Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Özer, Niyazi" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 20 / 45
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    The development, validity and reliability study of distributed leadership scale
    (İlköğretim Online (elektronik), 2013) Özer, Niyazi; Beycioğlu, Kadir
    Öz: Bu çalışma ile ilköğretim okullarında paylaşılan liderliğin ne düzeyde sergilendiğine yönelik öğretmen algılarını betimlemeyi amaçlayan, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın verileri, Adıyaman ili merkez ilçesindeki ilköğretim okullarında görev yapan ve araştırmaya gönüllü olarak katılan toplam 157 öğretmenden toplanmıştır. Araştırmada geçerlilik çalışmaları kapsamında açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmış ve madde-toplam korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Güvenirlik çalışmaları kapsamında ise Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayıları ve test-tekrar test korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Elde edilen veriler üzerinden yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda, ölçeğin on maddeden oluşan tek faktörlü bir yapıya sahip olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin Cronbach-Alpha iç tutarlılık katsayısı “.92”olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin zaman karşı tutarlılığını belirlemek üzere dokuz gün ara ile yapılan iki farklı uygulama arasındaki test-tekrar test korelasyon katsayısı ise “.82” olarak hesaplanmıştır. Yapılan geçerlik ve güvenirlik analizleri sonrasında ölçeğin mevcut haliyle ilköğretim okullarında paylaşılan liderliğine ilişkin öğretmen algılarının betimlenmesinde kullanılabileceği görülmüştür. Başlık (İngilizce): Paylaşılan liderlik ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları Öz (İngilizce): This study aimed to develop a valid and reliable scale to reveal teachers’ perceptions on distributed leadership in primary schools. For that reason, a survey with 31 items was administered to 157 teachers who were working for state primary schools in Adıyaman city centre. For validity studies, content analysis, and exploratory and confirmatory factor analysis were carried out, and also item-total correlations were estimated. For reliability studies, Cronbach Alpha and test-retest correlation coefficients were estimated using the relevant software.Results showed that, Distributed Leadership Scale – DLS, has a single factor structure including 10 items. The Cronbach- Alpha and test-retest coefficients of the scale estimated as “.92” and “.82”, respectively. Considering the results obtained from the validity and realiability studies, it can be asserted that Distributed Leadership Scale can be used to measure teachers’ views on distributed leadership practices in primary schools.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Eğitim denetmenlerinin iletişim becerileri ile empatik eğilim düzeylerinin incelenmesi
    (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2012) Uğurlu, C. Teyyar; Yıldırım, M. Cevat; Sincar, Mehmet; Özer, Niyazi; Beycioğlu, Kadir
    In this study, empathetic tendencies and communication skills of education supervisors was investigated. It was also aimed to explore the relation between supervises’ communication skills and empathetic tendencies. The study group of this descriptive study was 306 supervisors chosen through cluster sampling method. In the analysis of data, ANOVA, t test, and regression analysis were used. Results showed that there was no meaningful difference in terms of participating supervisors’ gender, branch and seniority. According to the satisfaction with job variable, however, a meaningful difference was observed in support of the supervisors satisfied with their jobs. Results also showed that communication skills of supervisors predict their empathetic tendencies. As communication skill and empathetic tendency levels are evaluated together, it can be said that supervisors’ perceptions of empathetic tendencies are lower. It can be asserted that workshops and seminars aiming to increase city education supervisors’ both communication skills and empathetic tendencies will affect their behaviors positively.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Eğitim Denetmenlerinin İletişim Becerileri ile Empatik Eğilim Düzeylerinin İncelenmesi
    (2012) Uğurlu, Celal Teyyar; Yıldırım, M. Cevat; Sincar, Mehmet; Özer, Niyazi; Beycioğlu, Kadir
