Yazar "Akkaya, Gamze" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 8 / 8
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Aday özel eğitim öğretmenlerinin, ıq, zekâ, yetenek, özel yetenek, üstünlük, zekâ kuramları ve zekâ testlerine ilişkin bilgilerinin incelenmesi(İnönü üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2018) Özer, Merve; Akkaya, Gamze; Ertekin, Pelin; Köksal, Mustafa SerdarBu çalışmanın amacı özel eğitim öğretmenliği programının önemli bir bileşeni olan özel yeteneklilerin eğitimi alanında temel oluşturan IQ, zekâ, yetenek, özel yetenek, zekâ kuramları ve zekâ testleri unsurlarına ilişkin aday öğretmenlerin bilgilerinin incelenmesidir. Araştırmada betimleyici araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları iki üniversitede öğrenim gören 99 ikinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada sekiz sorudan oluşan bir soru formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler 3 araştırmacı tarafından temalar ve kategorilere ayrılarak analiz edilmiş (Kodlayıcılar arası uyum oranı= .82) ve her bir kategoriye ilişkin frekanslar ve yüzde değerleri rapor edilmiştir. Elde edilen bulgular öğrencilerin genel anlamda zekâ testlerini bildiklerini fakat yetenek, zekâ ve özel yetenek kavramlarını yeterince ayırt edemediklerini, IQ’yu yeterince tanımlayamadıklarını göstermiştir.Öğe Developing an Instrument for Determining Subject-Oriented World Views of Prospective Science Teachers(Hacettepe Univ, 2022) Ertekin, Pelin; Akkaya, Gamze; Koksal, Mustafa SerdarThe purpose of this study is to develop a reliable and valid instrument for determining worldviews towards astrobiology subjects of prospective science teachers. With this purpose, an instrument called as Inventory of Worldview related to Astrobiology Subjects (IWAS) was developed by the researchers. The validity and reliability studies of the instrument was conducted with 192 prospective teachers studying in Science Education Department. The validity studies was conducted with the experts from the different fields. According to the expert opinions, temperature, water an oxygen was determined as themes in the instrument and then five different worldview as Anthropocentric, Ecocentric, Earth Centric, Teleological and Essentialist were included in each item placed under these themes. For the construct validity of the instrument, the correlations between items and between each item and total score was examined and it was observed that the instrument has single dimensional structure in terms of investigated variable. Test-retest method was used for the reliability and it was seen that the instrument has consistency for determining worldviews toward astrobiology of prospective science teachers. As a result, in the descriptive analyses performed with the reliable and valid instrument, it was observed that the prospective science teachers' worldview on astrobiology subjects were dominated by the ecocentric worldview.Öğe Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Mitoz ve Mayoz Bölünmeye İlişkin Kavram Yanılgılarının Model Oluşturma Yaklaşımıyla Belirlenmesi(Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2016) Alkan, İclal; Akkaya, Gamze; Köksal, Mustafa SerdarÖz: Bu çalışmanın amacı fen bilgisi öğretmen adaylarının mitoz ve mayoz bölünmeye ilişkin kavram yanılgılarının model oluşturma yaklaşımı kullanılarak veri toplama yoluyla belirlenmesidir. Araştırmaya 1. ve 2. sınıf düzeyindeki 105 fen bilgisi öğretmeni adayı katılmıştır. Araştırmada enlemesine tarama yöntemi kullanılmıştır ve veri toplama amacıyla "Mitoz-Mayoz Bölünme ile İlgili Kavram Yanılgılarını Belirleme Envanteri" kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları öğretmen adaylarının sahip olduğu kavram yanılgılarının; oluşan hücre sayılarına, kromozom sayısı değişimlerine, krossing-over, tetrat oluşumu, kalıtsal çeşitlilik, kromozom, kromatit, kromatin iplikçiği, sentrozom, sentriyol ve çekirdek kavramları etrafında odaklandığını göstermiştir. Bu çalışmanın en önemli özelliklerinden biri zihinsel betimlemeler ve sözel ifadelerin aynı anda veri olarak elde edebilmesiyle daha derin veri elde etme imkânı oluşturmasıdır. Başlık ( ): Öz ( ):Öğe Investigation of scientific epistemological predictors of science achievement of middle school students(İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2016) Aşut, Nuriye; Özbay, Hatice Esma; Akkaya, Gamze; Ertekin, PelinThe purpose of this study is to investigate scientific epistemological predictors of science achievement of middle school students. In line with this purpose correlational research method was utilized. The study involved 100 fifth, sixth and eighth grade middle school students. The data of the study was collected by “Science Achievement Test” and “Scientific Epistemological Beliefs Scale”. For analysis of the data, linear regression technique was used. The findings showed that the achievement level of the students was low while they had advanced epistemological beliefs. As another finding parallel to this conflict, scientific epistemological beliefs of the students did not predict significantly science achievement. In conclusion, it was observed that scientific epistemological beliefs and science achievement of the students were not associated.