Yazar "Ateş, Fidel" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Devlet ve vakıf üniversitelerinin kurumsal ve akademik kültürlerinin incelenmesi(İnönü Üniversitesi, 2018) Ateş, FidelBu araştırmanın amacı; devlet ve vakıf üniversitelerinin kültürel yapılarındaki benzerlik ve farklılıkları ortaya koymaktır. Araştırmada verilerin toplanması ve analizi süreçlerinde nitel araştırma yöntem ve teknikleri kullanılmıştır. Araştırmada üniversitelerin kültürel yapıları katılımcıların görüşlerine dayalı olarak sunulmuştur. Araştırma Ankara ili sınırları içerisinde bulunan üç devlet (ODTU, Ankara, Hacettepe) ve üç vakıf (Bilkent, Başkent, Atılım) olmak üzere altı üniversitede gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamına alınan üniversitelerin belirlenmesinde a) sosyal çevre, b) erişim kolaylığı, c) üniversitelerin gelişmişlik düzeyleri d) kuruluş tarihleri dikkate alınmıştır. Araştırma kapsamında veriler yarı-yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla gerçekleştirilen görüşmelerde toplanmış olup; doküman analizi ve gözlemler görüşmelerden elde edilen verilerin desteklenmesi amacıyla kullanılmıştır. Katılımcıların belirlenmesinde amaçlı örnekleme stratejisi tercih edilmiştir, ayrıca kartopu örnekleme stratejisinden de yararlanılmıştır. Katılımcı sayısı veri doygunluğu baz alınarak karar verilmiştir. Araştırma kapsamında 2012-2013 yılları içinde toplam 83 kişi ile yüz yüze derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Bu görüşmelerden 65'inde veriler ses kayıt cihazı ile 18 görüşmede ise yazılı kayıt ile toplanmıştır. Ses kayıt cihazı ile yapılan görüşmelerde, kayıtların bir kopyası talep eden katılımcılara verilmiştir. Görüşmeler 15 dakika ile 85 dakika arasında sürmüştür. Bu araştırmada geçerlilik ve güvenirlilik doğrulama stratejileri (Çeşitleme, Katılımcı Teyidi, Meslektaş Teyidi, Araştırmacının Tarafsızlığı, Etik) bağlamında değerlendirilmiştir. Veriler içerik analizi ile değerlendirildikten sonra kurumsal kültür (4 kategori) ve akademik kültür (2 kategori) şeklinde ifade edilmiştir. Araştırma bulguları ışığında aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır: • Yöneticilerin belirlenmesinde devlet üniversitelerinde seçim, vakıf üniversitelerinde ise atama kültürü hakimdir (Araştırma için verilerin toplanmasından kısa bir süre sonra devlet üniversitelerinde de rektörlerin belirlenmesinde atama uygulaması başlamıştır). • Devlet üniversitelerinde yöneticilerin belirlenmesinde seçim/eğilim yoklaması yapılması yönünde bir beklenti vardır. Vakıf üniversitelerinde çalışan akademisyenlerin yöneticilerin belirlenmesinde seçimin tercih edilmesi yönünde beklentileri vardır. • Devlet ve vakıf üniversitelerinde meslek odalarına üyelikler desteklenmektedir. Devlet üniversitelerinde sendikalara üye olma yönünde eğilim var iken vakıf üniversitelerinde üyeliklerin neredeyse hiç olmadığı belirlenmiştir. • Devlet ve vakıf üniversitelerinin kültürlerinde iş yükü dağılımında baskın norm ve değer dengeli bir yapı oluşturma şeklindedir. • Karar alma sürecine ilişkin olarak, devlet üniversitelerinde karara katılma süreci "danışma düzeyinde", vakıf üniversitelerinde ise "az" düzeyindedir. • Devlet üniversitelerinde karar alma sürecine katılım "komisyonlar, kurum içi e-posta paylaşımı, üniversite forum ortamı" yöntemleri kullanılarak yapılmaktadır. Vakıf üniversitelerinde karar alma sürecinde merkezi yöneticilerin baskın olduğu belirlenmiştir. • Devlet üniversitelerinin kurumsal yapıları içinde en fazla ifade edilen değerler "ifade özgürlüğü, adaletli ve katılımcı yönetim, demokratik yönetim, sürekli gelişme, açık iletişim