    Öz: Bu araştırmada il eğitim denetmenlerinin iletişim becerileri ve empatik eğilim düzeyleri ve iletişim becerileri ile empatik eğilimleri arasındaki ilişki betimlenmiştir. Araştırma, ilişkisel tarama modeline dayalı betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu oransız küme örnekleme yöntemiyle belirlenen 306 katılımcı oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde, t testi, ANOVA ve regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada il eğitim denetmenlerinin cinsiyet, branş ve kıdem değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık görülmemiştir. İşten memnun olma değişkenine göre, il eğitim denetmenlerinden "evet" cevabı verenlerin lehine anlamlı bir farklılık olduğu görülmektedir. İl eğitim denetmenlerinin iletişim becerileri, empatik eğilimlerini yordamaktadır. İletişim beceri puanları ile empatik eğilim puanları birlikte değerlendirildiğinde, denetmenlerin empatik eğilim algılarının daha düşük olduğu söylenebilir. İl eğitim denetmelerinin hem iletişim becerilerinin niteliği hem de empatik eğilimlerinin niteliğini artırıcı çalıştay ve seminerler, il eğitim denetmenlerinin davranışlarını olumlu yönde etkileyecektir.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversite yönetimine ilişkin bilgi düzeyleri
    (Milli Eğitim, 2009) Dönmez, Burhanettin; Özer, Niyazi
    Öz: Bu araştırmanın amacı eğitim fakültesi öğrencilerinin üniversite yönetimine ilişkin bilgi düzeylerini belirlemektir. Bu bağlamda, öğrencilerin üniversite yönetimine ilişkin bilgi düzeylerinin; cinsiyet, bölüm ve sınıf değişkenlerine göre anlamlı fark gösterip göstermediği de incelenmiştir. Araştırmanın evrenini, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde 2006–2007 öğretim yılında öğrenim görmekte olan 4271 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklem, evrenden oranlı tabakalı örnekleme yolu ile bütün bölümlerden ve sınıflardan seçilen 1029 öğrenciden oluşmaktadır. Veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan bir anket aracılığı ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde, frekans, yüzde ve Kay-kare teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin; genelde üniversite özelde ise fakülte yönetiminde rol oynayan kurulların yapısı, işleyişi ve görevleri hakkında yetersiz bilgi sahibi oldukları belirlenmiştir. Ayrıca üniversite yönetimine ilişkin doğru bilgi düzeyinin, erkek öğrencilerde daha yüksek olduğu, sınıf düzeyi yükseldikçe öğrencilerin yönetime ilişkin bilgi düzeylerinin arttığı belirlenmiştir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Friedman okul müdürleri tükenmişlik ölçeğinin türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması
    (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2012) Özer, Niyazi; Dönmez, Burhanettin; Cömert, Melike
    The purpose of this study is to adapt Friedman’s “Burnout Scale for Principals [BSP]” into Turkish by testing its validity and reliability. The validity and reliability studies regarding the adaptation of the scale into Turkish language and culture were done using the data obtained from 196 principals who worked in Diyarbakır province and voluntarily participated to the study during 2009-2010 school year. Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) were used to test the construct validity of the Burnout Scale for Principals. To test the reliability of the instrument item-total correlations, Cronbach Alpha internal consistency coefficients and test-retest correlation coefficients were estimated. The validity and reliability studies on the Turkish form of Principal Burnout Scale revealed 20 items reduced under three factors (depersonalization, exhaustion and professional achievement) as in the original form.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Güvenlik kamera sistemlerinin yönetici ve öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi
    (Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 2010) Dönmez, Burhanettin; Özer, Niyazi
    Öz: Bu çalışmanın amacı ilköğretim ve ortaöğretim okullarında kullanılmaya başlanan güvenlik kamera sistemlerine ilişkin yönetici ve öğretmenlerin görüşlerinin belirlenmesidir. Yönetici ve öğretmen görüşlerinin cinsiyet, okul türü, görev türü, kamera sisteminin kullanılma süresi ve okul büyüklüğü değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesi araştırmanın alt amaçları olarak alınmıştır. Araştırmanın verileri, 2007–2008 eğitim-öğretim yılında, Malatya ili merkez ilçedeki kamera sisteminin kullanıldığı ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan yönetici ve öğretmenler arasından, gönüllü olarak araştırmaya katılmayı kabul eden toplam 523 yönetici (n=84) ve öğretmenden (n=439) toplanmıştır. Araştırmada, Dönmez ve Özer (2008) tarafından geliştirilen, yöneticiler ve öğretmenlerin okullarda kullanılan kamera sistemlerini, güvenlik ve disiplin açısından nasıl algıladıklarını betimlemeye çalışan “Güvenlik Kamera Sistemleri Okul Güvenliği Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen veriler üzerinde yapılan analizler sonucunda görev türü ve okul türü değişkeni açısından katılımcıların görüşlerinin anlamlı biçimde farklılaştığı, ancak cinsiyet, kamera sisteminin kullanılma süresi ve okul büyüklüğü değişkenleri açısından farklılaşmadığı belirlenmiştir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin okul güvenliğine ilişkin algıları