Öğe Investigation of the Relationship Between Science Motivation and the 21st Century Skill Levels of Secondary School Students(Pegem Akad Yayincilik Egitim Danismanlik Hizmetleri Tic Ltd Sti, 2024) Akkaya, GamzeThis study aimed to comprehensively examine the relationship between science motivation and the 21st-century skill levels of secondary school students. The study was conducted according to the quantitative methodology using the correlational survey method. The convenience sampling approach was adopted in the study. The study group was analyzed in terms of gender and grade level variables. Additionally, the measurement models created for middle school students' Science Motivation (SM) and 21st-Century Skills (21st-CS), as well as the theoretical structural model was created. The study included 507 secondary school students (252 females, 255 males). Based on the results of the study, reviewing SM scale and its sub-dimensions, there was no significant difference between genders in the dimensions except for Intrinsic Motivation. In addition, a significant difference was found between the grade levels in terms of (SM) level. There was no significant difference in the different sub-dimensions of the 21st-CS according to gender; however, a significant difference was found in terms of grade levels. Generally, positive correlations were found between the sub-dimensions of the SM scale and the sub-dimensions of the 21st-CS levels. Additionally, there is a statistically significant relationship between science motivation and cognitive skill, affective skill, and socio-cultural skill. These findings emphasize that science education and motivation in this field may play a significant role in the development of 21st-CS.Öğe Ortaokul Öğrencilerinin Fen Bilimlerine İlişkin Başarılarının Olası Bilimsel Epistemolojik Yordayıcılarının İncelenmesi(İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2016) Aşut, Nuriye; Özbay, Hatice Esma; Akkaya, Gamze; Ertekin, PelinÖz: Bu çalışmada amaç ortaokul öğrencilerinin fen bilimlerine ilişkin başarılarının olası bilimsel epistemolojik yordayıcılarını araştırmaktır. Bu amaçla çalışmada ilişkisel araştırma yöntemi tercih edilmiştir. Araştırmaya ortaokul 5., 6. ve 8. sınıf düzeyinde olan 100 öğrenci dahil edilmiştir. Araştırmanın verileri Fen Bilimleri Başarı Testi ve Bilimsel Epistemolojik İnanç Ölçeği ile toplanmıştır. Veri analizinde doğrusal regresyon analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre öğrencilerin genel olarak başarı düzeylerinin düşük olduğu, bilimsel epistemolojik inançlarının ise gelişmiş düzeyde olduğu belirlenmiştir. Bu tezat duruma paralel olan bir diğer önemli sonuç ise öğrencilerin bilimsel epistemolojik inançlarının fen bilimleri başarısını istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde yordamadığıdır. Sonuç olarak fen bilimleri başarısı ve bilimsel epistemolojik inançların ilişkili olmadığı gözlenmiştir Başlık (İngilizce): Investigation of Scientific Epistemological Predictors of Science Achievement of Middle School Students Öz (İngilizce): The purpose of this study is to investigate scientific epistemological predictors of science achievement of middle school students. In line with this purpose correlational research method was utilized. The study involved 100 fifth, sixth and eighth grade middle school students. The data of the study was collected by “Science Achievement Test” and “Scientific Epistemological Beliefs Scale”. For analysis of the data, linear regression technique was used. The findings showed that the achievement level of the students was low while they had advanced epistemological beliefs. As another finding parallel to this conflict, scientific epistemological beliefs of the students did not predict significantly science achievement. In conclusion, it was observed that scientific epistemological beliefs and science achievement of the students were not associatedÖğe Rol model içerikli animasyonların üstün yetenekli 4. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersinde zihinsel risk alma davranışları ve öğrenmelerine etkisi(İnönü Üniversitesi, 2016) Akkaya, GamzeBu araştırmanın amacı, rol model içerikli animasyonların üstün yetenekli 4. