Yazar "Akar, Hüseyin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Mediation Role of Self-Efficacy Perceptions in the Relationshipbetween Emotional Intelligence Levels and Social EntrepreneurshipTraits of Pre--Service Teachers(Journal of Education and Future, 2007) Üstüner, Mehmet; Akar, HüseyinÖz: Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının duygusal zekâ düzeyi ile sosyal girişimcilik özellikleri arasındaki ilişkide öz yeterlik algılarının aracılık rolünü incelemektir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını Kilis 7 Aralık Üniversitesi Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi'ndeki farklı programlarda öğrenim gören 360 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında "Öğretmen adaylarının sosyal girişimcilik ölçeği", "Öz yeterlik ölçeği" ve "Duygusal zekâ ölçeği" kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde betimsel istatistikler, korelasyon analizi ve aracılık etkisini belirmek amacıyla bootstrap yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizi sonucunda; öğretmen adaylarının duygusal zekâ düzeyi, öz yeterlik algısı ve sosyal girişimcilik özellikleri arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler olduğu görülmüştür. Ayrıca öğretmen adaylarının duygusal zekâ düzeyi ile sosyal girişimcilik özellikleri arasındaki ilişkide öz yeterlik algısının kısmi aracılık rolüne sahip olduğu sonucu elde edilmiştir. Öğretmen adaylarının kendisinin ve başkalarının duygularını anlama ve yönetme becerisine sahip olması; öz yeterlik algılarını olumlu yönde etkilemekte, öğretmen adayı belirli bir işi yapabilme konusunda kendi bilgi, beceri ve yeteneklerine daha fazla güvenmekte, bu da öğretmen adaylarının herhangi bir karşılık beklemeden toplumsal problemleri çözmeye yönelik kendisini harekete geçiren bazı girişimci özelliklerinin gelişimine olumlu katkı sağlamaktadır. Araştırmada son olarak öğretmen adaylarının duygusal zekâ düzeyi ile öz yeterlik algıları birlikte sosyal girişimcilik özelliklerine ait toplam varyansın % 62'sini açıkladığı görülmüştür. Bu kapsamda toplumsal problemlere duyarlı, bu problemlere sürdürülebilir yenilikçi çözümler bulabilme gayret ve çabası içinde olan, böylece sosyal değer yaratabilen öğretmenlerin yetiştirilmesinde duygusal zekâ ve öz yeterlik algısının önemli iki değişken olduğu söylenebilir. Öğretmen adaylarının duygusal zekâ ve öz yeterlik algılarını dolayısıyla sosyal girişimcilik özelliklerini geliştirmek için topluma hizmet uygulamaları ve toplumsal sorumluluk projesi gibi derslerde zengin yaşantılar geçirmeleri sağlanmalıdır.Öğe ÖĞRETMEN GÜÇLENDİRME İÇİN ÖĞRETMEN GÜÇSÜZLÜĞÜNÜ ANLAMA(2020) Çelik, Osman Tayyar; Akar, HüseyinÖz: Bu nitel araştırma öğretmen güçsüzlüğünün kaynaklarını ve duyuşsal bileşenlerini öğretmen görüşlerine dayalı olarak belirlemeye çalışır. Bu sayede öğretmen güçlendirme için geliştirilecek politika ve uygulamalara farklı bakış açıları sunar. Açıklayıcı durum çalışması olarak desenlenen araştırmanın katılımcılarını maksimum çeşitlilik örneklemesi ile belirlenen, Kilis ilinde görev yapan 20 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ve kapalı uçlu soru formuyla toplanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formunda katılımcı öğretmenlere sınıf içinde, okul içinde ve mesleğe bağlı olarak sosyal hayatlarında yaşadıkları güçsüzlük duyguları üzerine sorular sorulmuştur. Kapalı uçlu soru formunda ise katılımcı öğretmenlere güçsüzlük yaşadıkları durumlarda deneyimledikleri duygular sorulmuştur. Verilerin analizinde içerik analizi ve frekans analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda; mesleğin statüsü ve özellikleri, okul kültürü ve iklimi, okul müdürlerinin yönetim tarzı, öğrenci özellikleri, okul koşulları ve kaynaklar, veli tutum ve davranışları, eğitim ve öğretmen politikaları, bireysel faktörler bağlamında mesleki yeterlik ve iş aile çatışması öğretmen güçsüzlüğüne yol açabilecek faktörler olarak belirlenmiştir. Ayrıca araştırma bulguları güçsüzlük yaşanan duruma bağlı olarak kadercilik, boyun eğme, geri çekilme ve kaygı duygularının öğretmen güçsüzlüğünün duyuşsal bileşenleri olduğunu göstermektedir.Öğe Öğretmenlerin dönüşümcü liderlik, örgütsel adalet ve örgütsel destek algılarının iş yaşam kaliteleri üzerine etkisi(İnönü Üniversitesi, 2017) Akar, HüseyinBu araştırmanın amacı öğretmenlerin dönüşümcü liderlik, örgütsel adalet ve örgütsel destek algılarının iş yaşam kaliteleri üzerine etkisini incelemektir. Araştırmanın evrenini Kilis il merkezi ve ilçelerinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda görev yapan 1565 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise olasılıklı örnekleme yöntemlerinden tabakalı oranlı örnekleme yöntemi kullanılarak görev yapılan yer (il merkezi ve ilçeler) ve cinsiyet açısından evrenin tabakalara ayrılmasıyla belirlenmiş olan 658 öğretmen oluşturmaktadır. Bu kapsamda görev yapılan yer açısından tabakalardaki öğretmen sayısı; Kilis