    (İnönü Üniversitesi, 2006) Özer, Niyazi
    Bu araştırmanın amacı, ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin okul güvenliğine ilişkin algılarını belirlemektir. Araştırmanın alt amaçları ise öğrenci algılarının okul türü, cinsiyet, sınıf düzeyi, okul büyüklüğü ve sosyo-ekonomik düzeye(SED) göre farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesidir. Bu amaçla Malatya il merkezinde bulunan 45 ilköğretim okulunda (42 resmi, 3 özel) eğitim görmekte olan 2.511 öğrenciye anket uygulanmıştır. Araştırmanın analiz aşamasında öncelikli olarak, varyansların homojen olarak dağılıp dağılmadığının belirlenebilmesi için Levene'nin Varyansların Homojenliği Testi uygulanmıştır. Varyansların homojen olması durumunda deneklerin anket maddelerine verdikleri yanıtlar arasında okul türü ve cinsiyet değişkenleri açısından anlamlı bir fark olup olmadığını test etmek için t-testi kullanılmıştır. Varyansların homojen olmadığı durumlarda ise t-testi yerine Mann Whitney-U Testi yapılmıştır. Benzer biçimde varyansların homojen olması durumunda deneklerin anket maddelerine verdikleri yanıtlar arasında sınıf düzeyi, okul büyüklüğü ve SED değişkenleri açısından anlamlı bir fark olup olmadığını test etmek için tek yönlü varyans analizi uygulanmıştır. Varyansların homojen olmadığı durumlarda ise varyans analizi yerine Kruskall Wallis-H Testi yapılmıştır. İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin, okul güvenliğine ilişkin algılarını belirlemeyi amaçlayan bu araştırma sonucunda ulaşılan bazı sonuçlar şöyle özetlenebilir: â ¢ Resmi ilköğretim okulu öğrencileri özel ilköğretim okulu öğrencilerine oranla; (1) okula ustura, bıçak, jilet gibi aletler getirildiği, (2) okulda bazen değerli eşya ya da para çalındığı, (3) bazı öğrencilerin okul eşya ve demirbaşlarına zarar verdiği, (4) okulda yaşça büyük ya da fiziksel olarak güçlü bazı öğrencilerin, diğer öğrencilere sözlü veya fiziksel saldırıda (örn. hakaret, küfür, dövme) bulundukları görüşlerine daha fazla katılmaktadır. â ¢ Erkek öğrenciler kız öğrencilere oranla; (1) okula ustura, bıçak, jilet gibi aletler getirildiği, (2) okul binası içinde ve bahçesinde öğretmenlerin ve yöneticilerin hiç denetlemedikleri yerler olduğu, (3) bazı öğrencilerin okula cinsel içerikli dergi, gazete ve CD getirdikleri görüşlerine daha fazla katılmaktadır. â ¢ 6. sınıf öğrencileri 7 ve 8. sınıf öğrencilerine oranla, 7. sınıf öğrencileri 8. sınıf öğrencilerine oranla; (1) okulda değerli eşya ya da para çalındığı, (2) başka öğrencilerden korkup okula gelinmediği görüşlerine daha fazla katılmaktadır. 8. sınıf öğrencileri ise 6. sınıf öğrencilerine oranla, öğrencilere cinsel tacizde (sarkıntılık, sözlü taciz, elle taciz vb.) bulunan bazı öğrencilerin olduğu görüşüne daha fazla katılmaktadırlar. â ¢ Öğrenci sayısı 1500 ve daha fazla olan okullardaki öğrenciler, öğrenci sayısı 0-500, 501-1000 ve 1001-1500 olan okullardaki öğrencilere oranla, (1) okula ustura, bıçak, jilet gibi aletler getirildiği, (2) okul bina ve demirbaşlarına zarar verildiği, (3) okulda yaşça büyük ya da fiziksel olarak güçlü bazı öğrencilerin, diğer öğrencilere sözlü veya fiziksel saldırıda (örn. hakaret, küfür, dövme) bulunduğu görüşlerine daha fazla katılmaktadır. â ¢ Alt SED'deki öğrenciler orta ve üst SED'deki öğrencilere oranla; (1) okulda değerli eşya ya da para çalındığı, (2) bazı öğrencilerin diğer öğrencileri tehdit ettiği, (3) okulda yaşça büyük ya da fiziksel olarak güçlü bazı öğrencilerin, diğer öğrencilere sözlü veya fiziksel saldırıda (örn. hakaret, küfür, dövme) bulunduğu görüşlerine daha fazla katılmaktadırlar.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    İlköğretim okullarının örgütsel diriklik, bürokratiklik ve örgüt normları açısından analizi
    (İnönü Üniversitesi, 2010) Özer, Niyazi; Dönmez, Burhanettin
    Bu araştırmanın, üç temel odağı ya da amacı bulunmaktadır. Birincisi araştırmaya katılan öğretmenlerin, görev yaptıkları okulların örgütsel diriklik, bürokratiklik ve örgüt normlarına ilişkin algılarının ne düzeyde olduğunu betimlemektir. İkincisi, öğretmenlerin görev yaptıkları okulların örgütsel diriklik, bürokratiklik ve örgüt normlarına ilişkin algılarının cinsiyet, okul türü ve sosyo-ekonomik düzey (SED) değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğini belirlemektir. Üçüncüsü ise, öğretmenlerin görev yaptıkları okulların örgütsel diriklik, bürokratiklik ve örgüt normlarına ilişkin algıları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmanın evrenini, Malatya ili merkez ilçe belediye sınırları içerisinde yer alan resmi