Yazar "Babacan, Zehra" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Yeni iletişim araçlarında değişen tesettür algısı: Instagram'da tesettür giyim pratikleri(İnönü Üniversitesi, 2021) Babacan, Zehraİslam'da tesettür veya kadının örtünmesi konusu günümüzde olduğu kadar, tarihin hiçbir döneminde bu ölçüde tartışılmamıştır. Kadın bedeninin örtünmesi, mahremiyet ilişkileri ve özellikle kamusal alanda kadın-erkek ilişkilerini de düzenleyen bir unsur olarak tesettür konusu, son dönemde sosyal medya araçlarının varlığı ile form ve anlam değişimine maruz kalmaktadır. Zira son çeyrek yüzyılda iletişim teknolojileri ile birlikte moda, tüketim, kültür endüstrisi, gösterişçi tüketim vb. kavramlar toplumun her kesimini etkilediği gibi, dindar çevrenin de başta tesettür pratikleri olmak üzere, hayat tarzını büyük ölçüde etkilemektedir. Günümüzde tesettür ve tesettür giyimine ilişkin sosyal medya pratiklerinde, özellikle Instagram'da tesettürün dini kaynağı olarak Kur'an-ı Kerim'in işaret ettiği örtünme ve mahremiyet alanını belirleme anlamını buharlaştıran bir pratiğe rastlanmaktadır. Bu anlamda sosyal medya (Instagram) pratikleri tesettürün gerçek anlamı olan örtünme yerine, daha çok görünme, görünür olma ve tüketmeyi öncelemektedir. Özellikle sosyal medya platformlarından Instagram'ın daha çok görsel ağırlıklı bir içeriğe sahip olması, bireyler, markalar veya kurumlar açısından görünür olmayı kolaylaştırmaktadır. Bu tezde Türkiye'de tesettür giyim konusunda tarihsel olarak en eski ve en çok bilinen 4 (dört) giyim markasının (Armine, Aker, Tekbir, Strems) tesettürü Instagram özelinde gösterişçi bir tüketim unsuru olarak kullanmalarına odaklanılmaktadır. Söz konusu bu 4 (dört) giyim markasının Instagram paylaşımlarında tesettürü konumlandırma biçimleri ile dini terminolojinin tesettürü konumlandırma biçimi moda, tüketim, mahremiyet ve gösterişçi tüketim kavramları doğrultusunda göstergebilimsel analize tabi tutulmaktadır. Elde edilen bulgulara göre Türkiye'de tesettür giyim markaları Instagram kullanım pratiklerinde tesettürü gösterişçi tüketimin bir nesnesine dönüştürerek sunmaktadırlar. Tesettür dinin temel çerçevesini belirlediği bir unsur olmaktan ziyade, moda ve tüketim ideolojisi çerçevesinde metalaştırılan bir tüketim nesnesine dönüştürülmektedir.











