Yazar "Öztop, Didem" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Bebeklik ve Erken Çocukluk Döneminin Ruhsal-Gelişimsel Değerlendirmesi: Bebek Ruh Sağlığı Ünitesi İşleyişi(2007) Öztop, Didem; Özcan, Özlem; Uslu, Runa; Erol, NeşeÖz: Amaç: Ruhsal bozuklukların öncüllerinin olabildiğince erken dönemde tanınması, tanımlanması ve sağaltımının; bireyin ruh sağlığını uzun dönemde olumlu etkileyeceği varsayılmaktadır. Bebeklik döneminde ruhsal bozukluğun gelişimine yol açan çok boyutlu süreçler, sonraki gelişim basamaklarını da etkilemektedir. Bu yazı, yaşamın ilk üç yılında sağlıklı gelişimi engelleyebilecek sorunları gidermeyi ve sağlıklı gelişimi korumayı hedefleyen ve Türkiye'de Ankara Üniversitesi Çocuk Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı'nda ilk kez kurulmuş olan Bebek Ruh Sağlığı Ünitesi'nde bebeklere, küçük çocuklara ve bakım verenlerine değerlendirme yaklaşımlarını tanıtmayı amaçlamıştır. Yöntem: Bebek Ruh Sağlığı Ünitesi'nde uygulanan öykü alma, ruhsal muayene, gelişim değerlendirmesi ve tanılama yöntemleri açıklanmıştır. Sonuç: Bebek ruh sağlığı, ülkemizde ve dünyada yeni gelişen bir alandır. Bebeklerin ve küçük çocukların bakım verenleriyle birlikte, gelişim dönemlerine uygun biçimde; çağdaş ve yapılandırılmış özel değerlendirme, tanı ve sağaltım yöntemleri kullanılarak bilinçli, titiz ve farklı uzmanlık alanlarının katıldığı bir yaklaşım ile ele alınmaları gereklidir. Bu alanda kullanılan değerlendirme araçları, tanı ölçütleri, yöntemleri alandaki değişimlere uygun biçimde, düzenli olarak yenilenmeli ve geliştirilmelidir. Tartışma: Bebek ve küçük çocukların değerlendirilmesi, kliniğimizde uygulanan biçimiyle çağdaş dünya yazını ışığında tartışılmıştır.Öğe Erkek yalancı hermafrodit olguların yetiştirildikleri cinsiyetle ilişkili biyopsikososyal değişkenler(2007) Uslu, Runa; Öztop, Didem; Özcan, Özlem; Yılmaz, Savaş; Berberoğlu, Merih; Adıyaman, Pelin; Çakmak, Murat; Kerimoğlu, Efser; Öcal, GönülÖz: Amaç: Kuşkulu eşeysel yapıya sahip çocuklarda yetiştirilme tutumlarının cinsel kimlik gelişimi üzerine etkisi konusunda günümüzde farklı görüşler bulunmaktadır. Bu çalışmada erkek yalancı hermafroditizmi olan olguların ana babaları tarafından yetiştirildikleri cinsiyetle ilişkili etmenlerin araştırılması amaçlanmıştır. Yöntem: Çocuk psikiyatrisi polikliniğine cinsel kimlik gelişiminin değerlendirilmesi amacı ile gönderilen, 6 ay-14 yaşlar arasında, 28?i kız, 28?i erkek olarak yetiştirilmekte olan 56 erkek yalancı hermafroditizm olgusu çalışmaya alınmıştır. Olguların demografik ve biyolojik bilgileri dosya kayıtlarından elde edilmiştir. Ana babalara ve çocuklara Öykü Alma Görüşmesi, çocuklara Cinsel Kimlik Ölçeği, İnsan Resmi Çizme Testi, zeka ve gelişim değerlendirmeleri uygulanmıştır. Çocuklar serbest oyunda gözlemlenmişlerdir. Değişkenler, çocukların yetiştirildikleri cinsiyet bakımından karşılaştırılmışlardır. Bulgular: Erkek yetiştirilen çocukların daha küçük yaşta tanı için getirildikleri, daha çok geniş ailelerden geldikleri ve Prader skorlarının daha yüksek olduğu saptanmıştır. Çocuklar yetiştirildikleri cinsiyete uygun cinsiyet rollerini benimsemiş görünmekle birlikte, İnsan Resmi Çizme Testi ve Cinsel Kimlik Ölçeği?nde tüm erkek çocukların yetiştirildikleri cinsiyeti benimsedikleri, öte yandan bazı kızların erkek cinsiyetine uygun bulgular verdikleri görülmüştür. Sonuç: Yetiştirilme cinsiyeti ile sorunun fark edildiği ve tanının konduğu yaşlar arasındaki ilişkiler, ülkemizde sorunun doğumda fark edilmesini ve erken dönemde tanıyı, cinsiyet tayinini ve tedaviyi sağlayacak önlemlerin alınmasının önemine işaret etmektedir.Öğe Kurum bakımındaki çocuk ve ergenlerde davranış ve duygusal sorunların epidemiyolojisi; ulusal örneklemde karşılaştırmalı bir araştırma(2008) Şimşek, Zeynep; Erol, Neşe; Öztop, Didem; Özcan, ÖzlemÖz: Amaç: Kurum bakımında büyüyen 6-18 yaşları arasındaki çocukların davranış ve duygusal sorunlarını çoklu bilgi kaynaklarından elde ederek, ailesi yanında büyüyen çocuklarla karşılaştırmak, sorunların görülme sıklığını ve ilişkili faktörleri saptamak ve ruh sağlığı hizmet ihtiyacını belirlemektir. Yöntem: Kesitsel nitelikteki bu çalışmanın örneğini tabakalı, olasılıklı küme örnekleme yöntemiyle seçilen kurum bakımındaki 674 çocuk ile Türkiye Ruh Sağlığı Profili Araştırmasında ulaşılan 6-18 yaşları arasındaki çocuklar oluşturmuştur. Veri toplamada ?Sosyo-Demografik Bilgi Formu?, ?6-18 Yaş Çocuk ve Gençlerde Davranış Değerlendirme Ölçeği-CBCL/6-18?, ?Öğretmen Bilgi Formu-TRF/6-18?, ?11-18 Yaş Grubu Gençler İçin Kendini Değerlendirme Ölçeği-YSR/11-18? kullanılmıştır. Bulgular: Bakım verenler, öğretmenler ve ergenlerden elde edilen bilgilere göre, sorun davranışların görülme sıklığı kurum bakımında %18.3 ile %47 arasında değişirken, ailesi yanında büyüyen çocuklarda %9 ile %11 arasındadır. Kurum bakımında dışa yönelim sorunlarının (%21.4-%41.9) içe yönelim sorunlarına (%6.2-%40.1) göre anlamlı olarak daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca sosyal sorunlar (%5.7-%11.7), düşünce sorunları (%7.2-%18.4) ve dikkat sorunlarının (%7.7-%31.4) da toplum örneğine göre (%1.6-%5.8) anlamlı olarak yüksek olduğu saptanmıştır. Kurum bakımına alınma yaşı, nedeni, kurum değiştirme, tekrarlayan fiziksel hastağın varlığı, bakım verenin niteliği, okul-yuva işbirliği, aile/akrabalarla iletişim, problem çözme becerisi, kadercilik, sigara-alkol kullanma, yeterlik düzeyi ve damgalama duygusal ve davranışsal sorunları açıklayıcı faktörler olarak saptanmıştır. Çocukların %2.4'ünün ruh sağlığı hizmetinden yararlandığı saptanmıştır. Sonuç: Kurum bakımına alternatif hizmetlerin geliştirilmesi, kurumdaki çocuklara yönelik rutin tarama programlarının uygulanması, çalışanların eğitimi ve ruh sağlığı hizmet ihtiyacının giderilmesine yönelik çalışmalar önceliklidir.