ve özel ilköğretim okullarında görev yapan toplam 3057 öğretmen oluşmuştur. Araştırmanın örneklemini ise, evrenden kota örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen toplam 1018 öğretmen oluşturmuştur. Örneklemde yer alan öğretmenlerin, 926'sı devlet okullarında, 98'i ise özel okullarda görev yapmaktadır. Araştırmada, öğretmenlerin görev yaptıkları okulların örgütsel diriklik, bürokratiklik ve örgüt normlarına ilişkin algılarını belirlemek üzere ikisi araştırmacı tarafından geliştirilen (Okullar İçin Örgütsel Diriklik Ölçeği, Örgüt Normları Ölçeği) toplam üç farklı veri toplama aracı kullanılmıştır. Öğretmenlerden elde edilen veriler, aritmetik ortalama, standart sapma, t testi, tek yönlü varyans analizi ve çoklu regresyon analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda cinsiyet, okul türü ve sosyo ekonomik düzey değişkenleri açısından anlamlı farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Örgütsel diriklik ile bürokratiklik ve örgüt normları arasındaki ilişkiyi belirlemek üzere yapılan çoklu regresyon analizleri sonucunda; kolaylaştırıcı bürokrasi, engelleyici bürokrasi ve örgüt normları değişkenlerinin örgütsel dirikliğin anlamlı yordayıcıları olduğu belirlenmiştir. Standardize edilmiş regresyon katsayılarına göre, yordayıcı değişkenlerin örgütsel diriklik üzerindeki göreli önem sırası, kolaylaştırıcı bürokrasi, örgüt normları ve engelleyici bürokrasidir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Kolaylaştırıcı okul yapısı ölçeğinin Türkçe formunun psikometrik özelliklerinin yeniden değerlendirilmesi
    (2013) Özer, Niyazi; Dönmez, Burhanettin
    Öz: Bu araştırma ile okullardaki bürokratik yapının kolaylaştırıcı mı engelleyici mi olduğunu belirlemek üzere geliştirilen “Kolaylaştırıcı Okul Yapısı Ölçeği”nin psikometrik özelliklerinin incelenmesi, geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının yapılması amaçlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları, 2009-2010 eğitim-öğretim yılında, Malatya ili merkez ilçe belediye sınırları içerisinde yer alan 75 farklı ilköğretim okulunda görev yapan toplam 1018 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada geçerlik çalışmaları kapsamında açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi ve düzeltilmiş madde-toplam korelasyon katsayıları hesaplanmış, güvenirlik çalışmaları kapsamında iç tutarlık katsayıları hesaplanmıştır. Geçerlik ve güvenirlik çalışmalarından elde edilen bulgular sonucunda, tek faktörlü bir yapıya sahip olan orijinal ölçek formunun aksine, Türkçe formunun kolaylaştırıcı bürokrasi ve engelleyici bürokrasi olmak üzere iki faktörden oluştuğu belirlenmiştir. Engelleyici bürokrasi boyutunda yer alan maddelerin faktör yükleri “.557” ile “.832” arasında değişirken, kolaylaştırıcı bürokrasi boyutunda yer alan maddelerin faktör yüklerinin “.485” ile “.785” arasında değişmektedir. Oniki maddeden oluşan ölçekte yer alan maddeler toplam varyansın yaklaşık olarak % 51’ini açıklamaktadır. Ölçeğin Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayıları kolaylaştırıcı bürokrasi boyutu için “.806”, engelleyici bürokrasi için ise “.774” olarak hesaplanmıştır. Analizler sonucunda elde edilen bu değerlerden hareketle ölçeğin Türkçe formunun, tek faktörlü değil iki faktörlü olarak kullanılmasının daha uygun olduğu söylenebilir.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Lisansüstü Eğitimde Danışman-Öğrenci İlişkileri Ölçeğinin Türkçe Formunun Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi
    (2024) Arısoy, Erdener; Özer, Niyazi; Şad, Süleyman Nihat
    Bu çalışmada, lisansüstü öğrenim gören öğrencilerin danışmanları ile olan ilişkilerinin niteliğini belirlemek amacıyla farklı bir dilde geliştirilen Lisansüstü Eğitimde Danışman-Öğrenci İlişkileri Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması ve ölçeğin Türkçe for-munun psikometrik özelliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları, 2019-2020 eğitim öğretim yılında İnönü Üniversitesinde farklı lisansüstü programlara kayıtlı 475 öğrenciden oluşmaktadır. Ölçeğin Türkçe formunun yapı geçerliliğinin sınanması amacıyla açımlayıcı faktör analizi (AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA) uygulanmıştır. Yapılan AFA sonucunda 16 maddeden oluşan ölçeğin Türkçe formunun toplam varyansın %70.83’ünü açıkladığı belirlenmiştir. Ölçeğin Türkçe formunun orijinal ölçeğin üç faktörlü yapısından farklı olarak rapport ve usta-çırak ilişkisi şeklinde iki faktörlü bir yapıya sahip olduğu belirlenmiştir. Rapport boyutunda yer alan sekiz maddenin faktör yükleri “.641” ile “. 855”, usta-çırak ilişkisi boyutunda yer alan sekiz maddenin faktör yükleri ise “.793” ile “.861” arasındadır. DFA sonucunda ise iki faktörlü yapıya ilişkin model-veri uyumunun iyi olduğu belirlenmiştir [x2=283.57, x2/sd=2.807, RMSEA=.062, CFI=.99, GFI=.93, AGFI=.91, NNFI=.99 ve SRMR=.042]. Ölçeğin Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı .956, test-tekrar test korelasyon katsayısı ise .735 olarak bulunmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgular, ölçeğin Türkçe formunun, lisansüstü öğrenim gören öğrencilerin danışman-öğrenci ilişkilerine yönelik algılarının ölçülmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir yapıda olduğunu göstermektedir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    LİSE ÖĞRENCİLERİNDE SİBER ZORBALIK, SİBER MAĞDURİYET VE OKUL TÜKENMİŞLİĞİ