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersinde zihinsel risk alma davranışları ve öğrenmelerine etkisini incelemektir. Çalışmada ön test- son test deney ve kontrol gruplu araştırma deseni kullanılmıştır. Çalışmada gerekli verilerin toplanmasında fen bilimleri başarı testi, sınıf içi zihinsel risk alma davranışı gözlem formu, öğrenci tarafından yazılan ders günlükleri kullanılmıştır. Araştırmanın hedef evreni 2015-2016 eğitim- öğretim yılında öğrenim gören ve üstün yetenekli olarak tanılanmış Türkiye'deki 4. sınıf öğrencileri, ulaşılabilir evreni ise Malatya ilindeki üstün yetenekli olarak tanılanmış 4. sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Çalışmada ulaşılabilir evreninden seçilen örneklem, amaca uygun örnekleme ile seçilmiştir. Çalışmamızın örneklemi, Malatya Fırat İlkokulu'nda öğrenim gören ve Malatya BİLSEM (Bilim ve Sanat Merkezi) tarafından üstün yetenekli olarak tanılanmış 4. sınıf öğrencileri ile (9 kız, 9 erkek), Malatya Karababa İlkokulu'nda 4A (11 kız, 10 erkek) ve 4B (10 kız, 11 erkek) sınıflarında öğrenim gören öğrencilerden oluşmaktadır. Çalışmamızda üstün yeteneklilerin oluşturduğu grup deney grubu1, normal öğrencilerden oluşan gruplardan biri deney grubu 2 diğeri ise kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Araştırmanın uygulama süreci 8 hafta sürmüştür. 8 haftalık sürecin tamamında tüm gruplar 2 uzman tarafından gözlemlenerek sınıf içi zihinsel risk alma formu doldurulmuştur. İlk üç hafta tüm gruplar normal öğrenme ortamlarında izlenmiştir. Sonraki 5 haftada ise sadece deney gruplarına dersin ilk on dakikasında rol model içerikli animasyonlar izlettirilmiş ve dersin öğretmeni tarafından işlenen derste öğrenciler uzmanlar tarafından gözlemlenmiştir. Sekiz haftalık süreç boyunca her dersin sonunda tüm gruplar tarafından öğrenci günlükleri yazılmıştır. Ayrıca hazırlanan fen bilimleri başarı testi ön ve son test olarak tüm gruplara uygulanmıştır. Veri toplama araçlarından fen bilimleri başarı testinin analizinde ANOVA, çoklu karşılaştırma testlerinden ve bağımlı gruplar t testinden faydalanılmıştır. Fen bilimleri başarı testinden elde edilen bulgulara göre, yapılan ön testte üstün yeteneklilerin bulunduğu grup (deney grubu 1) ile diğer gruplar (deney grubu 2 ve kontrol grubu) arasında anlamlı fark bulunurken deney grubu 2 ile kontrol grubu arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Ayrıca son test puanlarının ANOVA ve çoklu karşılaştırma sonuçları analizleri, deney grubu1 ile diğer gruplar arasında anlamlı bir fark olduğunu, deney grubu 2 ile kontrol grubu arasında anlamlı bir fark olmadığını göstermiştir. ANOVA ve çoklu karşılaştırma ile yapılan fen bilimleri başarı testinin erişi puanlarının analizinden elde edilen bulgular ise deney grubu 1 ile deney grubu 2 arasında anlamlı bir fark olmadığını gösterirken, kontrol grubu ile hem deney grubu 1 hem de deney grubu 2 arasında deney grubu 1 lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Son olarak uygulanan bağımlı gruplar t testi sonuçlarına göre, bütün grupların ön ve son test puanları arasında son testler lehine anlamlı bir fark bulunmaktadır. Sınıf içi zihinsel risk alma davranışı gözlem formunun analizinde ise davranışların gösterilme sıklığı (frekansları) hesaplanarak grafik haline getirilmiştir. Sınıf içi zihinsel risk alma gözlem formundan elde edilen bulgulara göre animasyonların izlettirildiği gruplarda özellikle üstün yeteneklilerde davranışların gösterilme sıklığı artmıştır. Başka bir veri toplama aracı olan ders günlüklerinin uzmanlar tarafından incelenmesi sonucu, animasyonların izlettirildiği deney gruplarında özellikle üstün yeteneklilerde sınıf içi zihinsel risk alma davranışlarına verilen örneklerin sayısının arttığı belirlenmiştir. Sonuç olarak, rol model içerikli animasyonlar üstün yetenekli 4. sınıf öğrencilerinin hem zihinsel risk alma davranışlarını sergilemelerine hem de öğrenmelerine olumlu katkı sağlarken, üstün yetenekli olarak tanısı bulunmayan öğrencilerin de zihinsel risk alma ve öğrenmelerine katkısı olduğu görülmüştür.Öğe A Visual Examination of the Literature for Twice-exceptional Individuals: A Bibliometric Study(Dergipark Akad, 2021) Akkaya, Gamze; Ertekin, PelinThe aim of our study is to get an overview of the studies on twice-exceptional and reveals the bibliometric features of this subject. This research is a survey model and descriptive research design is used. In this study, the Scopus database which contains many different disciplines has used. Only the articles have taken into consideration in the survey, and the obtained studies consisted of 96 articles between 1999-2020 years. In analyzing the data, the bibliometric analysis method has used. The bibliometric analysis of the obtained data has visualized by the VOSviewer program. As a result of this research; the distribution of the studies on the concept of twice-exceptional according to the publication years, citation counts by years, working places, countries and universities in which they are published, journals which they are published, citing numbers of publications, information such as the frequency of keywords used in publications have analyzed. In addition, a number of statistical information has presented about the general structure of the keywords used in the publications on the subject. The study is thought to bring an overview of the studies on twice-exceptional and will provide preliminary information to the researchers in future studies.