Yazar "Böke, Hulusi" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 5 / 5
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Beden eğitimi derslerinde farklı özel öğretim yöntemlerinin kullanılmasının öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve psikomotor davranışlarına etkisinin araştırılması(İnönü Üniversitesi, 2016) Böke, HulusiAraştırmanın amacı, beden eğitimi derslerinde voleybol temel tekniklerinin öğretilmesinde farklı özel öğretim yöntemlerinin kullanılmasının öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve psikomotor davranışlarına etkisini incelemektir. Materyal ve Metot: Bu araştırmada deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırma grubunu 2014–2015 öğretim yılında Malatya il Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı merkez Türkiyem ve Vakıfbank Ortaokullarının 7. sınıflarından 6 farklı şubede öğrenim gören toplam 137 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen parmak pas ve manşet pas başarı testi, gözlem formu ve voleybol tutum ölçeği uygulanmıştır. Bulgular: Araştırmada, öğrencilerin psikomotor davranışlar açısından alıştırma yöntem grubunun parmak pas tekniği gözlem son test puanı (x=33,10) ve manşet pas tekniği gözlem son test puanının (x=32,89) diğer gruplara göre en yüksek olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin bilişsel davranışlar açısından eşli çalışma yöntem grubunun parmak pas başarı son test puanı (x=7,65) ve manşet pas başarı son test puanının (x=7,17) diğer gruplara göre en yüksek olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin duyuşsal davranışlar açısından katılım yöntemi grubunun voleybol tutum ölçeği son test puanının (x=61,54) diğer gruplara göre en yüksek olduğu bulunmuştur. Sonuç: Araştırmada, beden eğitimi dersinde psikomotor alan gelişimi açısından en etkili yöntemin alıştırma yöntemi olduğu, bilişsel alan gelişimi açısından en etkili yöntemlerin kendini denetleme yöntemi ile yönlendirilmiş buluş yöntemleri olduğu ve duyuşsal alan gelişimi açısından en etkili yöntemin katılım yöntemi olduğu bulunmuştur.Öğe Beden eğitimi derslerinde özel öğretim yöntemleri kullanılmasının etkililiğinin incelenmesi: Bir meta analiz çalışması(İnönü Üniversitesi, 2020) Böke, HulusiAmaç:Bu çalışmada Öğretim spektrumu'nun derslerdeki etkililiği incelenmiştir. Bu amaçla araştırmacı tarafından çalışmalara etki ettiği düşünülen karakteristikler belirlenmiş ve çalışma bu karakteristikler doğrultusunda yürütülmüştür. Bu amacı gerçekleştirebilmek için beden eğitimi ve spor alanında kullanılmaya başlanan meta analiz yöntemi benimsenmiştir. Materyal ve Metot: 124 çalışma içerisinden araştırmaya dahil edilme ölçütlerine uyan 51 çalışmaya ait toplam 144 adet veri toplanmıştır. Öğretim spektrumu'nun uygulandığı ve verilerin sağlandığı örneklem sayısı 6.154 kişidir. Meta analiz kapsamında incelenen çalışmalarda (Öğretim Spektrumu kullanımı) öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve psikomotor gelişim alanlarına dönük bilgi ve bulgular, çalışmanın alt başlıklarını oluşturmaktadır. Ayrıca birincil araştırmalarda değerlendirmeye katılamayan moderatör değişkenler de bu araştırmada analiz edilmiştir. Bu değişkenler; çalışmanın yayın durumu, yayın türü, uygulama düzeyi, örneklem büyüklüğü, yayın yılı, yapıldığı ülke, uygulama süresi, çalışmada kullanılan branş ile örneklemin cinsiyeti ve ortalama