    (2021) Özer, Niyazi; Şad, Süleyman Nihat
    Öz: Bu araştırmanın temel amacı araştırmaya katılan lise öğrencilerinin siber zorbalık, siber mağduriyet ve okul tükenmişlik düzeylerinin belirlenmesidir. Araştırmada ayrıca siber zorbalık, siber mağduriyet ve okul tükenmişliğinincinsiyet, okul türü ve sınıf düzey değişkenleri açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Son olarak da siber zorbalık ve mağduriyetin, okul tükenmişliğinin anlamlı yordayıcısı olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın verileri,2015-2016 eğitim-öğretim yılında Hatay ili Kırıkhan ilçesinde bulunan on lisedeöğrenim gören toplam 604 öğrenciden toplanmıştır. Veriler siber zorbalık ölçeğive okul tükenmişlik ölçeği ile toplanmıştır. Betimsel analizler sonucunda araştırmaya katılan öğrencilerin siber zorba davranışları “haftada hiç” ile “haftadabir kez” düzeyleri arasında sergiledikleri belirlenmiştir. Öğrencilerin okul tükenmişliklerinin cinsiyetleri ve okul türlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği, siberzorbalık düzeylerinin ise sadece okul türüne göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Okul tükenmişliği açısından kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre,meslek liselerinde öğrenim görenlerin diğer liselerdeki öğrencilere göre anlamlıdüzeyde daha fazla tükenmişlik yaşadıkları belirlenmiştir. Siber zorbalık açısından ise Anadolu Liselerinde öğrenim gören öğrencilerin diğer liselerdeki öğrencilere göre hem daha fazla siber zorbalık yaptıkları hem de siber zorbalığa dahafazla maruz kaldıkları belirlenmiştir. Regresyon analizi sonucunda ise, siber zorbalık yapmanın ve siber zorbalığa maruz kalmanın okul tükenmişliğinin anlamlı yordayıcıları oldukları ve okul tükenmişliğine ait varyansın yaklaşık %11’iniaçıkladıkları belirlenmiştir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Lise Öğrencilerinin Öğretmene Güvenleri ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişkide Okula Karşı Tutum, Okula Yabancılaşma ve Okul Tükenmişliğinin Doğrudan ve Dolaylı Rolü
    (2020) Atik, Servet; Özer, Niyazi
    Öz: Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin akademik başarılarına etki eden öğretmenlere güven, okula karşı tutum, okula yabancılaşma ve okul tükenmişliği değişkenlerinin hem birbirleriyle olan ilişkilerinin hem de akademik başarıyla olan ilişkilerinin incelenmesidir. Araştırmanın örneklemi, Malatya ili Battalgazi merkez ilçesindeki Anadolu liselerinde öğrenim gören öğrencilerden cinsiyet ve sınıf düzeyleri dikkate alınarak tabakalı örnekleme tekniği ile belirlenen 2.291 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma kapsamında veri toplama aracı olarak beş bölümden oluşan bir test bataryası kullanılmıştır. Test bataryasının birinci bölümü demografik bilgilerden, ikinci bölümü “Maslach Tükenmişlik Envanteri-Öğrenci Formu (MTE-ÖF)”ndan, üçüncü bölümü “Okula Karşı Tutum Ölçeği”nden, dördüncü bölümü “Öğrenci Yabancılaşma Ölçeği”nden beşinci bölümü ise “Öğretmene Güven Ölçeği”nden oluşmaktadır. Elde edilen veriler yapısal eşitlik modellemesi ile analiz edilmiştir. Araştırma kapsamında kuramsal bilgilere dayalı olarak geliştirilen denemelik model ve bu modelin alternatifi olarak geliştirilen 3 model için 10 hipotez oluşturulmuştur. Yapılan analizler sonucunda bu hipotezlerden 8’i kabul edilmiş 2’si ise reddedilmiştir. Bu araştırma ile oluşturulan modelin yapısal eşitlik modeli kullanılarak çözümlenmesi sonucunda öğretmenlere güven, okula karşı tutum, okula yabancılaşma ve okul tükenmişliği değişkenlerinin doğrudan ya da dolaylı olarak öğrencilerin akademik başarılarını etkilediği belirlenmiştir. Öğretmene güven, okula karşı tutum, okula yabancılaşma ve okul tükenmişliği değişkenleri birlikte akademik başarıdaki varyansın yaklaşık %12’sini açıklamaktadır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    A meta-analysis of the relationship between burnout and job satisfaction of educational stakeholders
    (2016) Kış, Ali; Şad, Süleyman Nihat; Özer, Niyazi; Atik, Servet
