Yazar "ALKAN, İCLAL" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin yapılandırmacı öğrenme ortamıalgıları, fen öğrenmeye yönelik motivasyonları, mantıksaldüşünme becerileri ve fen bilimleri yetenekleri arasındaki ilişki(İnönü Üniversitesi, 2021) ALKAN, İCLALBu araştırmanın amacı, ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin yapılandırmacı öğrenme ortamı algıları, fen öğrenmeye yönelik motivasyonları, mantıksal düşünme becerileri ve fen bilimleri yetenekleri arasındaki literatüre dayalı olarak önerilen ilişkilerin incelenmesidir. Bu nedenle, belirtilen değişkenler arasındaki ilişkiyi açıklayan kuramsal bir model önerilmiş ve bu model yapısal eşitlik modellemesi (YEM) teknikleri kullanılarak incelenmiştir. Önerilen modelin cinsiyet gruplarına göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek de araştırmanın bir diğer amacıdır. Araştırma, iki ya da daha fazla değişken arasındaki ilişkinin, değişkenlere müdahale edilmeden incelendiği korelasyonel bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Malatya ili Battalgazi ve Yeşilyurt merkez ilçelerinde öğrenim görmekte olan 932 ortaokul 6. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak "Kişisel Bilgi Formu", "Yapılandırmacı Öğrenme Ortamlarını Değerlendirme Ölçeği (YÖDÖ)", "Fen Öğrenimine Yönelik Motivasyon (FÖYM) Ölçeği", "Mantıksal Düşünme Grup Testi (MDGT)" ve Fen Bilimleri Yetenek Testi" kullanılmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi, tek yönlü ANOVA, Pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı ve yapısal eşitlik modellemesi kullanılmıştır. Analizler sonucunda ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin yapılandırmacı öğrenme ortamı algı puanları ve fen öğrenmeye yönelik motivasyon puanlarının yüksek düzeyde olduğu gözlenmiştir. Cinsiyet değişkeni açısından ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin yapılandırmacı öğrenme ortamı algıları, fen öğrenmeye yönelik motivasyonları, mantıksal düşünme becerileri ve fen bilimleri yetenek puanlarının kızların lehine anlamlı bir şekilde farklılaştığı görülmüştür. Anne-baba eğitim düzeyine göre, öğrencilerin yapılandırmacı öğrenme ortamı algıları ile fen öğrenmeye yönelik motivasyonları değişmezken, mantıksal düşünme becerileri ile fen bilimleri yeteneklerinin farklılaştığı gözlenmiştir. Önerilen model için oluşturulan 5 hipotezden 4'ü kabul edilmiş, 1'i reddedilmiştir. Nihai modele göre, ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonları ve mantıksal düşünme becerileri doğrudan, yapılandırmacı öğrenme ortamı algıları ise dolaylı olarak fen bilimleri yeteneklerini yordamaktadır. Yapılandırmacı öğrenme ortamı algısı, fen öğrenmeye yönelik motivasyon ve mantıksal düşünme becerisi değişkenleri birlikte, fen bilimleri yeteneği puanındaki varyansın %88'ini açıklamaktadır. Araştırmada önerilen kuramsal model, kız ve erkek öğrencilerin oluşturduğu çalışma grupları için ayrı ayrı test edilmiştir. Araştırma sonucunda hem kız öğrencilerin hem de erkek öğrencilerin oluşturduğu çalışma gruplarında, nihai modelde belirtilen yapılandırmacı öğrenme ortamı algısının fen bilimleri yeteneğini yordama etkisi istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır. Diğer belirtilen tüm yordama etkileri istatistiksel olarak anlamlıdır. Araştırma sonucunda, ortaokul 6. sınıfta öğrenim gören erkek öğrencilerin fen bilimleri yeteneği puanlarına ait varyansın %90'ı, kız öğrencilerin fen bilimleri yeteneği puanlarına ait varyansın %86'sı, araştırmada yer alan yapılandırmacı öğrenme ortamı algısı, fen öğrenmeye yönelik motivasyon ve mantıksal düşünme becerisi değişkenleri tarafından açıklanmıştır.