kanalları, toplumla bütünleşme ve hizmet, gelişime açık olma, paydaş odaklılık, nitelikli akademik kadro, özgür ve rahat bir çalışma ortamı" şeklindedir. Vakıf üniversitelerinin kurumsal yapıları içinde en fazla ifade edilen değerler "ifade özgürlüğü, gelişime açıklık, sürekli gelişme, adaletli ve katılımcı yönetim, öğrenci merkezli eğitim, nitelikli akademik kadro, çağdaş kampüs düzeni, evrensel bakış ve uluslararasılaşma" sayılmıştır. • Devlet üniversiteleri ile vakıf üniversiteleri arasında kurumsal değerler bakımından "markalaşma/imaj, mezunlarla iletişim, ödüllendirme, öz değerlendirme, eleştirel/muhalif duruş, örgütlü yapıların yönetim sürecine katılımı ve seçim kültürü" değerlerinde farklılıklar vardır. • Devlet ve vakıf üniversitelerinde düzenlenen törenler "eğitim öğretim açılış törenleri, bahar şenlikleri, personel arasındaki etkileşim etkinlikleri, üniversitenin tarihine/geçmişine yönelik etkinlikler, üniversite tanıtım etkinlikleri, oryantasyon/örgütsel bağlılığı artırmaya yönelik etkinlikler" boyutlarında yoğunlaşmaktadır. • Katılımcı görüşlerine göre, devlet ve vakıf üniversiteleri toplumsal sorunların çözümünde kendisinden beklenen rolü oynamamaktadır. • Araştırma etkinliklerine ilişkin nispeten benzerlik olduğu görülmüştür. Araştırmalara sağlanan maddi desteklere ilişkin benzerlikler olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırmaların yayınlanmasına ilişkin katılımcıların yayın kalitesi ve etik değerlere özellikle vurgu yaptıkları belirlenmiştir. Bu konuda devlet ve vakıf üniversitelerinin kültürlerinde benzerlik vardır. • Katılımcılarca devlet ve vakıf üniversitelerinde: • Sınıf içi yapılan çalışma ve etkinlikler konusunda özgür bir ortam olduğu, • Akademisyenlere ders verme sürecine kimse karışmadığı, • Akademisyenlerin derslerde düşüncelerini rahatlıkla ifade edebildikleri, • Derslerin içeriğine kimse karışmadığı, • Akademisyenlerin derslerinde düşüncelerini açıklarken herhangi bir kaygı-korku taşımadıkları, • Akademisyenlerin istedikleri dersin içeriğini hazırlayabildikleri, • Akademisyenler tarafından sınıf içinde kullanılan öğretim yöntem ve tekniklerine kimsenin karışmadığı, • Akademisyenler sınıf içinde kendilerini özgür hissettikleri ifade edilmektedir.Öğe İlköğretim okulu öğretmenlerinin denetim sürecinden beklentileri ve bunların gerçekleşme düzeyleri(İnönü Üniversitesi, 2007) Ateş, FidelBu araştırma ile 2006?2007 öğretim yılında, Malatya ili Merkez ilçedeki ilköğretim okullarında görev yapmakta olan öğretmenlerin denetim sürecinden beklentileri ve bu beklentilerin gerçekleşme düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Öğretmenlerin denetim sürecinden beklentileri ve bu beklentilerinin gerçekleşme düzeyleri, cinsiyet, branş, kıdem ve mezuniyet'e göre ele alınıp incelenmiştir. Araştırmanın evreni 2006?2007 öğretim yılında Malatya ili merkez ilçede görevli olan 2705 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise evrenden oranlı eleman örnekleme yöntemi 455 öğretmenden oluşmaktadır. Öğretmenlerin denetim sürecinden beklentilerini ve bu beklentilerin gerçekleşme düzeylerini belirlemeyi amaçlayan bu araştırmada, araştırmacı tarafından geliştirilen ölçme aracı kullanılmıştır. Analiz aşamasında öncelikle varyansların homojen olup olmadığını test eden Levene'nin Varyansların Homojenliği Testi (Levene's Test for Equality of Variances) uygulanmış ve sonuçları incelenmiştir. Varyansların homojen olduğu durumlarda cinsiyet değişkeni için t-testi (İndependent-Samples T Test) kullanılmıştır. Varyansların homojen olmadığı durumlarda ise t-testi yerine Mann-Whitney-U testi yapılmıştır. Branş, Kıdem