    Abstract: Bu çalışmanın amacı meta-analiz yöntemi ile eğitim paydaşlarının yaşadığı tükenmişlik (duygusal tükenmişlik, duyarsızlaşma ve kişisel başarı alt boyutları) ve iş tatmini arasındaki ilişkinin etki büyüklüğünü ve yönünü belirlemektir. Meta analize Dahil edilme kriterlerini karşılayan 24 ampirik çalışma analize dahil edilmiştir. Bu çalışmalardaki toplam katılımcı sayısı 7.491'dir. Analiz sonucunda Maslach Tükenmişlik Ölçeği toplam puanı ve ölçeğin her bir alt boyutuna ilişkin toplam 68 adet etki büyüklüğü (korelasyon) hesaplanmıştır. Çalışma sonuçlarına göre, ölçek toplam puanı açısından tükenmişlik ile iş doyumu arasında rastgele etkiler modeline göre orta düzeyde negatif bir korelasyon -0,44 [% 95 güven aralığı için -0,57 ile -0,30 arası] belirlenmiştir. Ortaya çıkan heterojenliğin olası açıklayıcısı olarak tükenmişlik ölçeği alt boyutları için moderator analizleri de yapılmıştır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Mobbing Aracı Olarak Ölçme ve Değerlendirme Ölçeği
    (2019) Şad, Süleyman Nihat; Özer, Niyazi; Yurtçu, Meltem; Erdemir, Nuri
    Öz: Öğretim elemanlarının pedagojik yetersizlikleri, ölçme ve değerlendirme süreçlerinin öğrenciler üzerinde bir baskı ya da cezalandırma aracına dönüşmesine neden olabilir. Bu suistimalin süreğen hale gelmesi ise öğrencilerde psikolojik yıldırmaya (mobbing) yol açabilir. Üniversite öğrencilerinin ölçme değerlendirme süreçlerinde mobbinge maruz kalma düzeylerini ölçebilecek geçerli, güvenilir ve kullanışlı bir ölçek geliştirmeyi amaçlayan bu araştırma bir karma yöntem araştırması olarak desenlemiştir. Bu amaçla “Mobbing Aracı olarak Ölçme-Değerlendirme Ölçeği”nin [MAÖDÖ] maddeleri nitel bir veri toplama ve analiz süreci ile geliştirilmiş ve ardından psikometrik özellikleri İnönü Üniversitesine bağlı 23 farklı MYO/Fakülte/Enstitü’de öğrenim görmekte olan 1850 öğrenciden elde edilen veriler analiz edilerek incelenmiştir. Yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda tek faktörden oluşan ölçeğin makul düzeyde varyans açıklama oranına (%63), yüksek faktör yük değerlerine (.745-.843) ve madde-toplam korelasyon katsayılarına (r=.652-.770) sahip olduğu; takip eden doğrulayıcı faktör analizinde ise yapının kabuledilebilir ya da mükemmel uyum iyiliği değerleriyle doğrulandığı [X2/sd=42.439/12=3.537; RMR= 0.042; GFI= 0.986, AGFI= 0.968; CFI= 0.991; NFI= 0.987; RMSEA=0.054] görülmüştür. Ayrıca ölçek maddelerinin ortalama varyans açıklama değerleri (AVE = .56) ve kompozit güvenirlik (CR = .90) katsayılarından hareketle yapının yakınsak geçerliliğinin ve güvenilirliğinin yeterli olduğu anlaşılmıştır. Ölçeğin Cronbach Alfa (?= .902) ve Guttman test yarılama (r= .878) yöntemleriyle hesaplanan içtutarlılık katsayıları da ölçekten elde edilen puanların yüksek düzeyde güvenirliğe sahip olduğunu göstermektedir. Toplam 7 maddeden oluşan 5’li Likert formatındaki MAÖDÖ’nden alınan minimum ve maksimum puanlar 7-35 arasında değişmekte olup alınan puanların artması öğrencilerin ölçme değerlendirme aracılığıyla mobbinge maruz kalma düzeylerinin de arttığını göstermektedir.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Müdürlerin Okul Liderliği Davranışları: Öğretimsel Destek, İlişki ve Açıklık Düzeyleri
    (2017) Köybaşı Şemin, Fatma; Beycioğlu, Kadir; Uğurlu, Celal Teyyar; Özer, Niyazi
    Öz: Okul müdürlerinin öğretimsel davranış, iletişim ve açıklık düzeylerinin betimlenmesi bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Bu araştırmada, veri toplama tekniği olarak nicel ve nitel yöntemlerin bir arada yer aldığı karma yöntem kullanılmıştır. Çalışma, nicel verilerin elde edilmesinden sonra, nitel verilerle desteklenmiştir. Araştırmanın nicel boyuttaki çalışma grubu, 2014-2015 eğitim yılı Sivas ili merkez ilçe sınırlarında bulunan ilkokul ve ortaokullarda çalışan toplam 410 öğretmenden oluşmaktadır. Öğretmenlerin okul liderliğine ilişkin görüşlerini ortaya koymak amacıyla okul liderliği ölçeği kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutundaki çalışma grubu nicel verilerin toplandığı okullardan 5 ilköğretim okulunda çalışan 15 öğretmenden oluşmaktadır. Nitel verilerin çözümlenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Ölçekte yer alan üç boyuta paralel oluşturulan analizlerde, her boyuta ilişkin görüşler olumlu olumsuz temalara ayrılmıştır ve bu temalar altında okul müdürlerinin liderlik davranışlarına ilişkin görüşler kodlanmıştır. Okul liderliğine ilişkin öğretmen görüşlerinin branş, kıdem, okuldaki öğretmen sayısı, mezun olunan fakülte değişkenine göre farklılaştığı fakat cinsiyet değişkenine göre farklılaşmadığı ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda okul yöneticilerinin okul liderliği boyutlarından en çok öğretimsel, sonra iletişim ve en son açıklık boyutuna yönelik uygulamaların ağırlık kazandığı sonucuna varılmıştır
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Öğrenciler için öğretmene güven ölçeğinin Türkçe formunun psikometrik özelliklerinin incelenmesi
