Yazar "Aral, Neriman" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 5 / 5
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Deney Yöntemine Dayalı Eğitim Programı'nın 6 Yaş Çocuklarının Problem Çözme Becerilerine Etkisinin İncelenmesi(Eğitim ve Bilim, 2014) Ünal, Merve; Aral, NerimanÖz: Bu araştırmada, anasınıfına devam eden altı yaş (60-72 ay) çocuklarının problem çözme becerilerini belirlemek ve deney yöntemine dayalı eğitim alan ile almayan çocukların problem çözme becerilerinde farklılık olup olmadığını saptamak amaçlanmıştır. Ön test, son test, kontrol gruplu deneme modelinin kullanıldığı araştırmada çalışma grubu olarak, 20122013 eğitim-öğretim yılında okul öncesi eğitime devam eden 22'si (11 kız, 11 erkek) deney, 20'si (11 kız, 9 erkek) kontrol grubu olmak üzere toplam 42 çocuk yer almıştır. Çocukların yaş ortalaması 64,38 aydır ve orta gelirli ailelerin çocuklarıdır. Deney grubundaki çocuklara ön test uygulamalarından sonra on hafta boyunca haftada iki gün "Deney Yöntemine Dayalı Eğitim Programı" uygulanmıştır. Hazırlanan deney yöntemine bağlı eğitim programında yer alan etkinlikler, genel olarak çocukların bilimsel düşünebilme, karar verme ve problem çözme süreçlerini geliştirebilmelerine yönelik deneyleri içermektedir. Araştırmada, çocuklar ile ilgili bilgi almak amacıyla "Genel Bilgi Formu" ve çocukların problem çözme becerilerini belirlemek amacıyla araştırmacılar tarafından hazırlanan ve geçerlik güvenirliği yapılan "Fen Eğitiminde Problem Çözme Ölçeği (FPÇÖ)" kullanılmıştır. Elde edilen veriler Mann Whitney U, bağımsız gruplarda t testi ve Wilcoxon işaretli sıralar testi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucuna göre, Deney Yöntemine Dayalı Eğitim Programı'na katılan deney grubundaki çocukların Fen Eğitiminde Problem Çözme Ölçeği puan ortalamaları ile kontrol istatistiksel olarak 0,05 anlamlı fark gözlenmiştir. Deney grubundaki çocukların puanları kontrol grubu çocukların puanlarına göre daha yüksek bulunmuştur. Bu sonuç, anasınıfına devam eden çocuklara uygulanan Deney Yöntemine Dayalı Eğitim Programı'nın çocuklara problem çözme becerilerini kazandırmada etkili olduğunu ortaya koymaktadır.Öğe Development of the Problem Solving Scale in Science Education (PSSSE): The Reliability and Validity Study(Turkish Education Assoc, 2014) Unal, Merve; Aral, NerimanThis study aimed to develop a valid and reliable instrument measuring the 60-72 months old children's problem solving skills in preschool science education. A total of 174 children were randomly selected and included in the study to achieve the reliability and validity studies. Exploratory factor analysis, item-total correlations, mean differences of the lower and upper groups, Cronbach Alpha internal consistency coefficient, scoring consistency between the independent judges, and test-retest correlation coefficients were computed to achieve the reliability and validity. The scale had a total of 16 items on two factors as a result of the exploratory factor analysis. The Cronbach Alpha internal consistency coefficient was calculated as 0.75. The inter consistency between the independent judges was computed and no significant difference was found. The test-retest correlation coefficient was computed as 0.96 between two applications done with an interval of four weeks. As a result of the reliability and validity analysis, the Problem Solving Scale in Science Education (PSSSE) was found to be a reliable and valid scale for the implementation with preschool children between 60-72 months old.Öğe Fen Eğitiminde Problem Çözme Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik veGüvenirlik Çalışmaları(Eğitim ve Bilim, 2014) Ünal, Merve; Aral, NerimanÖz: Bu çalışma ile 60-72 aylık çocuklarının fen eğitiminde problem çözme becerilerini belirlemeyi amaçlayan geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Geçerlik ve güvenirlik çalışması için basit tesadüfî örneklemle belirlenen 174 çocukla çalışılmıştır. Araştırmada geçerlik, güvenirlik çalışmaları kapsamında uzman görüşü, açımlayıcı faktör analizi, maddetoplam korelasyonları, alt ve üst grup ortalama farkları, Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı, bağımsız değerlendirmeciler arası puan güvenirliği hesaplanmıştır. Elde edilen veriler üzerinden yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda, ölçeğin 16 maddeden oluşan iki faktörlü bir yapıya sahip olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin Cronbach Alfa iç tutarlılık puanlanmasıyla değerlendirmeciler arası tutarlılık hesaplanmış ve anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Ölçeğin zamana karşı tutarlılığını belirlemek üzere dört hafta arayla yapılan iki farklı uygulama arasındaki test- tekrar test korelasyon katsayısı ise 0,96 olarak hesaplanmıştır. Yapılan geçerlik ve güvenirlik analizleri sonucunda fen eğitiminde problem çözme becerileri ölçeğinin 6072 aylık çocuklar için geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu saptanmıştır.Öğe An Investigation on the Effects of Experiment Based Education Program on Six Years Olds' Problem Solving Skills(Turkish Education Assoc, 2014) Unal, Merve; Aral, NerimanIn this study, it was aimed to determine the problem solving skills of six years old (60-72 months) children and determine the difference between the children who received experiment based education and those who did not. Pretest, posttest, and control group experimental design was employed in the study. This study was carried out with 42 children in preschools in the 20122013 academic year and 22 of them (11 girls, 11 boys) were in the experimental group and 20 of them (11 girls, 9 boys) were in the control group. The children's mean age was 64.38 months and they were members of middle income families. Following the pretest applications, children in the experimental group received Experiment Based Education Program for two days a week during a ten week period. The experiment based science education program was consisted of experiments aiming to improve children's use of scientific process skills, independent thinking, decision making, and problem solving process. In the study, the General Information Form to have general information about the children and the Problem Solving Scale in Science Education (PSSSE) to identify the children's problem solving skills were utilized. The reliability and validity studies of the PSSSE were achieved by the researchers. The data were analyzed with the Mann-Whitney U Test, Independent Samples T Test, and Wilcoxon Signed Rank tests. According to the results, there was a statistically significant difference at the 0.05 significance level between the mean scores of PSSSE for children in the experimental group who received the experiment based education program and for those in the control group. The children in the experimental group had higher scores compared to the controls. This finding revealed that the Experiment Based Science Education Program was effective on the improvement of problem solving skills in preschool science education.Öğe Okul öncesi öğretmenlerin fen etkinlikleri hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi(İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2015) Sağlam, Mehmet; Aral, NerimanThe purpose of the study is to determine pre-school teachers’ ideas about science education. Fifteen out of the 30 teachers were from kindergarten located in the center of Ankara and Antalya, and the rest were from an independent-kindergarten. Those teachers were not trained for science education activities apart from bachelor’ years. Semi-structured interviews were conducted to obtain data from the teachers. According to the results; they are aware of the importance of science education, they see necessary and give positive opinion to science education activities in pre-school education. Teachers stated that they made use of previously prepared materials for activities, had science education activities every day, and thought science education activities were very beneficial to gain the purposes. In addition, they said that science education activities had positive effect on increasing attention, perception, and permanent learning; also gave an opportunity for learning by doing activities to increase the life experiences of children.