ve Mezuniyet değişkenleri açısından varyansların homojen olduğu durumlarda tek yönlü varyans analizi (One Way ANOVA), homojen olmadığı durumlarda Kruskal Wallis-H testi yapılmıştır. Araştırmada her bir anket maddesi için beklenti ve gerçekleşme düzeyini karşılaştırmak amacıyla Paired-Samples t Test yapılmıştır. İlköğretim okulu öğretmenlerinin denetim sürecinden beklentileri ve bu beklentilerinin gerçekleşme düzeylerini belirlemeyi amaçlayan bu araştırma sonucunda elde edilen bazı önemli bulgular şöyledir: 1. Beklenti ve gerçekleşme düzeyine ilişkin kadın ve erkek öğretmenlerin görüşleri arasında anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Araştırma sonucunda Kadın öğretmenlerin denetim sürecinden beklentilerinin Erkek öğretmenlere göre daha üst düzeyde olduğu, bununla birlikte bu beklentilerinin daha az düzeyde gerçekleştiği görüşünde oldukları belirlenmiştir. 2. Kadın öğretmenlerin, Erkek öğretmenlere oranla, denetmenlerin branşlarında uzman olmalarını, çevre koşullarını göz önüne almalarını, mesleki kaynakları temin etmelerini, denetim sonunda öğretmenlerle görüşlerini paylaşmalarını, sınıfa örnek dökümanlarla gelmelerini daha çok bekledikleri, ancak bu beklendikleri daha az gerçekleştiği görüşünde oldukları belirlenmiştir. 3. Branş değişkenine göre, beklenti ve gerçekleşme düzeyine ilişkin branş grupları arasında anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Sosyal bilimler ve Teknik alandaki branş öğretmenlerinin denetim sürecinden beklentilerinin Fen bilimleri alanındaki branş öğretmenlerine oranla daha fazla olduğu ve daha az düzeyde gerçekleştiği görülmüştür. 4. Sosyal bilimler ve Teknik alanlardaki branş öğretmenlerinin, Fen bilimleri alanındaki branş öğretmenlerine oranla, denetmenlerin denetledikleri branşlarda uzman olmalarını, güven vermelerini, anlayışlı olmalarını, denetim sonunda kendi görüşlerinin de alınmasını, denetim sürecinin öğretme ve öğrenme sürecinin geliştirilmesini esas almasını daha çok bekledikleri ancak bu beklentilerinin daha az gerçekleştiği görülmüştür. 5. Beklenti ve gerçekleşme düzeyine ilişkin kıdem grupları arasında anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Kıdem gruplarındaki artışa paralel olarak öğretmenlerin beklentilerinde bir düşüş, bu beklentilerinin gerçekleşme düzeyinde ise bir artış görülmüştür. 6. İlköğretim okulu öğretmenlerinin beklentileri ve bunların gerçekleşme düzeylerinin mezun olunan kurumlara göre anlamlı bir fark gösterdiği görülmüştür. Özellikle Ön Lisans ve Lisans Tamamlama mezunu öğretmenlerin beklentilerinin, diğer kurumlardan mezun olan öğretmenlere oranla daha çok gerçekleştiği görülmüştür. Mezuniyet değişkenine göre, Eğitim FBu araştırma ile 2006?2007 öğretim yılında, Malatya ili Merkez ilçedeki ilköğretim okullarında görev yapmakta olan öğretmenlerin denetim sürecinden beklentileri ve bu beklentilerin gerçekleşme düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Öğretmenlerin denetim sürecinden beklentileri ve bu beklentilerinin gerçekleşme düzeyleri, cinsiyet, branş, kıdem ve mezuniyet'e göre ele alınıp incelenmiştir. Araştırmanın evreni 2006?2007 öğretim yılında Malatya ili merkez ilçede görevli olan 2705 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise evrenden oranlı eleman örnekleme yöntemi 455 öğretmenden oluşmaktadır. Öğretmenlerin denetim sürecinden beklentilerini ve bu beklentilerin gerçekleşme düzeylerini belirlemeyi amaçlayan bu araştırmada, araştırmacı tarafından geliştirilen ölçme aracı kullanılmıştır. Analiz aşamasında öncelikle varyansların homojen olup olmadığını test eden Levene'nin Varyansların Homojenliği