.” In “Mecâlis-İ Seb’a” values which are wanted to be adapted as religious and sufistic values, love, diligence, secrecy, knowledge and wisdom, regret, modesty and munificence, and values which are wanted to be avoided as haughtiness, being blind with wordly goods, cruelty, hate and revenge; greed and trick