    (Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2014) Özer, Niyazi; Tül, Cihan
    Öz: Özet: Bu araştırmanın temel amacı, öğrencilerin öğretmenlerine duydukları güven düzeylerini belirlemek üzere geliştirilmiş olan Öğretmene Güven Ölçeği nin Türkçe ye uyarlanması ve ölçeğin Türkçe formunun psikometrik özelliklerinin incelenmesidir. Araştırmanın verileri üç farklı çalışma grubundan elde edilen veriler üzerinden yapılmıştır. Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları kapsamında hem açımlayıcı hem de doğrulayıcı faktör analizi teknikleri kullanılmış , düzeltilmiş madde-test korelasyon katsayıları, Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayıları ve test- tekrar test korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Yapılan geçerlik ve güvenirlik çalışmaları sonucunda, uyarlaması yapılan ölçeğin hem ortaokul hem de lise örneklemi için orijinal ölçek formundaki gibi tek faktörlü bir yapıya sahip olduğu belirlenmiştir. Ortaokul öğrencilerinden elde edilen verilerin analizi sonucunda; ölçekteki maddelerin toplam varyansın %43,50 sini açıkladığı, faktör yüklerinin .515 ile .746 arasında değiştiği, iç tutarlılık katsayısının .879 olduğu ve tek faktörlü model ile verinin uyumlu olduğu belirlenmiştir. Lise öğrencilerinden elde edilen verilerin analizi sonucunda ise; ölçekteki maddelerin toplam varyansın %47,82 sini açıkladığı, faktör yüklerinin .567 ile .768 arasında değiştiği, iç tutarlılık katsayısının .899 olduğu ve tek faktörlü model ile verinin uyumlu olduğu belirlenmiştir. Araştırmanın bulguları ölçeğinin Türkçe formunun öğrencilerin öğretmenlere duydukları güveni ölçmede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir yapısı olduğunu ortaya koymaktadır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Öğrencilerin Öğretmenlerine Güven Düzeyleri, Okul Tükenmişlikleri İle Akademik Başarılarının Yapısal Eşitlik Modellemesiyle İncelenmesi
    (Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2018) Atik, Servet; Özer, Niyazi; Karadağ, Nazife
    Öz: Bu araştırma ile lise öğrencilerinin öğretmenlere güven düzeyleri, okul tükenmişlikleri ve akademik başarıları arasındaki ilişki yapısal eşitlik modeli kullanılarak çözümlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Adıyaman il merkezindeki liselerde öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında Ortaöğretim Öğrencileri İçin Okul Tükenmişliği Ölçeği (OOTÖ)’nin “Okula İlgi Kaybı” ile “Öğretmen Tutumlarından Bunalma ve Sıkılma” boyutları ile “Öğretmenlere Güven Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlere güvenin; okul tükenmişliğini doğrudan, akademik başarıyı ise hem doğrudan hem de dolaylı etkilediği belirlenmiştir. Araştırmada ayrıca okul tükenmişliğinin akademik başarıyı doğrudan etkilediği sonucu elde edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda öğretmenlere güvenin okul tükenmişliğindeki varyansın yaklaşık %18’ini, öğretmenlere güven ve okul tükenmişliği değişkenleri birlikte akademik başarıdaki varyansın yaklaşık %8’ini açıkladığı belirlenmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlar değerlendirildiğinde; öğrencilerin öğretmenlerine güven düzeylerinin yükselmesinin, yaşayacakları okul tükenmişliğini azaltacağı ve akademik başarılarına da olumlu yönde katkı sağlayacağı söylenebilir. Bu araştırma ile öğretmen-öğrenci ilişkilerinin önemi hem kuramsal hem de yapılan analizlerle istatistiksel olarak ortaya konulmuştur Başlık (İngilizce): Investigation of Students Trust Levels to Teachers, School Burnout and Academic Achievement with Structural Equation Modeling Öz (İngilizce): The aim of this research is to analyze the relationship between high school students' levels of trust in teachers, school burnout and academic achievement by using the structural equation model. The study group consisted of students studying in high schools in the city of Adiyaman. Within the scope of the study, the aspects of "Loss of Interest in School" and "Getting tired and bored by Teacher Attitudes" in "School Burnout Scale" (SBS), and "Trust in Teachers Scale" were used for Secondary School Students. It was determined as a result of the study that trust in teachers affected school burnout directly; however, academic achievement affected it both directly and indirectly. In addition, it was concluded that school burnout directly affected academic achievement. As a result of the analyzes, it was determined that trust in teachers accounted for approximately 18% of the variance in school burnout, trust in teachers and school burnout variables together accounted for about 8% of the variance in academic achievement. When the results of the study were evaluated; It can be said that increasing the trust level of the students in their teachers will decrease the school burnout they will experience and contribute to their academic achievement positively. With this research; the importance of teacher-student relations has been statistically revealed not only in a theoretical way but by the analyzes made as well.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Öğretim Elemanları Tarafından Sergilenen İstenmeyenDavranışların Üniversite Öğrencilerinin Algılarına GöreDeğerlendirilmes