Testi (Levene's Test for Equality of Variances) uygulanmış ve sonuçları incelenmiştir. Varyansların homojen olduğu durumlarda cinsiyet değişkeni için t-testi (İndependent-Samples T Test) kullanılmıştır. Varyansların homojen olmadığı durumlarda ise t-testi yerine Mann-Whitney-U testi yapılmıştır. Branş, Kıdem ve Mezuniyet değişkenleri açısından varyansların homojen olduğu durumlarda tek yönlü varyans analizi (One Way ANOVA), homojen olmadığı durumlarda Kruskal Wallis-H testi yapılmıştır. Araştırmada her bir anket maddesi için beklenti ve gerçekleşme düzeyini karşılaştırmak amacıyla Paired-Samples t Test yapılmıştır. İlköğretim okulu öğretmenlerinin denetim sürecinden beklentileri ve bu beklentilerinin gerçekleşme düzeylerini belirlemeyi amaçlayan bu araştırma sonucunda elde edilen bazı önemli bulgular şöyledir: 1. Beklenti ve gerçekleşme düzeyine ilişkin kadın ve erkek öğretmenlerin görüşleri arasında anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Araştırma sonucunda Kadın öğretmenlerin denetim sürecinden beklentilerinin Erkek öğretmenlere göre daha üst düzeyde olduğu, bununla birlikte bu beklentilerinin daha az düzeyde gerçekleştiği görüşünde oldukları belirlenmiştir. 2. Kadın öğretmenlerin, Erkek öğretmenlere oranla, denetmenlerin branşlarında uzman olmalarını, çevre koşullarını göz önüne almalarını, mesleki kaynakları temin etmelerini, denetim sonunda öğretmenlerle görüşlerini paylaşmalarını, sınıfa örnek dökümanlarla gelmelerini daha çok bekledikleri, ancak bu beklendikleri daha az gerçekleştiği görüşünde oldukları belirlenmiştir. 3. Branş değişkenine göre, beklenti ve gerçekleşme düzeyine ilişkin branş grupları arasında anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Sosyal bilimler ve Teknik alandaki branş öğretmenlerinin denetim sürecinden beklentilerinin Fen bilimleri alanındaki branş öğretmenlerine oranla daha fazla olduğu ve daha az düzeyde gerçekleştiği görülmüştür. 4. Sosyal bilimler ve Teknik alanlardaki branş öğretmenlerinin, Fen bilimleri alanındaki branş öğretmenlerine oranla, denetmenlerin denetledikleri branşlarda uzman olmalarını, güven vermelerini, anlayışlı olmalarını, denetim sonunda kendi görüşlerinin de alınmasını, denetim sürecinin öğretme ve öğrenme sürecinin geliştirilmesini esas almasını daha çok bekledikleri ancak bu beklentilerinin daha az gerçekleştiği görülmüştür. 5. Beklenti ve gerçekleşme düzeyine ilişkin kıdem grupları arasında anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Kıdem gruplarındaki artışa paralel olarak öğretmenlerin beklentilerinde bir düşüş, bu beklentilerinin gerçekleşme düzeyinde ise bir artış görülmüştür. 6. İlköğretim okulu öğretmenlerinin beklentileri ve bunların gerçekleşme düzeylerinin mezun olunan kurumlara göre anlamlı bir fark gösterdiği görülmüştür. Özellikle Ön Lisans ve Lisans Tamamlama mezunu öğretmenlerin beklentilerinin, diğer kurumlardan mezun olan öğretmenlere oranla daha çok gerçekleştiği görülmüştür. Mezuniyet değişkenine göre, Eğitim Fakültesi ve Diğer kurumlardan mezun olan öğretmenlerin beklentilerinin gerçekleşme düzeyinde diğer gruplara oranla bir azalış görülmüştür.akültesi ve Diğer kurumlardan mezun olan öğretmenlerin beklentilerinin gerçekleşme düzeyinde diğer gruplara oranla bir azalış görülmüştür.Öğe Liselerde Yaşanan Disiplin Problemlerinin Nedenlerine İlişkin Öğretmen Görüşleri(2022) Ateş, Fidel; Yıldız, Baran Barış; Pehlivan, FatihBu çalışma ile liselerde yaşanılan disiplin problemlerinin nedenleri devlet liselerinde görev yapan öğretmenlerin görüşleri alınarak betimlenmeye çalışılmıştır. Veriler altı faktör ve 29 maddeden oluşan “Okullarda Yaşanılan Disiplin Problemlerinin Nedenleri Ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır. Tarama modelinde betimsel ve nedensel karşılaştırmalı olarak gerçekleştirilen araştırma evrenini İstanbul ili sınırları içerisindeki devlet liselerinde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Uygun örnekleme yöntemi kullanılarak gönüllülük esasına dayalı olarak araştırmaya dahil edilen ve ölçme aracındaki tüm soruları yanıtlayan 3240 lise öğretmeni araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırmada öğretmenlerin disiplin problemlerinin nedenlerine ilişkin görüşlerinin cinsiyet, okuldaki öğrenci sayısı, öğrencilerin okula giriş yöntemi, lise türü, öğretmenin okuldaki görev süresi ve öğretmenlerin mesleki kıdemi değişkenlerine göre görüşlerinin anlamlı farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesinde nedensel karşılaştırmalı desen kullanılmıştır. Araştırmada verilerin analizinde parametrik istatistiksel yöntemler kullanılmıştır. Bu doğrultuda çalışmada betimsel istatistikler hesaplanmış, bağımsız örneklemler için t-testi ve tek yönlü varyans analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda katılımcı öğretmenlerin liselerde disiplin problemlerinin nedenleri arasında aileden, öğrenciden, başarısızlıktan, yönetimden kaynaklanan nedenleri çoğunlukla etkili gördükleri belirlenmiştir. Öğretmenler okul disiplin sorunlarının nedenleri arasında öğretmen ve okuldan kaynaklı nedenlerin ise orta düzeyde etkili olduğunu düşünmektedir.Öğe Okul Müdürlerinin Yönetici Görevlendirme Yönetmeliklerine İlişkin Algı ve Beklentileri(2022) Yıldız, Baran Barış; Ateş, Fidel; Pehlivan, FatihOkul yöneticileri Millî Eğitim Bakanlığı tarafından yayımlanan yönetici görevlendirme yönetmeliklerine dayalı olarak görevlendirilmektedir. Olgu bilim deseni kullanılarak yapılmış olan bu çalışmada, okul müdürlerinin yönetici görevlendirme yönetmeliklerine yönelik algı ve beklentilerinin keşfedilmesi amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında görüşmecilerin belirlenmesi sürecinde amaçlı örnekleme stratejisi tercih edilmiştir. Okul düzeyleri ve türlerinde maksimum çeşitliliğin sağlanması amaçlanmıştır. Bu bağlamda okullar kendi içlerinde çevre, okul düzey ve türlerine göre sınıflandırılmıştır. Araştırma için veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak odak grup görüşmeleri aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmaya İstanbul Avcılar ilçesinde görevli ilkokul, ortaokul ve lise düzeylerinde 33 okul müdürü katılmıştır. Araştırma kapsamına alınan okulların yöneticilerine, çalışmanın kapsamı, amacı ve veri toplama yöntemi konularında ayrıntılı açıklamalarda bulunulmuştur. Odak grup görüşmeleri sonucunda toplanan veriler, Office Word programı ile yazılı hâle getirildikten sonra betimsel ve içerik analizi yöntemleri ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda ulaşılan bazı önemli bulgular, okul müdürlerinin yöneticilerde iletişim becerilerini önemli gördükleri, yönetici görevlendirmelerinde yazılı ve sözlü sınavın beraber uygulanmasını olumlu görmekle birlikte sözlü sınav uygulamaları ile ilgili olumsuz algıya sahip oldukları, profesyonel yöneticilik uygulamasına geçiş yönünde beklentiye sahip oldukları şeklindedir. Araştırma verileri yönetici görevlendirme yönetmeliklerinin beklentileri tam olarak karşılayamadığını ortaya koymuştur. Araştırma sonucunda ifade edilen bazı öneriler, yönetici görevlendirme yönetmeliklerinde yöneticilerin yetiştirilmesi, eğitimi ve okul yöneticiliğinin kariyer basamağı olarak yapılandırılması gibi konularda düzenlemeler yapılması gerektiği şeklindedir.