yaşıdır. Bulgular: Araştırma sonuçlarına göre Öğretim Spektrumu kullanımının bilişsel gelişim alanında yüksek (d=1,179), duyuşsal gelişim alanında zayıf (d=0,279) ve psikomotor gelişim alanında yüksek (d=1,150) düzeyde bir etki büyüklüğü gösterdiği belirlenmiştir. Ayrıca bilişsel gelişim alanında en fazla etki büyüklüğünü eşli çalışma (d=1,941); duyuşsal gelişim alanında en fazla etki büyüklüğünü katılım (d=0,823) ve psikomotor gelişim alanında da en fazla etki büyüklüğünü yönlendirilmiş buluş yöntemi (d=1,985)nin oluşturduğu tespit edilmiştir. Moderatör analizleri sonucunda ise bilişsel gelişim alanı açısından uygulama düzeyi ve spor dalı; psikomotor gelişim alanı açısından yayın durumu, yayın türü, ülke, süre, spor dalı, örneklem sayısı ile yaş analizlerinde istatistiksel olarak anlamlı farklar belirlenmiştir. Sonuç: Öğretim Spektrumu kullanımının bilişsel ve psikomotor gelişim açısından pozitif yönlü ve yüksek düzeyde, duyuşsal gelişim açısından pozitif yönlü ve zayıf düzeyde bir etki büyüklüğüne sahip olduğu belirlenmiştir. Ayrıca bilişsel gelişim alanında en büyük etki büyüklüğüne sahip yöntemin eşli çalışma, duyuşsal gelişim alanında en büyük etki büyüklüğüne sahip yöntemin katılım ve psikomotor gelişim alanında en büyük etki büyüklüğüne sahip yöntemin yönlendirilmiş buluş olduğu anlaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Beden eğitimi dersi, özel öğretim yöntemleri, meta analiz, spor, istatistik.Öğe Geleneksel Oyun Kültüründe Yer Alan Topaç Oyunu ve Çeşitleri(2021) Böke, Hulusi; Doğan, Abdullah; Tüfekçi, ŞakirBu çalışmayla, Türkiye’deki geleneksel oyun kültüründe önemli bir yere sahip olan topaç oyunu ve bu oyunun çeşitleri açıklanarak; bu çeşitliliğin kural ve yöresel adlandırılma açısından karşılaştırılması yapılarak çocuk oyun kültürüne katkı sağlamak amaçlanmıştır. Araştırmada nitel yaklaşımlardan doküman toplama ve inceleme yöntemi kullanılarak veriler elde edilmiştir. Ayrıca çalışmada çevrimiçi veri tabanları, kitap, dergi vb. veri toplama araçları kullanılarak alan yazın taraması yapılmıştır. Türkiye’nin farklı bölgelerinde develeme, kökleme, koçek, fırıldak, gatır, mici, deveme, kamçılı fırça, fırfara, hol, fırfıra, bommaç, daire, dilliç vb. atlar adı altında oynanan, oyun kuralları ve oynanış biçimi farklı olan 18 çeşit topaç oyununa rastlanılmıştır. Bu oyunlar içerisinde topacın yerde döndürme süresi baz alınarak oynanan oyun, Türkiye’nin birçok bölgesinde oynanmıştır. Araştırma sonucunda topaç oyununa ilişkin olarak; teknoloji ve değişen yaşam koşullarının etkisiyle insanların bu oyunu oynamaktan uzak kaldığı, oyun kültürünün ve alışkanlıkların farklılaşma süreci yaşadığı kanısına varılmıştır. Oyunun günümüzde nadiren de olsa oynandığı, fakat kurallarıyla oynanmasından ziyade sadece döndürme amacıyla oynandığı tespit edilmiştir.Öğe LİSE ÖĞRENCİLERİNİN BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR DERSİNE YÖNELİK TUTUMLARININ CİNSİYET DEĞİŞKENİNE GÖRE İNCELENMESİ: META ANALİZ(2020) Böke, Hulusi; Güllü, Mehmet; Kış, AliÖz: Öğrencilerin beden eğitimi derslerine yönelik tutumlarının cinsiyet değişkeni açısından farklılık gösterdiği düşünülmektedir. Çalışma, öğrencilerin cinsiyet değişkeninde ve sahip oldukları bazı sosyo-demografik özelliklerin beden eğitimi dersine yönelik tutumları üzerindeki etkilerini incelemiştir. Beden eğitimi dersiyle, edinilmesi planlanan kazanımların