    (Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 2016) Özer, Niyazi; Bozanoğlu, Büşra
    Öz: Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin görüşlerine göre, öğretim elemanlarının sergiledikleri istenmeyen davranışları belirlemektir. Araştırmanın örneklemini, 2012-2013 eğitim-öğretim yılında İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Fen Edebiyat Fakültesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi ve Mühendislik Fakültesinde öğrenim görmekte olan 1.019 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri Öğretim Elemanlarında İstenmeyen Davranışlar (ÖEİD) ölçeği ile toplanmıştır. Elde edilen veriler analiz edilirken öncelikle betimsel istatistik hesaplamaları yapılmış, bağımsız değişkenler açısından yapılan analizlerde ise bağımsız gruplar için t testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ile gruplar arası farklılığı belirlemek içinde Scheffe testi yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda cinsiyet, öğrenim görülen fakülte ve unvan değişkenleri açısından anlamlı farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Erkek öğrenciler ile Mühendislik ve Fen Edebiyat Fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin öğretim elemanlarının istenmeyen davranışlar sergilediği görüşüne daha fazla katıldığı belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin öğretim elemanlarının öğretim üyelerinden daha çok istenmeyen davranış sergilediği görüşünde oldukları bulgulanmıştır
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Öğretmen adaylarının özyeterlik inançları ve öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları
    (Eğitim ve Bilim, 2011) Demirtaş, Hasan; Cömert, Melike; Özer, Niyazi
    Öz: Bu araştırma ile öğretmen adaylarının özyeterlik inançlarının ve öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi, öğretmen adaylarının özyeterlik inançları ile öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi'ndeki lisans programlarının 4. sınıflarında öğrenim görmekte olan toplam 1.307 (K= 584, E= 723) öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini ise, evrenden tabakalı örnekleme yöntemi ile seçilen toplam 380 öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının öz-yeterlik algılarının cinsiyet ve öğrenim görülen program değişkenlerine göre anlamlı biçimde farklılaştığı, mesleğe yönelik tutumlarının ise araştırma değişkenlerine göre anlamlı biçimde farklılaşmadığı belirlenmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının özyeterlik algıları ile mesleğe yönelik tutumları arasında pozitif yönde ancak düşük düzeyde bir korelasyon olduğu belirlenmiştir.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Öğretmen Görüşlerine Göre Pandemi Sürecinin İlkokula Yeni Başlayan Öğrenciler Üzerindeki Etkileri
    (2023) Arısoy, Erdener; Özer, Niyazi
    Bu araştırmada, COVID-19 pandemi sürecinin ilkokula yeni başlayan öğrenciler üzerinde ne tür etkiler yarattığına ilişkin öğretmen görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada pandemi sürecinin başlangıcında 1. sınıfa kayıtlı olan ve araştırmanın yürütüldüğü dönemde (2021-2022 eğitim-öğretim yılı) 3. sınıfa devam eden öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve davranışsal gelişimlerinin nasıl bir seyir izlediği ortaya konmaya çalışılmıştır. Araştırmada olgubilim deseni tercih edilmiştir. Araştırmanın katılımcıları, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Türkiye’nin farklı bölgelerindeki illerde bulunan devlet okullarında 3. sınıf öğretmeni olarak görev yapan 53 öğretmenden oluşmaktadır. Yüz yüze ve çevrimiçi görüşmeler sonucunda, öğrencilerde gözlenen farklılıklar bilişsel ve duyuşsal gelişim açısından ele alınmıştır. Bilişsel gelişim açısından okuma yazma becerileri, dört işlem becerileri, algılama, öğrenme motivasyonu konularında farklılıklar görüldüğü sonucuna ulaşılmıştır. Duyuşsal gelişim açısından ise sosyalleşme, okula ve kurallara uyma, disiplinsizlik, teknoloji bağımlılığı gibi sorunlar yaşandığı belirlenmiştir. Sınıf öğretmenlerinin, bu eksikliklere yönelik olarak yaptıkları çalışmalar ortaya konmuştur. Ulaşılan bulgular doğrultusunda uygulayıcılar ve araştırmacılar için öneriler geliştirilmiştir.
  • «
  • 1 (current)
  • 2
  • 3
  • »

| İnönü Üniversitesi | Kütüphane | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


İnönü Üniversitesi, Battalgazi, Malatya, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim