Yazar "Çelik, Hakim" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Futbolcuların algı ve karar verme mekanizmalarının incelenmesi(İnönü Üniversitesi, 2018) Aktaş, Yakup; Çelik, Hakim; Gökhan, İsmail; Dağlı, Şeyda NurÖZET Bu çalışmada, IQ seviyesi düşük olan düzenli futbol antrenmanı yapan futbolcular ile IQ seviyesi futbolculara göre daha yüksek olan sedanter tıp fakültesi öğrencilerinin algı ve karar verme parametreleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmaya Bölgesel Amatör Futbol Liginde (BAL) mücadele eden Şanlıurfa 11 Nisan spor kulübünden haftada en az 5 gün futbol antrenmanı yapan 26 erkek futbolcu ve Harran Üniversitesi Tıp fakültesinden sedanter 25 erkek öğrenci olmak üzere toplam 51 katılımcı gönüllü olarak katılmıştır. Çalışmaya katılan futbolcuların yaş, boy ve kilo ortalamaları sırasıyla 22.70±4,04 yıl, boy 176± 5,96 cm, kilo 69,29±7,44 kg, tıp fakültesi öğrencilerinin yaş, boy ve kilo ortalamaları sırasıyla 21,08±1,22 yıl, 176,48±4,79 cm, 72,21±9,39 kg olarak kaydedilmiştir. Katılımcıların bilişsel testlerinden; IQ (SPM), Dikkat (SİGNAL, SİGNAL SÜRE), görsel hafıza (TAVTMB), determinasyon testi (DT, DT SÜRE), dikkat ve problem çözme (COG), çizgi takibi (LVT), hız mesafe tahmini’ni (HMT) ölçmek için, Psiko-Teknik Viyana sistemi kullanıldı. Spor yapan ve sedanterlerin verileri arasındaki fark için t testi uygulanmıştır. İstatistiksel işlemler için SPSS 16.0 paket programı kullanıldı. İstatistiksel işlemlerin yorumlanmasında anlamlılık düzeyi için 0,05 kabul edilmiştir. Düzenli spor yapan ve sedanter bireylerin IQ (SPM) parametresinde; sedanterlein lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunurken (p<0.01), dikkat (SİGNAL) parametresinde ise düzenli spor yapanların lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0.05). SİGNAL SÜRE, DT SÜRE, COG, HMT değerlerindeki farklılık sayısal olarak düzenli spor yapanların lehine olsa da; istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmamıştır (p>0.05). Ayrıca, TAVTMB, DT ve LVT değerleri arasında düzenli spor yapan ve sedanter arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki bulunmamıştır (p>0.05). Sonuç olarak; Yapılan çalışmada sporun bireylerin bilişsel parametrelerine olumlu etkisinin olduğu görülmüştür. İlk öğretim ve orta öğretim dönemindeki çocukların akademik çalışmalarının yanı sıra spor eğitimine de katılmaları bilişsel özelliklerine olumlu anlamda etkisinin olacağı düşünülmektedir. Anahtar kelimeler: Futbol, Bilişse Testl, Algı ve Karar Verme