ölçülmesi ve bu yönde öngörüde bulunulması gerekmektedir. Çalışmanın modelini, araştırma sonuçlarını sentezleme yöntemlerinden biri olan meta-analiz yöntemi oluşturmuştur. Lise öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine karşı tutumları incelenmiş; cinsiyet değişkenine göre literatürde bulunan araştırmalar bu çalışmanın temel veri kaynağını oluşturmuştur. Yapılan testler sonucunda çalışmada, yayın yanlılığının olmadığı ortaya konulmuştur. Sabit etkiler modeline göre ortalama etki büyüklüğü değeri erkek öğrenciler lehine g=0,287, rastgele etkiler modelinde 0,271’lik bir etki büyüklüğü bulunmuştur. Yapılan moderatör analizi sonucunda araştırma bölgesi (p=0,638), çalışmanın türü (p=0,622), araştırmacının cinsiyeti (p=0,432) gibi değişkenlerin hesaplanan ortalama etki büyüklüğü için bir moderatör olmadığı belirlenmiştir. Cinsiyet değişkeninin, lise öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumları üzerinde önemli ölçüde bir etki oluşturmadığı söylenebilir. Sonuç olarak beden eğitimi dersine yönelik erkek öğrencilerin kız öğrencilere kıyasla olumlu tutumlarının hafif düzeyde farklılaşması söz konusudur. Bu yönüyle kız öğrencilerin derse olan olumlu tutumlarının geliştirilmesi gerekmektedir. Öğretmenlerin derslerinde kız öğrencilerin etkinliklere daha çok katılımını sağlayacak faaliyet ve etkinliklere yer vermeleri tavsiye edilmektedir.Öğe Ortaokul Öğrencileri için Voleybol Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi(2020) Böke, Hulusi; Güllü, MehmetBu araştırmada, öğrencilerin voleybola karşı tutumlarını ölçen bir ölçek geliştirme amaçlanmıştır. 30 ortaokul öğrencisinevoleybol ile ilgili kompozisyon yazdırılarak betimsel analiz yapılmıştır. Öğrencilere kompozisyonlar yazdırılarak alan yazındakikaynaklar taranmış ve 60 maddelik ölçek taslağı oluşturulmuştur. Ölçek taslağı alanında uzman 8 öğretim üyesine sunulmuştur.Ölçek taslağı uygulaması sonucunda toplam 528 (277’i kız ve 251’i erkek) öğrencinin eksiksiz ve hatasız bir şekilde doldurduğuölçek formu bilgisayar programına yüklenmiştir. İlk olarak olumsuz sorular ters çevrilerek istatistik programına kaydedilmiştir.Kaydedilen verileri test etmek için Açıklayıcı ve Doğrulayıcı faktör analizi (AFA ve DFA) yöntemleri uygulanmıştır. Açıklayıcıfaktör analizi çerçevesinde başvurulan Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) puanı 0,96 ve Bartlett Test sonucu anlamlı (p<0,01)bulunmuştur. Analizde maddeler tek faktörde toplanmış ve faktör yük değeri 0,50 ve üzeri olan 18 madde seçilmiştir. Maddelerinfaktör yüklerinin 0,54 ve 0,74 arasında değişim gösterdiği belirlenmiştir. Tek faktörün, %44,97 oranında bir varyansı açıkladığıgörülmüştür. Madde-toplam korelasyonunda, maddelerin 0,48 ile 0,69 arasında korelasyon katsayısına sahip olduklarıgörülmüştür. AFA neticesinde ölçekte bulunan 18 madde Lisrel 8.8 istatistik paket programına DFA yapmak amacıylayüklenmiştir. DFA’ya yönelik uyum indekslerinin gerekli şartları sağladığı görülmüştür. Böylece, 16 maddesi bulunan ölçek,AFA ile DFA neticesinde geçerliliği karşılanmış bir ölçektir. Aynı şekilde, ölçeğin iç tutarlılığı (Cronbach Alfa) 0,92; yapıgüvenirliliği 0,92; açıklanan varyansı 0,43 olan güvenilirliği karşılanmış bir ölçektir. Ortaokul öğrencilerine yönelik geliştirilenvoleybol tutum ölçeği, geçerli ve güvenilir bir ölçektir. Son hali ile ölçek olumlu 16 maddeden oluşmaktadır.