merkezde 506, Polateli ilçesinde 33, Musabeyli ilçesinde 77, Elbeyli ilçesinde 42 öğretmen örnekleme alınmıştır. Cinsiyet tabakası açısından 308 kadın, 350 erkek öğretmen örneklemde yer almıştır. Araştırmanın değişkenlerine ilişkin veriler standardize edilmiş ölçekler ve kişisel bilgi formu aracılığıyla toplanmıştır. Okul yöneticilerinin dönüşümcü liderlik davranışlarına ilişkin veriler "Dönüşümcü Liderlik Ölçeği"yle, öğretmenlerin örgütsel adalet algısına ilişkin veriler "Örgütsel Adalet Ölçeği"yle, öğretmenlerin örgütsel destek algısına ilişkin veriler "Örgütsel Destek Ölçeği"yle, öğretmenlerin iş yaşam kalitesine yönelik bilgiler araştırmacı tarafından Türkçeye ve eğitim örgütlerine uyarlanan "İş Yaşam Kalitesi Ölçeği"yle ve katılımcılara ilişkin kişisel bilgiler "Kişisel Bilgi Formu"yla toplanmıştır. Verilerin analizinde doğrulayıcı faktör analizi, betimsel istatistikler, pearson korelâsyon analizi ve bootstrap yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada anlamlılık düzeyi .05 olarak alınmıştır. Araştırmada, dönüşümcü liderlik, örgütsek adalet, örgütsel destek ve iş yaşam kalitesi değişkenleriyle ilgili literatür göz önünde bulundurularak bir model önerisinde bulunulmuştur. Bu yönüyle bu araştırma yapısal eşitlik modellemesini temele alan bir araştırmadır. Araştırmanın yedi temel hipotezi vardır. Modelin test edilmesi sonucunda araştırmanın tüm hipotezlerinin kabul edildiği görülmüştür. Araştırma sonuçları incelendiğinde; okul yöneticilerinin dönüşümcü liderlik davranışları ile öğretmenlerin iş yaşam kalitesi algısı arasındaki ilişkide örgütsel destek ve örgütsel adalet algılarının kısmi aracılık rolüne sahip olduğu görülmüştür. Bu kapsamda okul yöneticilerinin dönüşümcü liderlik davranışlarının öğretmenlerin iş yaşam kalitesine yönelik algılarını doğrudan ve pozitif yönde etkilediği, ayrıca okul yöneticilerinin örgütsel adalet ve örgütsel destek algıları üzerinden dolaylı olarak etkilediği söylenebilir. Okul yöneticilerinin dönüşümcü liderlik davranışları öğretmenlerin örgütsel adalet algılarını ve örgütsel destek algılarını, örgütsel adalet ve örgütsel destek algıları da iş yaşam kalitesi algılarını pozitif olarak etkilemektedir. Son olarak, okul yöneticilerinin dönüşümcü liderlik davranışları, öğretmenlerin örgütsel destek ve örgütsel adalet algıları, öğretmenlerin iş yaşam kalitesine yönelik algılarını anlamlı bir biçimde yordadığı ve toplam varyansın %73'ünü açıkladığı sonucu elde edilmiştir. Bu kapsamda okul yöneticileri öğretmenlere değer vermeli, onlarla bireysel olarak ilgilenmeli, bireysel ve mesleki gelişimlerini desteklemeli, adaletli ve hakkaniyetli olmalı, farklı görüş ve fikirlerin ortaya çıkmasını teşvik etmeli, yeniliğe ve değişime açık olmalıdır.Anahtar Kelimeler: Dönüşümcü liderlik, örgütsel destek, örgütsel adalet, iş yaşam kalitesi, yapısal eşitlik modellemesi. Anahtar Kelimeler: Dönüşümcü liderlik, örgütsel destek, örgütsel adalet, iş yaşam kalitesi, yapısal eşitlik modellemesi.Öğe Turkish adaptation of work-related quality of life scale: validity and reliability studies(İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2017) Akar, Hüseyin; Üstüner, MehmetThe objective of the present is to adapt the work-related quality of life scale developed by Van Laar, Edwards and Easton (2007) to Turkish and educational organizations. The study was conducted with four different study groups. The first study group included 31 English teachers (language validity), the second study group included 50 teachers (item total correlation and internal consistency coefficient analysis), the third group of the study included 324 teachers (construct validity), and the fourth study group included 118 teachers (test-retest reliability). In the linguistic equivalence study, the correlation coefficient between English and Turkish forms of scale is .77. In the pilot scheme conducted for the Turkish form of the scale, it was observed that the scale item total correlation values varied between 0.32 and 0.84, and the Cronbach alpha internal consistency coefficient for the scale was .95. Confirmatory factor analysis, performed to confirm the construct of the 23 item and 6 factor scale (?² / Sd = 402.6657 / 224 = 1.79; RMSEA = .05; SRMR = .05; CFI = .96; NNFI = .95), and the results demonstrated that the scale had model goodness of fit and sub-dimension factor loads varied between .33 and .97. In reliability studies, it was determined that the test-retest and Cronbach Alpha internal consistency coefficients for the whole scale and its sub-dimensions were found as follows; job and career satisfaction (0.78; 0.73), general well-being (.79; .81), control at work (.89; .71), stress at work (.70; .77), working conditions (.80; .80), home-work interface (.91; .75), work-related quality of life general (.93; .88). Based on these findings, it could be argued that the Turkish form of the work-related quality of life is valid and reliable.